Ana içeriğe git
pcbway
Konu: 0-22V 10A Güç kaynağı. (23335 Kez okunmuş)

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #200
kendime iyi bir ayarlı adaptör yapmak için 22 sene uğraştım ama şimdi Çin'lilerin güç kaynağı teknolojisinde geldiği son naktayı görünce kendimden utanmaya başladım.  :'(

https://www.youtube.com/watch?v=Cw2AjcczHg4

https://tr.aliexpress.com/item/RD-DPS3003-Constant-Voltage-current-Step-down-Programmable-Power-Supply-module-buck-Voltage-converter-color-LCD/32685187020.html


bundan 1 adet sipariş ettim geldi  şimdi sıra buna trafo sardırmaya geldi :D 42 volt 18 amper ( kayıplarını hesaplanır göz ardı edilmiş şekilde ) bir trafo sardırıp buna bağlıyacağım bu DSP5015 mi 750 w  ? fiziki görünüşü aynı olup wattlarına göre değişiyor benim ki 750 watt idarelik bir adaptör bağladım calışması filan baya güzel bukadar işi yapıp kücücük olmasıda cabası Çinleler son zamanlarda güzel şeyler yapmaya başladıı
Ne kadar ekmek o kadar köfte

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #201
Devre 0-3 A akım verebiliyor. 18A trafo neden gerekli li?

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #202
Verdiğin linkin altında parametreler var 42 volt 18 amper verirsen yazık edersin devreye :D

teknik parametreler
giriş voltaj aralığı: 6.00-40.00 V Çıkış voltaj aralığı: 0 V-32.00 V
çıkış akımı: 0-3.000A Çıkış gücü aralığı: 0-96 W
ürün Ağırlığı: yaklaşık 90g Ürün Boyut: 79*43*41 (mm) (L * W * H)
açık boyutu: 71mm * 39mm Çıkış gerilim çözünürlüğü: 0.01 V
çıkış akımı çözünürlük: 0.001A Çıkış Gerilimi doğruluğu: ± (0.5% + 1 basamak)
çıkış Akımı doğruluk: ± (0.5% + 2 haneli)

Buda 15 amper lik regülatör
https://tr.aliexpress.com/item/RD-DPS5015-Constant-Voltage-current-Step-down-Programmable-digital-Power-Supply-buck-Voltage-converter-color-LCD/32702714880.html?spm=a2g10.10010108.100007.1.479fd331b7ZhBb&traffic_analysisId=recommend_3035_null_null_null&scm=1007.13482.37805.0&pvid=ad06cf63-579f-4133-a9e5-596e36f773aa&tpp=1
20 amperlik varmış
https://tr.aliexpress.com/store/product/RD-DPS5020-Constant-Voltage-current-Step-down-communication-digital-Power-Supply-buck-Voltage-converter-LCD-voltmeter/923042_32821185351.html?spm=a2g10.10010108.1000023.46.7d1fef1f3fycJm

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #203
siz 30 volt 3 amper lik olan modeli almışssınız ben ise 50 VOLT 15 amper 750 watt olan modeli aldım 42 volt 18 amper neden sardığırdığıma gelirsek Trafonun cıkışını dc cevirdiğimde 42x1.41=60 volt ( takriben)bu da max devreyegiriş voltajı ve voltaj yükseleceği icin akım düşecektir 18 amperden takriben 15 ampere düşebilir 16 amperede düşebilir
Verdiğin linkin altında parametreler var 42 volt 18 amper verirsen yazık edersin devreye :D

teknik parametreler
giriş voltaj aralığı: 6.00-40.00 V Çıkış voltaj aralığı: 0 V-32.00 V
çıkış akımı: 0-3.000A Çıkış gücü aralığı: 0-96 W
ürün Ağırlığı: yaklaşık 90g Ürün Boyut: 79*43*41 (mm) (L * W * H)
açık boyutu: 71mm * 39mm Çıkış gerilim çözünürlüğü: 0.01 V
çıkış akımı çözünürlük: 0.001A Çıkış Gerilimi doğruluğu: ± (0.5% + 1 basamak)
çıkış Akımı doğruluk: ± (0.5% + 2 haneli)

