Ana içeriğe git
pcbway
Konu: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA) (37180 Kez okunmuş)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #300
O kadar uğraştık. Yazdık çizdik bir ton kontrol devresi koyduk, kimse dönüp te yüzüne bile bakmadı.
Halbuki o ton kontrol devresinde ne cevherler vardı >:( ::)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #301

O kadar uğraştık. Yazdık çizdik bir ton kontrol devresi koyduk, kimse dönüp te yüzüne bile bakmadı.
Halbuki o ton kontrol devresinde ne cevherler vardı >:( ::)
abi hani nerde?
ben kaç senedir kafama göre ton konrtol arıyorum da bulamıyorum. valla görmedim.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #302

abi hani nerde?
ben kaç senedir kafama göre ton konrtol arıyorum da bulamıyorum. valla görmedim.

Az geri git göreceksin.
Ama kafana göre diyip te uyduruk ton kontrol devreleri isterim deme haa. Dinamik alanın deforme olmadan tonlayabilmen lazım.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #303
Output dan sonra STK devresinin in girişi arasındaki kablo çift damarlı ve blendajlı kablonun uzunluğu veya kutu içerisinden dolaşırken herhangi bir standardı var mı?
[mergedate]1414137275[/mergedate]
birde kullanılan entegrenin eşdeğer olanları var mesela UPC4558 MC1458 4558 MC4558 LM2904P GL4558 HA17458 HA17558 LM1458 KA1458. bunların hepsi aynımıdır, aynı ton yakalanır mı?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #304
Kablonun dolaşmasının bir standardı yoktur. Ama şaseleme kurallarına uygun yapılmalıdır. Çünkü bu kablo üzerinde 20db daha zayıf sinyaller akmaktadır. Eğer STK giriş seviyesi 1V P-P olarak ayarlanmışsa araya 20db kazançlı pre-amplifikatör de konulmalıdır.

Yukarda saymış olduğun entegreler hemen hemen aynı karakteristiğe sahiplerdir. Hepsi de kullanılabilir.
Benim tavsiyem TL082 gibi FET-OPAMP türünden kullanmanızdır.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #305
İç tarafı canlı uç dış tarafı örgülü kablo kullanıp iç taraftaki ucu +IN ve dış örgüsünü GND yapmak mı daha verimli olur yoksa,  2 canlı uçlu ve dış örgülü kablonun 2 canlı uclarından birini IN diğerini GND yapıp örgülü kısmı her içi uçtan boşta bırakmak mı daha verimli olur?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #306

İç tarafı canlı uç dış tarafı örgülü kablo kullanıp iç taraftaki ucu +IN ve dış örgüsünü GND yapmak mı daha verimli olur yoksa,  2 canlı uçlu ve dış örgülü kablonun 2 canlı uclarından birini IN diğerini GND yapıp örgülü kısmı her içi uçtan boşta bırakmak mı daha verimli olur?

Ben kulaklık kablosu kullanıyorum.
2 canlı iki de şasesi var. Yani birbirinden bağımsız iki tek blendajlı kablo. CROSSTALK için ideal sonuç veriyor.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #307


Kullandığınız kablo üstteki resimdeki gibi yani..

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #308
Hee üstteki gibi.
Ama benim kablo haliyle daha ince. Uçlarına HIDIR (HEADER) bağlayıp sök tak yapabiliyorum.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #309
Kabloları yerine HIDIR lamı bağlamak daha iyi yoksa lehimlemek mi?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #310
abi netim o kadarına yetmez ama bu konuıda ise bulurum. bir kaç seneye kadar ::)


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #312
Senin hıdırlar bayağı şireciymiş :) Alttaki resimde sağ üste görünen tornavidanın aynısından bende almıştım BİM den.
Birde devredeki dirençler dikkatimi çekti, uç giriş tarafları metal sanki...

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #313
Yoo gayet efendi ve normal dirençler onlar ;D

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #314
Yukardaki devre çift kanal değil mi? stereo yani.  Birde bazı dirençler 4.99 K. bunun yerine 4.7k+220 seri bağlanırsa olur mu?
[mergedate]1414182192[/mergedate]
TL082 ile yapılmış böyle bir ton kontrol devresi buldum. bunun kazancı dahamı iyidir.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #315
Benim ton kontrolde ATT vardır.
ATT çok önemli bir fonksiyondur ;D

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #316

Benim ton kontrolde ATT vardır.
ATT çok önemli bir fonksiyondur ;D

abi merak ettim. bri konunun kaçıncı sayfasında söyle de bakam. jet ile saniyede 2 kb hızım var:)



Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #319

Konumuz devam etmektedir.
Bir amplifikatörde bazı devreler de vardır ki vazgeçilemez.
Bir ton kontrol devresi bir amplifikatörü tamamlayan yegane devrelerden birisidir.
Aşağıda, yapımı oldukça basit görünen ama pek te kolay olmayan bir ton kontrol devresi sunuyorum.

Yapımında çok özel malzemeler gerekli olup, bazı ölçümlerin yapılması mutlaka gereklidir.
Şemanın ilgili arkadaşlar tarafından incelenmesi doğrultusunda tereddütleri olursa gerekli görülen açıklamalar yapılacaktır.
Devrede kullanılan eleman değerleri son derece hassas olup düşük tolerans gerektirmektedir.
Kondansatörler asla basit tip olmamalıdır. Yüksek kalite AUDIO tip kondansatörlerden seçilmelidir. MKT, ML, STROFLEX veya POLYSTRENE kondansatörler uygundur.
DÜZELTME:
Bass kondansatörleri yanlışlıkla 6.8uF olarak yazılmıştır. Bu kondansatörlerin değeri 68nF olacaktır.

Çalıntı ;D

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #320

Çalıntı ;D

abi sei çok yordum ama gördüm bu devreyi:)
bu att nin ne olduğunu anlamadım onu söylerse güzel olur.
bir de öbür kısımları ben yaptım zaten. opamp kullanmadım. sadece amfinin girişindeki filtre değerlerini düşürdüm. kazancı zaten yüksek olduğu için dengeledi:)
kondansatorleri ben mercimek ve polyester plstik seçtim. yüksek kaliteli ile değiştirirsem ses netleşir mi acaba? denemeye değer mi? şimdiki de güzel ama daha iyisi olur u bilmem:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #321

abi sei çok yordum ama gördüm bu devreyi:)
bu att nin ne olduğunu anlamadım onu söylerse güzel olur.
bir de öbür kısımları ben yaptım zaten. opamp kullanmadım. sadece amfinin girişindeki filtre değerlerini düşürdüm. kazancı zaten yüksek olduğu için dengeledi:)
kondansatorleri ben mercimek ve polyester plstik seçtim. yüksek kaliteli ile değiştirirsem ses netleşir mi acaba? denemeye değer mi? şimdiki de güzel ama daha iyisi olur u bilmem:)

ATT konusu oldukça basit, ama bir o kadar da önemli bir konudur.
Eğer bilgili arkadaşlar özellikle ilgili arkadaşımız @olc technics ve @asma  arkadaşımız tartışmaya katılırlarsa birlikte bu olayı tatlıya bağlayabiliriz. ;D

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #322
Senin devrede bazı dirençler 4.99 K. bunun yerine 4.7k+220 seri bağlanırsa olur mu veya 2 tane 10k paralel bağlanıp 5k kullanılabilinir mi?
[mergedate]1414182192[/mergedate]
TL082 ile yapılmış böyle bir ton kontrol devresi buldum. bunun kazancı dahamı iyidir.



Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #323

Konumuz devam etmektedir.
Bir amplifikatörde bazı devreler de vardır ki vazgeçilemez.
Bir ton kontrol devresi bir amplifikatörü tamamlayan yegane devrelerden birisidir.
Aşağıda, yapımı oldukça basit görünen ama pek te kolay olmayan bir ton kontrol devresi sunuyorum.

Yapımında çok özel malzemeler gerekli olup, bazı ölçümlerin yapılması mutlaka gereklidir.
Şemanın ilgili arkadaşlar tarafından incelenmesi doğrultusunda tereddütleri olursa gerekli görülen açıklamalar yapılacaktır.
Devrede kullanılan eleman değerleri son derece hassas olup düşük tolerans gerektirmektedir.
Kondansatörler asla basit tip olmamalıdır. Yüksek kalite AUDIO tip kondansatörlerden seçilmelidir. MKT, ML, STROFLEX veya POLYSTRENE kondansatörler uygundur.
DÜZELTME:
Bass kondansatörleri yanlışlıkla 6.8uF olarak yazılmıştır. Bu kondansatörlerin değeri 68nF olacaktır.



Konumuz devam etmektedir.
Bir amplifikatörde bazı devreler de vardır ki vazgeçilemez.
Bir ton kontrol devresi bir amplifikatörü tamamlayan yegane devrelerden birisidir.
Aşağıda, yapımı oldukça basit görünen ama pek te kolay olmayan bir ton kontrol devresi sunuyorum.

Yapımında çok özel malzemeler gerekli olup, bazı ölçümlerin yapılması mutlaka gereklidir.
Şemanın ilgili arkadaşlar tarafından incelenmesi doğrultusunda tereddütleri olursa gerekli görülen açıklamalar yapılacaktır.
Devrede kullanılan eleman değerleri son derece hassas olup düşük tolerans gerektirmektedir.
Kondansatörler asla basit tip olmamalıdır. Yüksek kalite AUDIO tip kondansatörlerden seçilmelidir. MKT, ML, STROFLEX veya POLYSTRENE kondansatörler uygundur.
DÜZELTME:
Bass kondansatörleri yanlışlıkla 6.8uF olarak yazılmıştır. Bu kondansatörlerin değeri 68nF olacaktır.




Attenuator yani senin Att dediğin şey, volume ön ayarı, değil mi abi? yanılıyorsam düzelt.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #324

Konumuz devam etmektedir.
Bir amplifikatörde bazı devreler de vardır ki vazgeçilemez.
Bir ton kontrol devresi bir amplifikatörü tamamlayan yegane devrelerden birisidir.
Aşağıda, yapımı oldukça basit görünen ama pek te kolay olmayan bir ton kontrol devresi sunuyorum.

Yapımında çok özel malzemeler gerekli olup, bazı ölçümlerin yapılması mutlaka gereklidir.
Şemanın ilgili arkadaşlar tarafından incelenmesi doğrultusunda tereddütleri olursa gerekli görülen açıklamalar yapılacaktır.
Devrede kullanılan eleman değerleri son derece hassas olup düşük tolerans gerektirmektedir.
Kondansatörler asla basit tip olmamalıdır. Yüksek kalite AUDIO tip kondansatörlerden seçilmelidir. MKT, ML, STROFLEX veya POLYSTRENE kondansatörler uygundur.
DÜZELTME:
Bass kondansatörleri yanlışlıkla 6.8uF olarak yazılmıştır. Bu kondansatörlerin değeri 68nF olacaktır.




Kond. değerleri bu şekilde mi?
Şema üstünde 68nF leri göremedimde



Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #326
-20 dB yani, sesin tamamen kısık (?) olduğu manasına geliyor sanıyorum. 0 dB de ise ses sonuna kadar açık demektir.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #327
abi bir tahmin edeyim. sen bir ara preamfiden 0.001 bie distorsiyon gelirse bu çıkışta 10.0 gibi bir değere ulaşabiir demiştin. biz zaten özellikle amfilein girişlerine dirençler koyarız ki sesde cazırtı zırıltı olmasın diye. ondanmı acep:) :o

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #328

-20 dB yani, sesin tamamen kısık (?) olduğu manasına geliyor sanıyorum. 0 dB de ise ses sonuna kadar açık demektir.

Bir amplifikatörde ses sonuna kadar açıksa 0db ile ifade edilir.
Bu ne demektir.
Girişten verilen 1Vp-p seviyemiz amplifikatörümüzün kazancı doğrultusunda yükseltilerek gereği kadar çıkış gücü alınıyor.
Volüm potansiyometresinin genel zayıflatma seviyesi ise amplifikatörün gürültü seviyesi hesaba katılmadan genel olarak 72db civarında olmaktadır. Kaliteli amplifikatörlerde bu seviye 84 db hatta daha yüksek olabilmektedir. Basitçe yapılmış bir amplifikatörde ise 60 db civarı zayıflatma kabul edilmektedir.
Dolayısı ile girişte uygulanmış olan 20 db lik zayıflatma pek o kadar da sesin kısılması anlamı taşımamaktadır.
Ancak şiddetle gerekli olduğu söylenilebilir.
ACABA NEDEN BÖYLE ZAYIFLATMAK GEREKLİDİR:?
Biraz saçma olarak önce zayıflatıp sonra yükseltmek garip olmuyor mu ? ;D ::) :P

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #329
ben bir şey anlamadım:) iki şey aklım geliyor birisi demin dediğim kkalite ve cazırtı engelleme olayı.
ikincisi ise dengeleme. girişe aşırı sinyal gelmesini engelleme. bazı amfilerde loudness özelliği de aslında bu şekilde kullanılıyor belki o da olabilir. ama abi tam açıklasana iyce kafamız karışmasın:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #330
Cızırtı veya benzer şeyler bu konu ile ilgili değildir.
Bir kablonun yanlış bağlantısından ötürü bile cızırtı olabilir.
Genel amaç distorsiyon ile ilgili olup bilimsel olarak açıklayabilmektir.
Yani girişe konulan 20 db lik zayıflatma neden gereklidir. Konulmasa olmaz mı? Hatta 20db zayıflatma koymayıp 10 db yükseltme koyarsak ne gibi durumlar oluşur.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #331

Cızırtı veya benzer şeyler bu konu ile ilgili değildir.
Bir kablonun yanlış bağlantısından ötürü bile cızırtı olabilir.
Genel amaç distorsiyon ile ilgili olup bilimsel olarak açıklayabilmektir.
Yani girişe konulan 20 db lik zayıflatma neden gereklidir. Konulmasa olmaz mı? Hatta 20db zayıflatma koymayıp 10 db yükseltme koyarsak ne gibi durumlar oluşur.


abi niye meraklandırıyorsun:)
aşırı yükleme yapıyordur belki ne bilyim?
ama ayarlı direnç konulduğuna göre bazen isteğe bağlı olarak o20 db arttırılabilir de. yoksa düz direnç atardın. bununla alakalı bir şey mi?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #332

abi niye meraklandırıyorsun:)
aşırı yükleme yapıyordur belki ne bilyim?
ama ayarlı direnç konulduğuna göre bazen isteğe bağlı olarak o20 db arttırılabilir de. yoksa düz direnç atardın. bununla alakalı bir şey mi?

