14,4 voltta çalışarak röle kontaklarını kapatacak 13,8 volt ve altınca röle kont

Başlatan dursunmacka, 21 Temmuz 2014, 00:42:47

dursunmacka

Merhaba

Arkadaşlar bana otomobıl üzerinde kullanabıleceğim 14 volt ile 14,4 volt arasında röle kontaklarını sürekli kapalı konumda tutacak 13,8 volt ve altındaki voltajda ise röle kontaklarını açaçak devre şeması lazım

Amaç aküsü şarj olacak olduğu esnada 14,4 voltta  röle kontakları sürekli kapalı konumda olacak şarj voltajı kesildiğinde yani araç motoru stop

konumundayken 13,8 volt ile 12 volt arası  ise kontaklar açık konumda olacak bir devre şeması lazım

Amaç akü şarj voltajı ile röle  kontrolü devre şeması

Yardımlarınızı beklıyorum

memleket

Zener diyotla yapılabilir diyecem ama 13.1 ve 15.1V arasında bi zener diyota denk gelmedim...
bu sayfada böyle bir devre var ama nasıl uygulanılır daha tecrübeli arkadaşlar yardımcı olurlar...

https://320volt.com/zener-diyot-ile-voltaj-regulatoru-yapimi/

Flatron

Merhaba
Böyle bir devre, analog devrelerlede yapılabilir, ancak bir mikroişlemci ile daha hassas şekilde yapılabilir

Mr_YAMYAM

İyi şekilde kalibre edilmiş ve tasarlanmış basit bir LM3914 entegre ve devresi ile bu mesele çok rahat hallolur.

Flatron

Araba aküsü için şarz cihazı aradığınızı sonradan farkettim.
Araba aküleri en az 60 amperlik akülerdir(Arabalardan hiç anlamam ama bu civarlarda olduğunu biliyorum)
Bir akününde şarz olabilmesi için en azından bu Amper/Saat değerlerinin 1/10 ile yani en az 6 amper verebilen şarz devresiyle şarz edilmesi gerekir.
Yani düşündüğünüz devre en az 6 amperlik bir güç kaynağını barındırması gerekir.Ayrıca devre voltaj ve akım değerlerini kontrol ederek hangi durumda hangi moda geçmesi gerektiği -ya analog devre ile bir comparator ile-yada bir PIC deki program ile kontrol edilmesi gerekir.  LM3914 (yada türevi ) chipler sadece akünün voltajını izlemekte ve bu devrelerde de aküyü izlemekte kullanılılır .
Alttaki resimde küçük aküleri şarz etmekte kullanılan bir devrenin resmi ve imalatçısının yaptığı açıklama.
(Burada LM3914 türü chipide görebiliyorsunuz)



Diğer linkler ise Silicon Chip gibi dergilerde yayınlanmış araba aküleri için şarz cihazlarının örnekleri
https://320volt.com/tea1102-anahtarlamali-aku-pil-sarj-devresi/
https://320volt.com/pic16f628a-ile-hizli-sarj-sistemi-12-6-volt-aku/#more-5468


dursunmacka

Merhaba :

Arkadaşlar amacım aracın motoru çalışında buna kayışlar ile bağlı olan şarj dınamosu dönmeye başlayınca akü şarj voltajını kontrol edıp 14,4 voltluk şarj dınamosu çıkış verınce elımdeki oto rölesının 12 voltluk 30 ve 87 numaralı uclarına akım yollayıp röle kontak uçlarındaki yükü çalıştıracak  ( sürekli olarak motor çalıştıgı sürece ) araç stop edildiğinde ise 13,8 volt vede altındaki voltajlarda ise 30 numralı uca gönderilen 12 voltu kesıp röleye bağlanmış olan yukun akımını durduracak yani röle kontaklarını acacak bir devre şeması ariyorum

Araç motoru çalıştıgı esnada altörnatör ((şarj dınamosu  bir cok kez 14,4 voltluk gerılımı akuye yollamakta bu yuzden lazım olan elektronık devre şeması araç motoru çalıştığı anda 1 kez tetiklenecek ne zamanki akü voltajı 13,8 volt vede altında olursa  (araç motoru stop konumda )röle kontak yükünü kesecek bir devre şeması lazım

Umarım eksiksiz anlatabim

Yardımlarınızı beklıyorum

asma

Merhaba
Amacınızı ve isteğinizi anladığımı düşünüyorum.
İsteğiniz için farklı devreler düşünülebilir, tarif ettiğiniz şekilde çalışır. Ancak amacınız aracın çalışır durumda olduğunu bilmekse yeterli olmayabilir.
Çünkü sağlıklı bir akü eğer araç çalışmadan biraz kullanılıp voltajı 12,5 volta düşerse araç çalıştırıldığında 13,8 volta ulaşması zaman alır.
Eğer motor devri yüksekse veya akü eskiyse voltaj daha çabuk yükselir ve arabanın çalıştığı bilgisini elde edersiniz. Aynı şekilde 14,4V değeri motor durduğunda çok az değer kaybeder ve yavaşça 13,8V yada 13,6V değerine kadar iner. Bu gecikme sorun olmaz mı? (devrenin beslemesi kontak anahtarına bağlı olursa kapatıldığında hemen sistemi durdurur ama açılış için faydası yok)