Buda 15 amper lik regülatör
https://tr.aliexpress.com/item/RD-DPS5015-Constant-Voltage-current-Step-down-Programmable-digital-Power-Supply-buck-Voltage-converter-color-LCD/32702714880.html?spm=a2g10.10010108.100007.1.479fd331b7ZhBb&traffic_analysisId=recommend_3035_null_null_null&scm=1007.13482.37805.0&pvid=ad06cf63-579f-4133-a9e5-596e36f773aa&tpp=1
20 amperlik varmış
https://tr.aliexpress.com/store/product/RD-DPS5020-Constant-Voltage-current-Step-down-communication-digital-Power-Supply-buck-Voltage-converter-LCD-voltmeter/923042_32821185351.html?spm=a2g10.10010108.1000023.46.7d1fef1f3fycJm
BENDEKİ MODEL DSP5015 !! :D yanlış anladınız nasıl okuduysanız ve 750 watt diyebelirttim 30x3=90 watt sizdeki cihaz :)
Ne kadar ekmek o kadar köfte

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #204
sizin alıntı yaptığınız linkten baktım :)


Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #205
bundan 1 adet sipariş ettim geldi  şimdi sıra buna trafo sardırmaya geldi :D 42 volt 18 amper ( kayıplarını hesaplanır göz ardı edilmiş şekilde ) bir trafo sardırıp buna bağlıyacağım bu DSP5015 mi 750 w  ? fiziki görünüşü aynı olup wattlarına göre değişiyor benim ki 750 watt idarelik bir adaptör bağladım calışması filan baya güzel bukadar işi yapıp kücücük olmasıda cabası Çinleler son zamanlarda güzel şeyler yapmaya başladıı
Ne kadar ekmek o kadar köfte


Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #207
yav kardeşim kısacası 750 watllık gückaynağı aldım fiziki görünüşleri aynı olsada aynı işi yapamıyorlar bunu dedim hala diretiyorsun ya hadi konuyu tık diye zıpladın anlamadan ordan anlayabilesin diye renkli cizdimbelirtmişim orda resim filan alıyorsun nabalım günler boyunca atışalımmı böyle allahım yarabbim ya he kardeş ben DPS3003 Söyledim yanlış trafo sardırmış he haklısın tamam he hadi
Ne kadar ekmek o kadar köfte

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #208
Devrede  ac27voltluk trafo kullanılabilir mi

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #209
Daha önce soruldumu ? bilemiyorum ama arkadaşlar bu devreye 36V/5 Amp. hazır bir devre bağlasam ( yani girişten 36V DC ) ayarlı duruma getirebilirmiyim.??.Deneyen var mı..?? Devreyi Aliexpressten almıştım..( 36V 5 A )

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #210
Slm @Mr_YAMYAM  abi.
Benim uyduruk güç kYnagi bozuldu. Simdi ben bu devreyi yapmak istiyorum. Devreyi 150 wat 16 volt 5 amper ups trafosu ile kullanacağım. Sana zahmet lyt sini atarmisin. Varsa onerin onları da alayim. 😀😁 Bu arada analog sıkalali
Voltmetre arayisim devam ediyor...
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #211
Slm @Mr_YAMYAM  abi.
Benim uyduruk güç kYnagi bozuldu. Simdi ben bu devreyi yapmak istiyorum. Devreyi 150 wat 16 volt 5 amper ups trafosu ile kullanacağım. Sana zahmet lyt sini atarmisin. Varsa onerin onları da alayim. 😀😁 Bu arada analog sıkalali
Voltmetre arayisim devam ediyor...
16V AC ile en fazla 15V regüle alabilirsin. Hadi bilemedin 16V.
5A i rahat alabiliyorsan tek bir MJ15004 yeterli olacaktır.
PCB dosyası kimbilir nerelerdedir. Bu konu içerisinde vermiş olduğum bir LYT dosyası olması lazımdı.
Ecik ararsan bulabilirsin.
Voltmetre konusunda ise iyi bir kötek geliyor.
En son yazdığıma göre sen sadece İBRE bulmalıydın. Bu ibreleri her yerden bulabilirsin. 3 guruşluk malzeme.
Sadece beraberinde 4 tene hızlı diyot ya da OA90 gibi germanyum diyot lazım o kadar.
Aha burda PCB dosyasını vermişim
https://elektronikprojeler.com/index.php/topic,4468.120.html