Meraklandırmıyorum.
Birşey yapılacaksa bilimsel olarak ta gereği yapılmalıdır. Eğer bilimsel olmazsa senin dediğin gibi direnç at, yok kondansatör at, al devreyi kafasına at gibi rasgele çözümler olur.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #333

Meraklandırmıyorum.
Birşey yapılacaksa bilimsel olarak ta gereği yapılmalıdır. Eğer bilimsel olmazsa senin dediğin gibi direnç at, yok kondansatör at, al devreyi kafasına at gibi rasgele çözümler olur.

ben meraklandım ama :)
olayın bilimsel terimlerini zaten bilmiyorum ki:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #334

ben meraklandım ama :)
olayın bilimsel terimlerini zaten bilmiyorum ki:)

Al sana bilimsel bir ÖDEV.
20 db zayıflatmak ne demektir. Keza 20 db yükseltme işlemi de parelel olarak hangi değerleri gösterecektir.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #335

Al sana bilimsel bir ÖDEV.
20 db zayıflatmak ne demektir. Keza 20 db yükseltme işlemi de parelel olarak hangi değerleri gösterecektir.

sen de benim ödevleri yap. ödeşelim:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #336
daha önce sanki bunu konuşmuştuk. ama net anlamadığımdan olacak, cevap vremiyorum... :o :( ::) ??? :-\\
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #337
abi empedenas uyumu ile alakalı bir şey mi:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #338

Al sana bilimsel bir ÖDEV.
20 db zayıflatmak ne demektir. Keza 20 db yükseltme işlemi de parelel olarak hangi değerleri gösterecektir.

Yamyam hocam imtihanda:)))....Giriş sinyalimizi 1 volt alırsak ve -20db zayıflatırsak,u1 opampımızın çıkışında 100 milivolt göreceğiz demektir..Giriş voltajımız 1 volt +20db yaparsak,opampımızın çıkışında 10 volt göreceğiz demektir..Yamyam hocam hangi yükseklikte sinyal gelirse gelsin,ton katını ve amplifikatörünü aşırı sürme korkusu olmadan,ton katında istediği tonlamayı yapabilir bence:))...

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #339

Yamyam hocam imtihanda:)))....Giriş sinyalimizi 1 volt alırsak ve -20db zayıflatırsak,u1 opampımızın çıkışında 100 milivolt göreceğiz demektir..Giriş voltajımız 1 volt +20db yaparsak,opampımızın çıkışında 10 volt göreceğiz demektir..Yamyam hocam hangi yükseklikte sinyal gelirse gelsin,ton katını ve amplifikatörünü aşırı sürme korkusu olmadan,ton katında istediği tonlamayı yapabilir bence:))...

+1.
Gayetlene doğru. Ama tabiiki detaylara inmemiş arkadaşımız.
Yanlız kafam basmıyor merak ediyorum. 20 db oranı 100 kata mı tekabül ediyordu 10 kata mı ? Bu hesaplara bir türlü kafam basmıyor.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Desibel
Alıntı
Bu örneklerlerden bir sonuç çıkaracak olursak güçteki iki katlık bir artış +3 dB, yarı yarıya azalış ise -3 dB ile ifade edilir.
Görüldüğü gibi desibel bize göreceli (izafi-relatif) sonuçlar verir. Bu yüzden desibel ile ifade edilen sayılarla, aritmetik işlemler yapmak tehlikelidir. Örneğin desibel ile kalibre edilmiş değerler istatistiksel olarak kullanılacaksa, bunlardan örneğin ortalama gibi sonuçlar çıkarılacaksa yönteme dikkat etmek gerekir. Örnek olarak 10 dB ve 20 dB değerlerinin aritmetik ortalamasının 15dB olduğu görülebilir. Gerçekte biraz dikkat edilirse 10 dB nin belirtilmiş seviyeden 10 kat büyük bir niceliği, 20 dB nin ise 100 kat büyük bir niceliği ifade ettiği görülecektir

Çalıntıdır haa. ;D


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #340
Yamyam hocam cevabını vermişsin zaten wikipedia ile ;)..Hocam bu ton katında sinyali eviren olarak dizayn etmişsin,devamındaki devrelerde sinyali tekrar çeviriyormusun,yoksa sinyal ton katına daha öncede çevrilmiş olarakmı geliyor..

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #341
ya şimdi benim bu amfinin ynında telefon kablosu geçmek zorunda. o kablo ile nete bağlanıyorum v başka bir yerde çekmiyor. ama bu sefer de amfi sinyali alıp kıpraşıyor. bir de amfi açıkken telefon daha az çekiyor. amfi demir kasa içinde ama önü bir kaç hafta için açık kalmak zorunda. sadece önü.  kabloyu da taşıyamam. napmalıyım? önüne alüminyum film çeksem düzelir mi?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #342
arkadaşlar ba 5412 ye eşdeğer bi amplifikatör varmı ?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #343

Yamayam hocam cevabını vermişsin zaten wikipedia ile ;)..Hocam bu ton katında sinyali eviren olarak dizayn etmişsin,devamındaki devrelerde sinyali tekrar çeviriyormusun,yoksa sinyal ton katına daha öncede çevrilmiş olarakmı geliyor..

Sinyallerin evrilmesi çok önemli değildir.
Burada evrilen bir sinyal pre amplifikatörde yeniden evrilerek pozitif hale getirilebilir.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #344


Devre burda simetrik besleme ile çalışıyor. Simetrik besleme değilde normal besleme ile beslenirse ne olur?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #345

arkadaşlar ba 5412 ye eşdeğer bi amplifikatör varmı ?

bildiğim kadarı ile pin to pin yok.
ama kalite bakımından köprü halde ka2206 ile aynıdır.
ba serisi iyidir. sesini beğeniyorum yalnız aşırı ısınan bir entegre.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #346



Devre burda simetrik besleme ile çalışıyor. Simetrik besleme değilde normal besleme ile beslenirse ne olur?