Mesela kontak açıksa ve yağ basıncı düşük ışığı (alarmı) yanmıyorsa motor çalışıyordur. Peki bunu nasıl anlarız?
İkaz lambasının uçlarında kablo çekeriz. (zor bir iş) veya
Basınç müşüründen (sensörden) kablo çekeriz. (bu daha basit)
Devremiz kontak anahtarıyla beslenir, rölemiz direk aküden beslenir.
Bu fikri değerlendirmenizi ve yorumlamanızı isterim. (araçların müşürleri birbirinden farklı ve soket yapıları da farklı olabilir, her araca uygulamak için ölçüm yapmak gerekebilir. İki veya 3 farklı kontrol kartı hazırlayıp uyumlu marka model araçların listesini çıkartmanız gerekebilir)

Alternatörün elektrik ürettiğini anlamak daha basit gelebilir.
Alternatörlerin üzerinde doğrultucu diyotlar bulunur, bağzılarında regülatörler olabilir. Eğer voltaj (veya şarj) regülatörü (diğer adı konjektör) ile alternatör arası voltajı gözlemleyebilirsek, aracın çalıştığını daha kısa sürede ve daha net anlayabiliriz. Bu yöntem voltaj ölçümüyle (sizin istediğiniz gibi) basit bir devreyle olur. Yine de önce gözlem ve ölçüm yapmanız gerekir.

Diğer bir yol ise alternatör ile akü arasındaki kablonun iki ucundan bağlantı alarak bu kablodan geçen akımı algılamakla olur. Sizin isteğinizde olduğu gibi sakıncaları olabilir. Hem akım hem gerilim kontrolüyle sıkıntılı durumlar atlatılabilir. Ancak devre ve tesisat biraz karmaşıklaşmaya başlar.

Daha fazla uzatmadan sizin yorumunuzu beklemeye başlıyorum.
Kolay gelsin.
 
 

dursunmacka

Merhabalar
Asma bey öncelikle ilginizden dolayı teşekkur ederım ancak bahsettiğim bu devrenın montaj kısmının çok basıt olması lazım yanı akü kutup basındaki voltu okuyup ona göre bir röle kotrol edecek bağlandı yapılan kısmı sadece akunun + vede - kutupu olucak vede sadece röle ucundaki yuku kontrol edecek

Alıslınd a mikro işlemciyle bu iş oluyor ancak malıyetı fazla oluyor bu yuzden bahsettıgım bu devreyı yapmış vede aracında kullanan arkadaşlar var ancak paylaşım yapmıyolar
Bu yüzden sadece şarj voltunu görüp 14,4 voltu röle kontagını kapatacak bir seferlik start alıcak cünki araç çalıştığı muddetce altörnatör şarj  sargıları devreye girer vede çıkar sürekli aküyü kontrol eder araç stop konumunda 14 volt vede altında ise röle kontaklarını bırakaca bir devre lazım

Yardımlarınız beklıyorum bu çokta zor değil diye duşunuyorum saygılar

asma

Önerilerim halen geçerli ;) ben bir şema çizdim ekliyorum:


Şemayı hep beraber inceleyelim, çalışması ile ilgili soru varsa açıklarım.
Ufak tefek yanlışlar olabilir (gözümden kaçan) denemekte fayda var.
Ben denemedim, bir arkadaşımız simülasyon programında çizip denerse zaman kazanırız. ;)
4001 entegresinde kullanılmayan iki kapının boş bırakılmaması için pcb de önlem alınmalı.
Bütün dirençler 1/4W seçilmiş, 7809 ve BD140 soğutucusuz ,  kondansatörler en az 25V seçilmiştir.
İhtiyaca göre ayar trimpotu, çalışma fonksyonları için LED ler , koruma için düzenekler eklenebilir.
Baştan beri röle istediğiniz ve oto tipi rölenin ayak bağlantılarını bile tarif ettiğiniz için röleyi iptal edip daha ucuz ve uzun ömürlü P kanal mosfet eklemedim. (irf4905 5lira civarında, 38A altında sorunsuz kullanılabilir)

Kolay gelsin.

dursunmacka

Yardımlarınız vede ılgı alakanız için teşekkur ederım .Devreyı bır arkaşada yonlendirip nasıpse bayramdan sonra deneme şansımız olucaktır

Hayırlı kazasız ,dersız , iyi bayramlar

Hızlı Yanıt

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.

Adı:
E-Posta:
Doğrulama:
Lütfen bu kutuyu boş bırakın:
IRFP250 Nedir:
kısayollar: göndermek için alt+s veya önizleme yapmak için alt+p'ye basın