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #212
😁😁 hakettim köteği abi. Müsait olup gidemedim..
Trafo ve eski sistem bu. 4 amper falan çekiyordum.
Bir kaç yıl önce yapmıştım. 19 volt alıyordum bu şekilde. 18 volt aküsü bitmiş şarjlı vidalama yi epey kullandım bunla. Öldü atik  :D
Senin devreyi yapacağım yarin kısmetse.
İste bunlar
 
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #213
😁😁 hakettim köteği abi. Müsait olup gidemedim..
Trafo ve eski sistem bu. 4 amper falan çekiyordum.
Bir kaç yıl önce yapmıştım. 19 volt alıyordum bu şekilde. 18 volt aküsü bitmiş şarjlı vidalama yi epey kullandım bunla. Öldü atik  :D
Senin devreyi yapacağım yarin kısmetse.
İste bunlar
Akülü vidalama matkabın kollektörlü motorlu ise benim devrede kullanamazsın. Entegre ve transistör anında bozulur.
Bu tür motorların kullanılabilmesi için ilave iki adet diyot daha kullanmalısın.
LM317 kataloglarında bu diyotlardan bahsedilmektedir.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #214
Kömürlü motor abi . O zaman Datasina bi bakayım.. :hlp:
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #215
Senin için buldum
X
Ancak bu devrede transistörlerin korunması mümkün mü bilemiyorum.
Devre sadece entegrenin korunabilmesi için verilmiş.
Transistörlerin korunabilmesi için çıkışa seri bir diyot önerebilirim. Ama bu diyot 10A gibi baba akımlara dayanabilir olmalıdır.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #216
Bu şekilde 1 lm317 yeterli gelir galiba benim eski devrede 4 tane vardı. Yanılmıyorsam bir önceki cahillik döneminde tenesi 1.5 amperden 6 amper çeker hesabi yapmıştim .  :D  :D Ama transistor yoktu.  Elimde kılıflı transistörler var. Kodlarını bilmiyorum. Onları da kurcalayım bi.
Bide simetrik devre için bu nasıl abi.
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #217
Bu şekilde 1 lm317 yeterli gelir galiba benim eski devrede 4 tane vardı. Yanılmıyorsam bir önceki cahillik döneminde tenesi 1.5 amperden 6 amper çeker hesabi yapmıştim .  :D  :D Ama transistor yoktu.  Elimde kılıflı transistörler var. Kodlarını bilmiyorum. Onları da kurcalayım bi.
Bide simetrik devre için bu nasıl abi.
Hangi şavalak şaban çizdi o devreyi  :D
Çıkışa da 1000uF koymuş  :D

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #218
ben çizmedim  :D
nette bulmuştum.
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #219
 merhabalar
 onur abi neden bu tip devreler de mosfet kullanmıyoruz da MJ lerle yaşam mücadelesi veriyoruz. 
vatan kanla alınır ter ve göz yaşı ile korunur

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #220
Slm
Elimde mj15004 yok.
Bunların yerine mj4343, 2n3055, 2n5302, 2sa1943 ve tip35-36 var bunlar olurmu üstat. Ayrıca mcr100 in alternatifi nedir  ???  ;)
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #221
Kazasker , ihtiyacın okan güç kaynağı matkap kullanmak için mi?
Trafo voltajın uygun değilmi , yalnız köprü diyot bu ihtiyacını karşılamaz mı?

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #222
Yok üstat matkap ornek içindi. Atölye için lazim. Matkap için dimmer yaptım.  Daha önceleri matkapta kullandım. Ama artik onda kullanmayacağım. Şöyle masaüstü güç kaynağı lazım. Eskisi yandı.
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #223
aslında banada güzel birşey lazım. benimki de yalan oldu. :-(
vatan kanla alınır ter ve göz yaşı ile korunur

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #224
merhabalar
 onur abi neden bu tip devreler de mosfet kullanmıyoruz da MJ lerle yaşam mücadelesi veriyoruz.
Kullan istersen :D
Bu hesabı 20 sene kadar önce yapmıştık.
10V Vg ye ulaşabilmek için giriş direncini 10 ohm yapmalısın.
Giriş direnci 10 ohm olunca 1A de bu direnç üzerinde 10V gerilim düşümü olacaktır. (LM317 kafayı yedi) :D
Gerilim düşümünü karşılayabilmek için giriş gerilimini artır. En fazla 37V olabilir.
Diğer hesaplara girmesek te olur.
Slm
Elimde mj15004 yok.
Bunların yerine mj4343, 2n3055, 2n5302, 2sa1943 ve tip35-36 var bunlar olurmu üstat. Ayrıca mcr100 in alternatifi nedir  ???  ;)
Olup olmayacağına sen karar vereceksin.
Önce transistör tipi. PNP olacak
Her bir transistörün KAZANCINI yani BETA değerini.
Max Vce değerlerini.
Max POWER DISSIPATION değerini.
Karşılaştırıp uygun transistörü sen belirleyeceksin.