Çalışmaz.
Tek besleme için konfigure edilirse çalışma voltajını en az 2 kat artırmak gereklidir. Yani 30V

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #347

Çalışmaz.
Tek besleme için konfigure edilirse çalışma voltajını en az 2 kat artırmak gereklidir. Yani 30V



Devreyi tek kaynak çalıştırma amaçlı uyarlama için:

İki 47K ohm direnci birbirine seri bağlayıp, 47uF kondansatörün + ucunu, iki direncin birleştiği noktaya, eksi ucunu da iki dirençten birinin boşta kalan uçuna lehimle. Direnç ve kond. eksi ucunun birleştiği yeri şaşe-GND ye, direncin boşta kalan ucunu da kaynağın + ucuna bağla. İki direncin kesiştiği yeri de, şemada şaşe sembolü olan yerlere irtibatla. TL 0xx op-amplar, +/- 18 v (36v) a kadar beslenebilir. Yamyam hocanın dediği gibi 30 v yaparsın olur biter.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #348
yamyam abi, ehem ehem. 2n3904 transistör yerine ne kullanabilirim? c1815, ya da 9014 olabilir mi?

bu devreyi kullanacğım da. ayrıca çalışr mu bu ve kulaklığa yeter mi dersin:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #349

yamyam abi, ehem ehem. 2n3904 transistör yerine ne kullanabilirim? c1815, ya da 9014 olabilir mi?

bu devreyi kullanacğım da. ayrıca çalışr mu bu ve kulaklığa yeter mi dersin:)


Pin-to-pin kullanabileceğin bir tek 9014 var. Ya da onun yerine BC 546-547-548' i 180 derece ters takabilirsin. 9014 ün pin sıralaması E-B-C iken, BC54X pin sıralaması C-B-E dir.  C1815, C945 pin sıralaması E-C-B olduğu için düzenleme gerekir. Bu devre sadece kapasitif mikrofon ve elektret mikrofonlar için uygun olabilir.

Ayrıca kulaklık amfisi olarak kullanılamayacağını düşünüyorum, neden dersen, 2N3904 yeterli DC akım kazancı (HFE) sağlayamaz. Ve ayrıca devre dizaynı bu kullanım için uygun değildir.
[mergedate]1415087753[/mergedate]
@Yolgezer

Ka2206 nın sesini sevdiği söyleyip duruyorsun. Bir tane de stereo devre yap. Çıkışına kulaklık jakı bağla olsun bitsin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #350

Pin-to-pin kullanabileceğin bir tek 9014 var. Ya da onun yerine BC 546-547-548' i 180 derece ters takabilirsin. 9014 ün pin sıralaması E-B-C iken, BC54X pin sıralaması C-B-E dir.  C1815, C945 pin sıralaması E-C-B olduğu için düzenleme gerekir. Bu devre sadece kapasitif mikrofon ve elektret mikrofonlar için uygun olabilir.

Ayrıca kulaklık amfisi olarak kullanılamayacağını düşünüyorum, neden dersen, 2N3904 yeterli DC akım kazancı (HFE) sağlayamaz. Ve ayrıca devre dizaynı bu kullanım için uygun değildir.
[mergedate]1415087753[/mergedate]
@Yolgezer

Ka2206 nın sesini sevdiği söyleyip duruyorsun. Bir tane de stereo devre yap. Çıkışına kulaklık jakı bağla olsun bitsin.

ikinci sorundan başlayalım. ka2206 değil de 2209 dahaiyi kulaklıık için. neden dersen hem karakteristikleri ayı. tda2822m den daha kaliteli özellikle tizlerde 2882m rezalet:) 2206 ise parasını geçtim. çok büyük alan kaplıyor.
kulaklık amfisi olur mu dediğim sadece elimde bolca bu transistörlerden var. ama 9014 450 mw gibi bir güce sahipmiş. 9015 ile de tamamlanabilir diyor datasında. ama ben böyle bir devreyi kuracak kadar yamyamlaşmadım:) benim amacım zaten elimdeki bu transistörleri değerlendirmek.
ayrıca da çok teşekkür ederim yardımların için.
[mergedate]1415112524[/mergedate]
yamym abi arkadşın konu çöp olmasın diye soruyu burda uzatam dedim:)
bu ta7227 nin datasında 4 den 9 a iki ayrı direnç var dual modda.
direnç değerleri yok. neye göre hesaplanacağına dair de bilgi vermemişler. oraya hangi değer takmalı? bir de senin bu entegre kia6227 ile aynı imiş sanırım. ama kesin değil.
[mergedate]1415131062[/mergedate]
abi işin komedisi datadaki örnek şemada öyle bir direnç yok:) acaba baskı hatası falan mı?
[mergedate]1415131447[/mergedate]
evet kia 6227-kia7227 ve ta 7227 aynı pinlerdeler. güzel bir katalog buldum. nerde ise tüm entegreleri sıralamış.
http://www.elparadise.com/public/epepdfs/AMP-MANY.pdf buradan indirebilirsiniz. işinize yarar mutlaka.
[mergedate]1415137074[/mergedate]
bir de o dosyada stk011 den bahsediliyor. ve asimetrik bir entegre yamyam abi, bu zımbırtı buralarda bulunur mu
[mergedate]1415137161[/mergedate]
çok yazmışım ama bu son):
onun yerine ba5412 mi alayım dersiniz? hazır devre var bir daha devre kurmakla uğraşmamış olurum. istediğim güçte hemi de:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #351
yamyam abi, şu ka2206 köprüleyince 8 ohm da çalışıyor. benim hoparlör ise 4 ohm 5 watt:)
bir de elimde şu senin beyaz hoparlörün aynıları var. 3 ohm2 watt.
onları hoparlöre paralel mi bağlasam yoksa seri mi? ne dersin? hoş olmaz mı:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #352
hoparlörler seri bağlanırsa sıkıntı olabilir.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #354
Faz farkları sıkıntıları.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #356

Bir amplifikatörde ses sonuna kadar açıksa 0db ile ifade edilir.
Bu ne demektir.
Girişten verilen 1Vp-p seviyemiz amplifikatörümüzün kazancı doğrultusunda yükseltilerek gereği kadar çıkış gücü alınıyor.
Volüm potansiyometresinin genel zayıflatma seviyesi ise amplifikatörün gürültü seviyesi hesaba katılmadan genel olarak 72db civarında olmaktadır. Kaliteli amplifikatörlerde bu seviye 84 db hatta daha yüksek olabilmektedir. Basitçe yapılmış bir amplifikatörde ise 60 db civarı zayıflatma kabul edilmektedir.
Dolayısı ile girişte uygulanmış olan 20 db lik zayıflatma pek o kadar da sesin kısılması anlamı taşımamaktadır.
Ancak şiddetle gerekli olduğu söylenilebilir.
ACABA NEDEN BÖYLE ZAYIFLATMAK GEREKLİDİR:?
Biraz saçma olarak önce zayıflatıp sonra yükseltmek garip olmuyor mu ? ;D ::) :P




Kazanç = 1 + Rf / R3, yani 1+ (22.1K / 680) = 33.5dB
Yukardaki devreye ve hesaba göre senin devrende kullandığın ATT potu bu devrede R3 direncimi oluyor. Yani RF3 ün değeriyle oynayarak db değiştirilmiş mi oluyor?

Yabancı bir siteden alıntı yaparak; Ses kalitesini etkilemeden daha düşük bir kazanç vermek için Rf'yi ve R3 değiştirebilirsiniz.
Birde db değerinin düşmesi ses kalitesinin artması anlamınamı gelir.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #357
@memleket 
Gurban benim devrede Attenuator yani zayıflatıcı vardır. Senin devrede ise yükseltme işi yapılmaktadır.
0db (0707Veff) girişli sinyaller bass ya da tiz boost edildiğinde elde edilen seviyeyi tam anlamıyla ölçebiliyorsan zaten sen de meseleyi anlayacaksın ;D

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #358
Spoiler (göster/gizle için tıklayın) şuradaki şema iyi midir? kullanmayı düşünüyorum da kulaklık için?
bir de 5 volt için önündeki 680 ohm direnci 100 ohm yapsak yeterli olur mu:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #359
Şema temel preamplifikatör şemasıdır, değerleri yanlış verilmeseydi amacına uygun çalışırdı.
Kulaklık için yükselteç yapacaksan, kulaklık empedansına uygun olarak devre dizayn etmelisin. Bu devrenin çıkış empedansı 3k , senin kulaklığın 32ohm ise bu iş olmaz. Bu yanlızca bir parametre için gerekli.
Yukarıdaki devre A sınıfı çalıştırılmadıkça ses frekans önyükselteci olmaz.
Devamına çıkış katı ilave etmedikçe kulaklık veya hoparlör bağlanmaz. Adı üstünde ön yükselteç. 