Tristör için bir karşılık veremiyorum. Tetikleme gerilimi 0.6V tan düşük hemen hemen her tristör devrede kullanılabilir.
Sadece röle sürdüğü için de akım kapasitesinin fazla olmasına gerek yoktur.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #225
TEKNİK BİLGİLER ve KARŞILAŞTIRMA.
Projede kullanılan MJ15004 transistörünün teknik bilgileri.
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/MJ15003-D.PDF
Komplementer karşılığı olan MJ15003 NPN dir.
Bu projede en önemli değer transistörün akım kazancı yani BETA değeridir.
Bu değer doğrultusunda kollektörden geçirilebilecek max akım kapasitesi doğrultusunda transistör üzerinde harcanan güç değeri önem kazanmaktadır.
NEDEN?
Lineer regülatörlerde çıkış gerilimi azaltıldığında giriş gerilim farkı transistör üzerinde düşmektedir.
Örnek olarak, giriş gerilimimiz 22V ise ve çıkıştan 12V alıyorsak, transistör üzerindeki Vce gerilimi 10V demektir.
Kollektörden 10A akım çekiyorsak, 10AX10V=100W güç harcanması transistör üzerinde oluşacak demektir.
Transistör üzerinde düşen bu gerilim bizlere doğrudan ısı olarak verilecek bu ısıyı gereği gibi dışarı atamıyorsak transistör MAX. JUNCTION ısı değerine ulaştığında yanacaktır.
Ayarlı bir regülatör yapacağımız için de bu gerilim farkının 20V lara bile ulaşabileceği her daim mümkündür.
Akım kazancı yüksek başka bir transistör ve karşılaştırma değerleri.
X
2SA1941 transistörü günümüzde oldukça popüler bir transistördür.
X
Bu değerler kıyaslandığında çok kabaca bir hesaplama yaparsak, 2SA1941 den 2 adet kullanırsak, sınırlı koşullarda 5A akım kapasiteli bir devre yapmamız mümkün gibi görünüyor.
ANCAK...
Güç kaynağımız sabit gerilim için kullanılacaksa ve giriş gerilimini de uygun değerde seçebiliyorsak, o zaman 2SA1941 ler kullanarak istediğimiz 5A değerini her bir transistörden elde edebilmekteyiz.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #226
slm @Mr_YAMYAM  abi;
2n3055 metal kılıf vardı elimde. onu 3 adet kullanarak kabaca sistemi denedim. 10 amper çektim. motor ile fazla zorlamadım. test olduğundan soğutucu yok ve fanda yok idi. dün akşama kadar ıvır zıvır la test ettim.  voltaj 18.8 dc.
yaptığım devre bu.
X

oldukça tatmin edici oldu. şimdi daha profesyonel bir aşamaya geçtim ve sizin devreyi yaptım. montajdan önce rica etsem komponentleri doğru yazmışmıyım bir bakarmısın?
ayrıca cut ve load.  nedir?
trafo olarak elimdeki trafoyu kullanacağım. 16 volt 4 amper gibi. toplamda 19 volt gibi bir dc voltaj elde ediyorum. bu benim için yeterde artar bile. bu durumda 12 volt çift kontak  role işimi görür muhtemelen.
X
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE


Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #228
Okudum abi. Sema yi da kontrol ettim. Zaten ona gore yazmıştım.sadece kontrol istemiştim.  Kafama takılan bazı noktalar var. Beni biraz daha  :ebebe:  :pn:  :s10:  gerekli  :D
1, Bu cut ve load girişi ne ise yarıyor görevi nedir hic bir fikrim yok.
2, elimde resimde olan direnclerden var  sont direnç olarak hangisini kullanayim.
X
3, role olarak 24 volt 16 amper taktim. Röleler hakkında çok az bilgim var. Benim ac giriş 16 volt. Bu voltaj 24 volt rölenin sağlıklı çalışmasına engel olur mu ?  Yoksa 12 volt mu takayım ?