Bu arada konu bu hale geldiğine göre bence konu başlığı da değiştirilmeli, belki temizlik yapılmalı ya da taşınmalı.
Ne amaç kalmış ortada ne de bir sonuca yönelme var. Tartışma ortamı kalmadı. Yazık oldu.

Kolay gelsin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #360
o zaman bass booster olabilecek.
[mergedate]1416171974[/mergedate]
bir de merak ettim.
bu pt2389 daki bass booster ve 3d aktifleştirmesi sadece butonla mı yapılıyor?
misal, bir anahtarla kullanamaz mıyız?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #361

Bu arada konu bu hale geldiğine göre bence konu başlığı da değiştirilmeli, belki temizlik yapılmalı ya da taşınmalı.
Ne amaç kalmış ortada ne de bir sonuca yönelme var. Tartışma ortamı kalmadı. Yazık oldu.

Kolay gelsin.

Doğru söylüyo. ;D


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #363


YAMYAM abi, bu devrenin baskı devresini paylaşman mümkün mü acaba?

Ne yazık ki mümkün değil.
Devreyi yıllar önce AMIGA PC ile yaptığımdan dolayı tüm dökümanlar disketlerde kaldı ;D

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #364
tühh.. :(

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #365

Ne yazık ki mümkün değil.
Devreyi yıllar önce AMIGA PC ile yaptığımdan dolayı tüm dökümanlar disketlerde kaldı ;D
abi, o evde gördüğm disket sürücüyü kullansana:) ha ama amiga sistemin diskini windows açar mı bilemem:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #366
Açmaz. Farklı formatta. Üstelik kullandığım program newio idi. Onu açması lazım :D


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #368
bir ara amiga simülatörü indirmiştim sırf yamyam abi için. ama çözemedim. eski oyunları özlüyor, oynasın dediydim...

yamyam abi sen de proteus da tekrar çiz? uzun sürer mi? olmadı devrelerin uzantılarını ver konvertör bulabilirsek dönüştürmeye çalışalım...
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #369

bir ara amiga simülatörü indirmiştim sırf yamyam abi için. ama çözemedim. eski oyunları özlüyor, oynasın dediydim...

yamyam abi sen de proteus da tekrar çiz? uzun sürer mi? olmadı devrelerin uzantılarını ver konvertör bulabilirsek dönüştürmeye çalışalım...

Şu aralar pek sık uğraşamıyorum.
Ama düşünüyorum.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #370
abi sen uygun olduğunda amigayı açıp uzantılara bir bakıp bildir; ben elden geldiğince araştırıp konvertör bulmaya çalışayım. eğer olmazsa öyle yada böyle tekrar çizmek zorunda kalacaksın.
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #371
Çizmek pek fazla vaktimi almaz aslında.
Ama şu aralar başka işlerle uğraştığım için çizim programını yüklemedim.
Dava işlerini halledersem yükleyeceğim.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #372
abi mahkeame işinde bence uzlaşma talep ederlerse kabul et. eğer seni kara listeye alırlarsa ilerde hiçbir şekilde hizmet talep edemezsin. gerçi korkmuyorum falan dersin ama belli olmaz daha ömrün uzun...
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #373

abi mahkeame işinde bence uzlaşma talep ederlerse kabul et. eğer seni kara listeye alırlarsa ilerde hiçbir şekilde hizmet talep edemezsin. gerçi korkmuyorum falan dersin ama belli olmaz daha ömrün uzun...

Çok ta tın yani ;D
İnternetsiz hayatı ben biliyorum. Çok umurumda değil. Yine hizmet alıp böyle uğraşacaksam asla almam.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #374
boşver...
en son "hat trafosu pahalıdır, yerine ne yapmak lazım" orada kalmışız, konu epey dağılmış.

anlat hele...
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #375

boşver...
en son "hat trafosu pahalıdır, yerine ne yapmak lazım" orada kalmışız, konu epey dağılmış.

anlat hele...

Bir elektronik devrede EMPEDANS çok önemli faktördür.
Yüksek empedanslı girişler gürültülere de açıktır. Buna karşılık giriş band genişliği daha rahat sağlanır. Yani daha küçük kondansatör ile istenilen ROLL-OFF frekansına inilebilir.
Basit bir örnekle açıklarsak.
Hoparlör çıkış empedansımız takribi 4-8 ohm civarında iken kullanmak zorunda olduğumuz kondansatör en az 400uF civarıdır. Güç faktörüne göre bu değer değişse de oldukça yüksek değerde bir kondansatör koymak zorundayız.
Halbuki ampli giriş empedansı doğrultusunda genellikle 1uF civarı kondansatörler yeterli olmaktadır. Çünkü giriş empedansı yüksek olduğu için gücü oldukça azdır. Girişteki az güç gereksinimi bize avantaj gibi olsa da düşük seviye elektromanyetik dalgaların girişimi kaçınılmaz olmaktadır. Bu durum da haliyle direk GÜRÜLTÜ (NOISE) faktörünü etkilemektedir.
Gürültü faktörünü tam anlamıyla elimine edebilmenin yolu iyi bir izolasyon olduğuna göre,
Ve iyi bir izolasyonun en ilkel ama en iyi yolu transformatör olduğuna göre;
Ya masrafı göze alıp transformatörler ile tam izolasyon sağlıyacağız.
Ya da giriş empedansımızı kendi kriterlerimiz doğrultusunda istediğimiz seviyede kullanacağız.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #376
trafo kullanmamak durumunda bazı şeylerden feda mı etmeliyiz ya da daha fazla ölçüp-biçip heap yaparak daha detaylı mı çalışmalıyız?

sabrını sınayacağım ama;
roll-off frekansı ne demektir?

sonra sıradaki konu nedir? :)
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #377

trafo kullanmamak durumunda bazı şeylerden feda mı etmeliyiz ya da daha fazla ölçüp-biçip heap yaparak daha detaylı mı çalışmalıyız?

sabrını sınayacağım ama;
roll-off frekansı ne demektir?

sonra sıradaki konu nedir? :)

Trafo en iyi izolasyon yapan en ilkel aygıttır.
Trafolu bir giriş devresinin genel gürültü faktörü -100db veya aşağılarında olabilmektedir. Elbette trafo da kullanılsa devrenin kendi gürültü faktörü olacaktır.
Bir ampli tasarımında -65 db lik gürültü seviyesi yeterlidir deniliyorsa trafo kullanmaya gerek duyulmaz. Uygun bir tasarımla trafosuz bu değere ulaşılabilir.