4, 2 adet bu transistörden kullanacağım bana yeter  :D  X

5, role tetikleme için bu transistörlerden hangisi uygundur . Ayrıca trimpot la nasıl bir ayar  yapilacak.
XX
Ve bc139 da var.


Devrenin son hali.....

Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #229
Okudum abi. Sema yi da kontrol ettim. Zaten ona gore yazmıştım.sadece kontrol istemiştim.  Kafama takılan bazı noktalar var. Beni biraz daha  :ebebe:  :pn:  :s10:  gerekli  :D
1, Bu cut ve load girişi ne ise yarıyor görevi nedir hic bir fikrim yok.
2, elimde resimde olan direnclerden var  sont direnç olarak hangisini kullanayim.
X
3, role olarak 24 volt 16 amper taktim. Röleler hakkında çok az bilgim var. Benim ac giriş 16 volt. Bu voltaj 24 volt rölenin sağlıklı çalışmasına engel olur mu ?  Yoksa 12 volt mu takayım ?

4, 2 adet bu transistörden kullanacağım bana yeter  :D  X

5, role tetikleme için bu transistörlerden hangisi uygundur . Ayrıca trimpot la nasıl bir ayar  yapilacak.
XX
Ve bc139 da var.


Devrenin son hali.....


Bildiklerime cevap vereyim...

1- Cut = Kesmek, Load = Yüklemek, yani güç kaynağından enerjiyi manuel kesmek istersen CUT yazan butona basıyorsun. Load ise enerjisini kesmiş olduğun güç kaynağını tekrar devreye alıyorsun. Güç kaynağı herhangi bir sebepten dolayı (Kısa devre veya Aşırı Akım) devre dışı kalırsa tekrar Load butonu ile devreye alıyorsun. Burada dikkat etmen gereken nokta Cut butonu normalde açık kontak, Load butonu ise normalde kapalı kontak olacak. (Birbirinin tersi yani)
2- Şönt direnci olarak 0.22 veya 0.33 ohm direnç kullanmalısın ( Yapısı resimdeki gösterdiğin şekilde olacak).
3- 24V röle o voltajda tam sağlıklı çalışmayabilir. 12V röle kullanabilirsin. (LM7812 ile).
4-
5- Tetiklemede kullanınanlar transistör değil tristördür. (Mcr 100-6)
6- Trimpot ayarı şu şekilde olacak. Çıkışa yük bağlayıp (Ampermetre ile beraber) hangi akımda devrenin OFF olmasını istiyorsan trimpot ayarlanacak. Örneğin 4A  devre OFF olsun istiyorsan trimpotu o değere gelene kadar sağa veya sola çevireceksin...

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #230
Teşekkürler ustat. Bu cut ve load düğmeleri bas çek türden olacak o zaman...
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #231
16V AC besleme için 24V röle kullanılabilir. Rahatlıkla çekecektir. 12V röle kullanılırsa zamanla ısınacaktır.

Şönt direncinin değeri istenilen akımda 1V elde etmek için kullanıcı tarafından belirlenir.
Şönt direncinin üzerinde çekilen akıma göre bir gerilim düşümü olmaktadır. Bu direncin tam olarak belirlenebilmesi ise tristör tetikleme gerilimine ulaşabilmeyi amaçlar.
Şemada verilmiş olan MCR100-6 tristörü 0.6V tetikleme ile devreye giren bir tristördür. Dolayısı ile devremizden çekmiş olduğumuz akım doğrultusunda elde edeceğimiz minumum gerilim 0.6V şönt gerilimi olmalıdır.
Şönt direncine parelel bağlı 2K trimpot bu gerilimi düşürdüğü için bir miktar daha fazla gerilim elde etmemiz gereklidir.
Bu sebeple bu şönt direnci üzerinde düşecek gerilimin 1V kadar olması gereklidir.
Akım korumasının 4A de olduğunu varsayalım.
Şönt direnci gerilimini 1V olarak aldığımızda 4A de 1V düşümü için şönt direnci değeri 0.25 ohm olmalı ki üzerinde 1V düşebilsin.
Küçük çaptaki tolerans farkları şönt üzerindeki trimpot ile zaten ayarlanmaktadır.
ÖRNEK:
4A için elimizde 0.25ohm şönt direncimiz yok. Yakın olarak 0.22ohm sönt bulabildik.
4A de 0.22 ohm direnç üzerinde 880mV düşeceğine göre, şönte bağlı trimpotu biraz daha ayarlayarak yani trimpotun orta ucundaki gerilim 4A koruma akımında 0.6V olacak şekilde ayarladığımızda devremizin ayarlanması sağlıklı olarak yapılmış demektir.


Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #233
16V AC besleme için 24V röle kullanılabilir. Rahatlıkla çekecektir. 12V röle kullanılırsa zamanla ısınacaktır.

Şönt direncinin değeri istenilen akımda 1V elde etmek için kullanıcı tarafından belirlenir.
Şönt direncinin üzerinde çekilen akıma göre bir gerilim düşümü olmaktadır. Bu direncin tam olarak belirlenebilmesi ise tristör tetikleme gerilimine ulaşabilmeyi amaçlar.
Şemada verilmiş olan MCR100-6 tristörü 0.6V tetikleme ile devreye giren bir tristördür. Dolayısı ile devremizden çekmiş olduğumuz akım doğrultusunda elde edeceğimiz minumum gerilim 0.6V şönt gerilimi olmalıdır.
Şönt direncine parelel bağlı 2K trimpot bu gerilimi düşürdüğü için bir miktar daha fazla gerilim elde etmemiz gereklidir.
Bu sebeple bu şönt direnci üzerinde düşecek gerilimin 1V kadar olması gereklidir.
Akım korumasının 4A de olduğunu varsayalım.
Şönt direnci gerilimini 1V olarak aldığımızda 4A de 1V düşümü için şönt direnci değeri 0.25 ohm olmalı ki üzerinde 1V düşebilsin.
Küçük çaptaki tolerans farkları şönt üzerindeki trimpot ile zaten ayarlanmaktadır.
ÖRNEK:
4A için elimizde 0.25ohm şönt direncimiz yok. Yakın olarak 0.22ohm sönt bulabildik.
4A de 0.22 ohm direnç üzerinde 880mV düşeceğine göre, şönte bağlı trimpotu biraz daha ayarlayarak yani trimpotun orta ucundaki gerilim 4A koruma akımında 0.6V olacak şekilde ayarladığımızda devremizin ayarlanması sağlıklı olarak yapılmış demektir.

Tamam abi. Elimdeki malzemeler le bir kısmını tamamladım. Bir tek mjr100 ve sont direnç kaldı. Şuan kutuyu ve fan sistemini montajlayım.  Direnç 0.27 ve 033 var . 022 de var 25 wat yeter heralde..  bunlardan hangisini alayim... Bu ay çocuklardan dolayı gündüz pek uzağa çıkamiyom. Netten sipariş vereyim. Bir iki güne gelir. Sonra tamamdır bu is.
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #234
Şönt direnci 0.1 ohmdan 1 ohma kadar kullanılabilir. Hiç sorun olmaz. Çünkü ayarlama olanağımız vardır.
Ancak düşük akımlarda elde edilebilecek gerilim de düşük olacağı için düşük akımlarda 0.1 ohm gibi şönt akım korumasını çalıştırmayacaktır.
Ancak senin devrede kullandığın transistörlerden şüpheliyim.
2N3055 gibi transistörler bu devrede hem tip olarak hem de akım kazancı olarak kullanılabilir değildir.
Bu sebeple ilerde karşılaşabileceğin sorunlara hazırlıklı olmalısın.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #235
Abi benim tedarikçiye sordugumda MJ15004 orjinali için 12 dolar artı kdv dedi. Muadili isi 25 ten başlıyor.. elimdeki  2n3055 ler ise tesla marka ve orjinal. Amerikan mali... elimde varken boşa israf yapmak istemedim.  Zaten bu ara isler kesat... devreyi 3055 için ufak değişiklikle  olası sorunların çözümü mümkün mü. Değil ise yine yaşanması mümkün olabilecek sorunlar yuksek ise  erteleyip kendi klasik sistemimi yapayım... yukarda çizdiğim... gibi. Onun bir eksiği akim sınırlaması yok iste.mesela 5 amperden sabit olsa gibi...

Elimde mje4343 plastik kılıf ve birtane resimdeki metal kılıf transistor var... bunlar da olmaz sanırım...
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #236
Abi benim tedarikçiye sordugumda MJ15004 orjinali için 12 dolar artı kdv dedi. Muadili isi 25 ten başlıyor.. elimdeki  2n3055 ler ise tesla marka ve orjinal. Amerikan mali... elimde varken boşa israf yapmak istemedim.  Zaten bu ara isler kesat... devreyi 3055 için ufak değişiklikle  olası sorunların çözümü mümkün mü. Değil ise yine yaşanması mümkün olabilecek sorunlar yuksek ise  erteleyip kendi klasik sistemimi yapayım... yukarda çizdiğim... gibi. Onun bir eksiği akim sınırlaması yok iste.mesela 5 amperden sabit olsa gibi...
12 dolar o transistör için abartılı.
İlla MJ15004 kullanmak zorunda değilsin. Akım kazancı yüksek başka bir transistör de kullanabilirsin.
Giriş gerilimin sabit 16V AC ise ve çıkış gerilimin de sabit 12V civarında olacaksa. 2SA1941 i de kullanabilirsin.
X
Bu koşullar altında bu transistörden de 5A i rahatlıkla alabilirsin.
Diyelim ki bu transistör de bahalı.
PNP tip olmak koşulu ile BD176 türü transistörlerden kullanmak suretiyle transistör başına 1A gibi yüksek bir akım temin edebilirsin. 4A almak istiyorsan 3 ya da 4 tane BD176 kullansan yetecektir.
https://www.mouser.com/ds/2/149/BD176-888562.pdf

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #237
Hımmm. Çarşı pazarı dolanana kadar revize ettigim eski sistemi toplayım bari.. 
Dağınık ama bu iste 10 amperi anlık test ettim. Resimdeki şarjlı matkap  ile 5dk test edildi az önce, matkabı zorlayınca 12 amperi geçiyor... fan da var. Henüz ısınmamış...  simdilik idare eder  ;)


Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #238
Abi benim tedarikçiye sordugumda MJ15004 orjinali için 12 dolar artı kdv dedi. Muadili isi 25 ten başlıyor.. elimdeki  2n3055 ler ise tesla marka ve orjinal. Amerikan mali... elimde varken boşa israf yapmak istemedim.  Zaten bu ara isler kesat... devreyi 3055 için ufak değişiklikle  olası sorunların çözümü mümkün mü. Değil ise yine yaşanması mümkün olabilecek sorunlar yuksek ise  erteleyip kendi klasik sistemimi yapayım... yukarda çizdiğim... gibi. Onun bir eksiği akim sınırlaması yok iste.mesela 5 amperden sabit olsa gibi...

Elimde mje4343 plastik kılıf ve birtane resimdeki metal kılıf transistor var... bunlar da olmaz sanırım...
 LM317 ve 2N3055 ile ayarlı güç kaynağı da yapabilirsin...



Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #241
Merhaba ben devreyi kurdum ama şöyle bir sıkıntı var transistör bağlı olmadan 317 gayet guzel çalışıtor 1.2v ile 29v arası voltaj ayarlıyabiliyorum yüktede sıkıntı yok 317 üzerinden 1 amper gecince 1ohm luk direnç üzerine 1 volt gerilim düşüyor buraya kadar hersey normal transistörü bağlıyınca devrenin çıkış gerilimi 18 volt oluyor potu max a  getirdiğimde 29 volt görüyorum ama potu minimuma getirdigimde halâ 18 volt  pot minimumdayken 220ohm luk direnc yanıyor  transistörü değiştirdim ama durum aynı  trafo ac 22v (transistor bağlıyken voltaji 20 volta ayarlıyorum 24v 75w far ampulü bağladığımda ampul guzel ışık veriyor ama voltajı 18voltun altına ayarlıyamıyorum  18 ile 29 arası ayar yapabiliyorum )bu sorunu bulamadım yada elektronik bilgim yetmedi 

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #242
Bağladığın transistör nedir?
Betasını ölçtün mü?