ROLL-OFF frekansını ise şöyle açıklayayım.
Bir amplinin çıkışında 8 ohmluk bir hoparlör ve 1000uF lık bir kondansatör kullanıldığını varsayalım.
Kondansatör öncesi üretilen AC gerilim kondansatör üzerinden geçecektir. Yük üzerindeki gerilim ve üzerinden geçen akım doğrultusunda kondansatör aslında bir DİRENÇ'tir.
Frekansımız ne kadar yüksek olursa kondansatörümüzün değeri o oranda düşecektir.
Frekansımız düştükçe kondansatörün geçirgenliği, kapasitesine bağlı olarak azalacaktır. Yani daha yüksek frekansları genliğini değiştirmeden geçirecektir.
Dolayısı ile alçak frekanslarda daha geniş bandı elde edebilmek için kondansatör değerini artırmamız gerekmektedir.
En basit açıklama ile;
Tweeter için seri bağlanan 1 ya da 2.2uF lık bir kondansatör tiz (yüksek) frekansları olduğu gibi geçirirken bass sesleri ise oldukça büyük kayıplarla (neredeyse tüm bass sesleri yutarak) geçirmektedir. Halbuki 1 ya da 2.2 uF lık kondansatör amplinin girişinde bağlı ise tüm frekansları geçirmektedir.

Temel olarak bahsettiğimiz ve FREKANS KARAKTERİSTİĞİ  dediğimiz olay burada kendisini gösterecektir. Yük (LOAD) empedansı doğrultusunda alçak frekanslardaki ''kondansatörün göstermiş olduğu direncin artarak'' bağlı frekans karakteristiğinde alt frekansların genliğini AŞAĞILARA YUVARLAYAN (Daha az geçirmeye başlayan) frekans değerine ROLL-OFF frekansı denilmektedir.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #379
hemen hemen anladım gibi.

ben baştan itibaren bunları bir gözden geçirip, toparlamaya çalışacağım. takip eden konular ne ise onlara da başlayalım.
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #380

hemen hemen anladım gibi.

ben baştan itibaren bunları bir gözden geçirip, toparlamaya çalışacağım. takip eden konular ne ise onlara da başlayalım.

Kon başlığımız amplifikatörler ve tasarım teknikleri olduğuna göre, bir ampli yapmak isteyen kişilere ışık tutması amacıyla açılmıştır.
Çoğu amatör arkadaş bir ampli yapmak istediğinde, uygun bir şema edinerek bu şemayı aynen tatbik etmeye çalışırlar. Ancak tasarladıkları amplifikatör devresinin genel karakteristiğini inceleyip öğrenmek yerine, devreyi tatbik ederek en iyi neticeyi almaya çalışırlar.
Halbuki iyi bir netice için bazı kıstasları kişi öncelikle kendisi belirlemelidir.
Çoğu arkadaşımızın kıstasları ise şöyle olmaktadır.
1 Efendim ben 1000W lık bir ampli tasarlamak istiyorum.
2 Çok temiz çalsın, ortalığı yıksın kırsın.
Bu tür kriterler bilimsel değildir. Güç faktörü bir amplide asla kalite unsurunu belirlemez. Kalite unsurları konu başında değinildiği gibi bazı temel ölçümlerle belirlenir.
Her ne kadar günümüz yarı iletkenleri ile (entegre veya hybrid) tasarlanmış bir amplifikatörün frekans karakteristiği ses frekans tekniğine uygun olsa da birkaç mesaj öncesinde belirtmiş olduğum gibi bazı etkenler bir amplifikatörün frekans karakteristiğini değiştirmektedir.
Bu değişim, hoparlörün karakteristiği de ortaya girince içinden çıkılmaz bir hal alabilir.
Giriş bağlantısında kullanılan ekranlı kablonun kapasitesi.
Amplimizin giriş empedansı. Bu empedansa bağımlı elemanlar ve etkileri.
Gibi tasarımda etkili olan unsurlar ve ayrıca malzeme kalitesi de ortaya konulursa, ortaya ne dehşet bir sonuç çıkabileceği görülebilir.
Elbette tek kriter frekans karakteristiği değildir.
iyi bir amplifikatör tasarımı için başta gürültü olmak üzere distorsiyon kriterleri de çok önemlidir.
Ancak amatör ve basit yapıda bir amplifikatör için bu kriterler değişebilir.
Amaç, iyi kalite bir amplifikatörün tasarımı için kriterlerimizi belirleyebilmek ve tasarımımızı bu kriterler doğrultusunda yapabilmektir.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #381
bu metin oluşturacağım(ız) pdf nin giriş metinlerinden birisi olacaktır.

anladığım(ız) kadarıyla tek bir kriter yeterli olmayabilip, giriş sinyalinden hoparlöre ve hatta hoparlörün kutusuna kadar her şey ince ince düşünülüp hesaplanmalıdır. bu da çok karmaşık ve zaman alıcı bir iş sürecine dönüşmektedir.

doğru mu anladım hocam?

peki 5+1 vs üreten firmalar bu faktörlere ne derece önem vermektedir? herhalde çoğunun elinde hassas ölçüm yapabilecek pahalı cihazlar vardır ama malzeme kullanımı ve tasarımı konusunda bu kadar hassas davranıyorlar mıdır? bir cihaz alacak kişinin bu hususta nelere dikkat etmesi gerekir? sadece etiket bilgileri yeterli midir? (  ;) )

Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #382

bu metin oluşturacağım(ız) pdf nin giriş metinlerinden birisi olacaktır.

anladığım(ız) kadarıyla tek bir kriter yeterli olmayabilip, giriş sinyalinden hoparlöre ve hatta hoparlörün kutusuna kadar her şey ince ince düşünülüp hesaplanmalıdır. bu da çok karmaşık ve zaman alıcı bir iş sürecine dönüşmektedir.

doğru mu anladım hocam?

peki 5+1 vs üreten firmalar bu faktörlere ne derece önem vermektedir? herhalde çoğunun elinde hassas ölçüm yapabilecek pahalı cihazlar vardır ama malzeme kullanımı ve tasarımı konusunda bu kadar hassas davranıyorlar mıdır? bir cihaz alacak kişinin bu hususta nelere dikkat etmesi gerekir? sadece etiket bilgileri yeterli midir? (  ;) )


ben söyliyim zerre umurlarında olmaz çoğunun:)
misal şu benim yamyam abiyi gudurtan sevdiğim ka yı çok yerden aldım. adamlar bildiğimiz bozmaya uğraşmış sesi hepsinde de:)
misal bak birinde adam çıkıştaki 153 numara olması gereken kutupsuzu almış 0.47 uf kutuplu yapmış. bu da sesi bozmakta:)
yada öbüründe adam sanki amfinin kendi ses girişi yetmiyormuş gibi önüne gereğinden 30 kat yüksek direnç koymuş, ses düşümünü de önüne ka2221, 9014 transistör ile besleyerek gidermeye çalışmış.
peki bunun sonucu?
basit abi. o kadar fazladan transistör vs sonucunda bu transistörlerin ufak da olsa gürültüleri yüzünden gelen ses o kadar berbat ki anlatılmaz.
misal ilk anlattığımda adam önüne hiçbir preamfi koymamış. sadece 1k direnç var o kadar. direkt kasetçalar etnegresinden gelensinyal amfiye gidiyor.
arada kondansatorlerden yapılmış bir preamfi var o kadar.
ya da şu onur abide de olan tasarımlarda ya çıkıştaki 153 numara kondans yok ya da 0.47 uf kutuplu var.
o kondansator istenen tipte olmazsa ses cazır cuzur oluyor. ben onları askeri tip koydum.
insan faydasını görsen şaşırırsın. yamyam abi görse o bile şaşırır hani:)
bak bu sadece tek bir amfi için geçerli.
peki uyan vr mı?
misal bende premieer marka bir teyp var abi.
bunda 8571 var.
adamlar öyle bir tasarlamış ki. makineden hem tertemiz ses çıkıyor hem de 40 watt deyince tam 40 watt alıyorsun yani. ben o teybi evde kullanmam mesela. benim evdeki camlar ka2206 ya dayanamıyor. dün biri uçtu :)
ya da dip gürültüsü meselesi. bu durum 2.1 lerde falan gene çözülüyor da 5.1 lerde çok az dikkat ediliyor. zaten adam daymış 100 watt rms amfiyi. umursamıyor:)
benim mesela tasarladığım her parça şu anda kutuya şaselenmiş durumda. özellikle vidaların üzerine kablo sararak şseliyorum ki zamanla çıkma kopma olmasın.
geçen gün kopmuştu mesela hatırlarsın belki.
bir de eniştemin aldığı bir teyp var pioneer marka.
yamyam abi görse imrenir yani o derece. ben öyle kolon görmedim desem abartmış sayılmam. hani hoparlör zarına dokun kolondan frekans geliyor gibi:)
adam öyle bir tasarlamış ki helal olsun dedim.
tabi o makineyi sıfırken almaya kalksan bir dünya para derler.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #383

peki 5+1 vs üreten firmalar bu faktörlere ne derece önem vermektedir? herhalde çoğunun elinde hassas ölçüm yapabilecek pahalı cihazlar vardır ama malzeme kullanımı ve tasarımı konusunda bu kadar hassas davranıyorlar mıdır? bir cihaz alacak kişinin bu hususta nelere dikkat etmesi gerekir? sadece etiket bilgileri yeterli midir? (  ;) )

5.1 ampli vardır 100 TL ye alınabilir.
5.1 ampli vardır 10000 $ a alıcı bulmaktadır.
Hangi ampli daha iyidir acaba ;D
En iyi ampliyi almış olsak ta 96 KHz ile örneklenmiş 6 kanal bir sesi decode ettiğimizde yaklaşık 15KHz band genişliği elde edebilmekteyiz.
Hadi diyelim ki 15KHz band genişliği de iyidir. Zaman mekan derken bu frekansa zaten çok zor ulaşabiiyoruz. Hangi firma bu örneklemeyi doğru kaydedebilmektedir.
Ben yıllardır efendi bir 5.1 kayıtlı DVD almadım. Özellikle dublajlı filmlerde ve günümüzde dandirik DVD üretici firmalarını hesaba katarsak 5.1 iyi bir ampli pek te gerekli değildir.
Giriş seviyesi denilen uygun fiyatlı bir ampli (Takribi 500- 1000TL ) civarı yeterli olacaktır.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #384

5.1 ampli vardır 100 TL ye alınabilir.
5.1 ampli vardır 10000 $ a alıcı bulmaktadır.
Hangi ampli daha iyidir acaba ;D
En iyi ampliyi almış olsak ta 96 KHz ile örneklenmiş 6 kanal bir sesi decode ettiğimizde yaklaşık 15KHz band genişliği elde edebilmekteyiz.
Hadi diyelim ki 15KHz band genişliği de iyidir. Zaman mekan derken bu frekansa zaten çok zor ulaşabiiyoruz. Hangi firma bu örneklemeyi doğru kaydedebilmektedir.
Ben yıllardır efendi bir 5.1 kayıtlı DVD almadım. Özellikle dublajlı filmlerde ve günümüzde dandirik DVD üretici firmalarını hesaba katarsak 5.1 iyi bir ampli pek te gerekli değildir.
Giriş seviyesi denilen uygun fiyatlı bir ampli (Takribi 500- 1000TL ) civarı yeterli olacaktır.


abi 5.1 de frekans kalitesi zaten önemsenmiyor ki.  daha cok efektler önemli tutuluyor.  zaten buyüzden pek önemsemiyorlar.  almasak da olur:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #385
buradan şunu da öğrenmiş oluyoruz:

sadece amplifikatörün kalitesi ve özellikleri değil ses kaynağı da çok önemlidir.

10.000 dolarlık ses sistemini eve kurup, bilgisayarın "onboard" çıkışından faydalanıp, bir de üstüne "winamp" ile MP3 dinlemeye çalışmak veya kalitesiz dvdlerden faydalanmaya çalışmak herhalde yamyam abi tarafından kızartılıp yenmek için kafidir!

de'mi?

o halde amfinin kriterlerini belirerken sadece "grounding, ton kontrol, trafo vb yöntemlerle parazit filtreleme, sukunet testleri, güç ve frekans heaplamaları, hoparlör özellikleri..." yeterli olmayıp, konunun en başında "bu amfi ile ne yapacağız?" diye sormalıyız.
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #386
Öyle deel ;D
Konumuz amplifikatörler tasarım ve teknikleri olduğuna göre;
Kaliteli bir Hi-Fi amplifikatör tasarımı ve teknikleri nelerdir?
Kaliteli bir SURROUND amplifikatör tasarımı ve teknikleri nelerdir?
Başlıklı iki ana kriter üzerinden olmalıdır.
Bir kişi öncelikle kaliteli bir stereo ampli tasarlamak isteyebilir. Bunun ölçüleri ve kriterleri nelerdir. Bu değerleri karşılayabilmek için neler yapılabilir. Üst sınır bir stereo ampli için hangi kriterler belirlenebilir. Tasarmım ve uygulamada nelere dikkat edilmelidir.
Gibi konular olmalıdır.
SURROUND sistemler için ise ne gibi kriterler önem taşımaktadır. SURROUND'un temeli nedir. Hangi kriterler önem taşımaktadır.
SURROUND kelimesi 5.1 kavramı ile bağdaştırılmaktadır. Bu yanlıştır. SURROUND çevresel ses anlamı ifade etmekte olup, çevresel sesi 3 kanal 4 kanal 5 ya da 7 kanal ile, hatta günümüz gelişen tekniğinde 13.1 kanal ile bile sağlayabiliriz.
Demekki SURROUND kavramında kanal adedi kadar çıkış amplisine ihtiyaç duyacağız demektir.
Temel anlatımlarda belirlenmiş olan;
Noise gürültü faktörü;
Frekans karakteristiği faktörü,
Ve distorsiyon faktörü SURROUND sistemlerdeki çıkış katları için de AYNEN geçerlidir.
Tek fark Hi-Fi amplifikatördeki kriterler ile SURROUND amplilerdeki kriterlerin farklarıdır.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #387
Hi-Fi amplifikatördeki kriterler ile SURROUND amplilerdeki kriterlerin farkları nelerdir?
Usta değilim. Sadece hobistim.
Yanıtlarıma bakarak beni usta zannetmeyin.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #389
@Mr_YAMYAM abi veya diğer arkadaşlar;
Opampın invert girişiyle non-invert girişi arasındaki fark nedir? Hangi durumda ne şekilde kullanılır? Opamp tasarımında hangisi daha verimli?

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #390
@memleket;

Op-amp ın Non İnvert (+) ve İnvert (-) girişleri arasındaki tek fark, sinyalin evrimiyle ilgilidir. Yani, + girişinden sinyali girersek sinyal girdiği fazda çıkar. - girişinden girersek te sinyalin fazı 180 derece ters olarak out ucundan çıkar. Verimlilikle çok ilgisi yok, sadece ihtiyaca göre seçiliyor. 320V sitesinde op-amplarla yapılmış çeşitli ses devreleri var. Onları incelersen aklında fikir oluşur.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #391

@Mr_YAMYAM abi veya diğer arkadaşlar;
Opampın invert girişiyle non-invert girişi arasındaki fark nedir? Hangi durumda ne şekilde kullanılır? Opamp tasarımında hangisi daha verimli?

Bu soruyu kaçırmışım.
SE, yani Sıngle Ended kullanılan bir girişte bir op-amp'ın hangi girişinin kullanılacağı temel olarak farketmese de bazı tasarım özelliklerini bilmeliyiz.
Özellikle sabit ve yüksek değerli giriş empedans uygulamalarında ve bu uygulamalarda kazanç gerektiren unsurlarda bazı etkenler ortaya çıkacaktır.


Örnek olarak alınmış basit yapıdaki bir RIAA ön kuvvetlendirici şeması örnekleri bu durumun açıklanmasında yardımcı olacaktır.


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #392
@Mr_YAMYAM abi, su senin gicik oldugun ka2206 nin teki gene yaninca tda7263m e gecmek zorunda kaldim:-)
simdi senin kafani utuleyeyim az dedim.
abi senin tea ile beledigim hoparlor, 7377 ile bile beslememe ragmen yanmamisti ya sana soylemjstim.
simdi ka2206 da omaj yuzunden distorsiyon yaptiran hoparloru 7263e bagladim. inadina da kokledim sesi. 8 ohm 12 watt bu amfi ama gram distprsiyon olmadi? ka2206 yi tek kullaninca 4 ohma dusuyor onda da distorsiyon olmuyor da bu sefer ses seviyesi inanilmaz dusuyordu abi, 7263, de ortaligi bangir bangir bagirtti.
aslinda bir ara samsung markali ka2206 vardi ama bitiverdi namissizlaer. sanirim onlar orjinalleri. zaten seni bile kandiran o gosterdigim entegrelr hafif cizirdiyordu. ben de hatta hoparlor bozuknerde yaptiririmdiye spruyordum ya. iste 7263 de oda yok. o eski samsung markalilarda o da olmuyordu.
gel de simdi kafayi siyirma.
not: valla saka yapmiyorum:-)  ve yaptugim kolun yalitimi mukemmel olmus. bass gelince oda inledi. ama merak ettigim hoparlor zorlanmiyor entegre de normal isiniyor, bir sorun olur mu acaba?
[mergedate]1418059372[/mergedate]
tda7263m
ucuz az zahmetli ama temiz ses arayanlara bu entegreyi feci şekilde öneriyorum.
8 ohm 12 watt hoparlörlerle mükemmel çalışıyor. oldukça güzel bir performansa sahip. tertemiz de sesi çıkıyor.
ama oto hoparlörle kullanmanızı öneririm. çünkü boşta iken az fazla uğulduyor:)
oto hoparlörle belli olmasa da benim ka2206 da kullandıklarımı takınca nasıl uğuldadığını anladım. ama en kısık miktarda da olsa ses geldiğinde o uğultu yok oluyor.
otomobilde kullanılamaz. çünkü datasında 10 voltla çalışabilir demesine rağmen 12 volt verince hoparlör ufak bir tık diyor o kadar :P ben 17 volt trafo ile ve 4700 uf kondans ile besledim. datasında girişinde 1000 uf kondans koyun dese de öyle bir şey koyunca uğultu arttırmaktan başka bir işe yaramıyor:) bir tek 100 nf kutupsuz koyun yeter.
entegre oldukça ucuz. 2.5 lira nette. en kötü 5 liraya bulursunuz. oldukça tatmin edici. benim entegrelerin teki hakkın rahmetin kavuştuğu için idareten kullanıyorum.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #393
@yolgezer 
Hala distorsiyonu kulağınla mı ölçüyorsun. Öyleyse milyonluk ölçü aletlerini atalım :)
Yoksa distorsiyon dediğin şey gürültü mü? :)
Öncelikle hoparlöre bir AC voltmetre bağlamak üzerinde tecrübe edinmelisin.
Sonra gerisi gelir zaten.

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #394

@yolgezer 
Hala distorsiyonu kulağınla mı ölçüyorsun. Öyleyse milyonluk ölçü aletlerini atalım :)
Yoksa distorsiyon dediğin şey gürültü mü? :)
Öncelikle hoparlöre bir AC voltmetre bağlamak üzerinde tecrübe edinmelisin.
Sonra gerisi gelir zaten.
abi ben distorsiyon mu dedim orda:)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #395

abi ben distorsiyon mu dedim orda:)


Alıntı
simdi ka2206 da omaj yuzunden distorsiyon yaptiran hoparloru 7263e bagladim. inadina da kokledim sesi. 8 ohm 12 watt bu amfi ama gram distprsiyon olmadi?


Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #397

evet demisim:-)  ben onu kastetmedi idim.en sonki mesajda dedim. hafif bir gurultu var boste iken bunu nasil cozeriz abi?

Bu konuyu baştan sona tekrar incele. Özellikle giriş empedansı ve kazanç konusundaki tasarım hilelerine bak.
Kendi amplinin kazancını ölç. Sonra da alttaki linkteki konuyu oku ve iyice anla.
https://elektronikprojeler.com/index.php?topic=4488.0
Aynı konu başka bir sitede de aynı şekilde anlatılmıştır.
http://forum.diyaudiotr.com/hiend-amplifikatorler/amplifikatorlerde-grounding-saseleme-teknikleri-t1934.html

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #398
abi senin semaya gore eskiyi beslemeden almamiz gerek. onu bir denerim.
bu arada abi neden ka2206 cok bozuyorken 7263m 4 ohm da o kadar bpzmuyor? kanin kazancini baya dusurdum zaten. hem bir keresinde 8 ohm hoparlorle kullandim. o zaman boxulma hic olmadi. ama 2 watt icin 80 watt hoparlor kullanilmaz:-)

Ynt: AMPLİFİKATÖR'ler, tasarım ve teknik anlatımlar. (TARTIŞMA)

Yanıt #399
@Mr_YAMYAM ka2206 teki yandi soylemistim. ben de tekini kullandim sadece. bozulma falan yok. ama cok dusuk kazancta. pndeki ton kontrol yuzunden:-)
acaba 4 ve 9 daki 100 ohm direncleri by-pass etsem ya da girislerdeki 2.2 uf komdansatoru 4.7-10 uf arasina cikarsam fayda olur mu sence?