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #243
Sağlamlık testinde 558BC  565BE ölçü aletim kaliteli değil sonuclar bu mj15004    ve 2sa1943
Beta ölçümünü bilmiyorum

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #244
Hfe ölçümü yapabilen ölçü aleti ile ölçebilirsin.
Transistörleri ölçerken BE, BC ve CE aralarını da ölçmelisin.
BE ve BC ölçümünde bir yönde değer gösterirken diğer yünde değer göstermemelidir.
CE ölçümünde her iki yönde de değer göstermemelidir.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #245
Hocam suan 2 adet mj15004 ve 1adet 2sa1943 ü çöpe attim anlayamadığım durum sıfır aldığın transistor nasil bozuk oluyor. şimdi yeni bir mj buldum devre gayaet güzel çalışıyor 3amperde 0.5v çökme oluyor . Şimdi bu mjleri dörtlesem herbirine watlı direnç eklesem 20 amperde sorun olurmu? Soğutma problemini hallederim

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #246
Hocam suan 2 adet mj15004 ve 1adet 2sa1943 ü çöpe attim anlayamadığım durum sıfır aldığın transistor nasil bozuk oluyor. şimdi yeni bir mj buldum devre gayaet güzel çalışıyor 3amperde 0.5v çökme oluyor . Şimdi bu mjleri dörtlesem herbirine watlı direnç eklesem 20 amperde sorun olurmu? Soğutma problemini hallederim
Ben o devre ile 10 transistör ile 100A e yakın akım çekmiştim.
Ama bu kadar yüksek akımda artık PCB ve kablolama olmuyor. Transistörleri birbirlerine kalın bakır BARA'larla irtibatlayarak sonuca gitmiştim.
Transistörler ve devre arasını ise 10mm karelik oto kabloları ile irtibatlandırmıştım.

4 Adet MJ15004 ile devamlı olarak 20-25A akım çekebilirsin. Elbette ki soğutma çok iyi olmalıdır.
Eğer çıkış voltajın sabit ise trafo voltajını çıkış voltajına yakın tutarsan çok daha az ısınır ve performans yükselir.
Örneğin 13.8V istiyor olabilirsin. Trafo voltajın 15-16V olursa ideal olur.
Ama illa 22V a kadar ayarlı olsun diyorsan 10V tan düşük gerilimlerde güç kaybın çok fazla olacağından dolayı ve LM317 akımı düşeceğinden dolayı yüksek akımlarda sıkıntı yaşayabilirsin.
HEPSİNDEN ÖNEMLİSİ İSE.
Devrede kullanılan kondansatör tipleri ve bağlantı şekilleri son derece önemlidir. Bu sebeple grounding olayı da önem taşımakta olup, 20A gibi yüksek akımlarda bu kondansatörlerin bağlantıları 1-2cm bile uzun olsa osilasyon yapabilmektedir.
20A için ana kondansatörü en azından 20.000uF yapmalısın. İki adet 10.000uF kullanman gerektiğinde bu iki kondansatörün bağlantıları son derece kalın yapılmalıdır.

LM317 girişindeki kondansatör çok önemlidir. Entegreye mümkün mertebe yakın yapılmalıdır.
Çıkıştaki tantal kondansatör de çok önemli olup, ground hattı çok az direnç ihtiva etmelidir.
Bu sebeple HIGH BLEND GROUNDING denilen bir hat yapılmıştır ki bu hattın direnci 20A de çok çok önem arzeder.
Konu içeriğinde verilmiş olan PCB deki bu hat 20A de üzeri kalın tabaka lehimle kaplanmalıdır.
Eğer PCB yeniden çizilecekse bu hat çok daha kalın yapılmalıdır.

Günümüzdeki çoğu yarı iletkenler ne yazık ki son derece kötü ve sahte üretimlerdir.
Bu sebeple iyi kalite olduğuna inadığın ve mümkünse üretici firması bilinen ve tested ürünlerden olduğuna emin olabilmelisin.
Aksi takdirde bu gibi ciddi tasarımlarda verilmiş olan birkaç TL bile çöpe gidecektir.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #247
Hocam aklımdaki projeyi anlatayım.Ben devreyi 24v aküye sahip kamyonda kullanıcam tabi kamyon çalışınca voltaj 28, kamyona ayriyetten 12v 100ah akü koyucam, kamyona ses sistemi kurduk ve 24 ü 12v a düşüren konvertörler ne yazıkkı sistemi besliyemedi bende 1 adet akü  ve 14v sürekli şarj icin sizin devrenizi kullanıcam 28-14 =14voltkalinca  geride harcanan güç 10v un üstünde transistör leri soğutsam  devre stabil olurmu?
Aklima takilan bir soru şarj devresinin çıkışına 25A diyot koymalımıyım akü den şarj devresine geri besleme yapmaması için tabi diyotta birkac volt kayıp olucaktır. Devre girişinde kaç uf önerirsiniz ,devreyi  yani 317 kosmını delikli plakette yapıp transistörleri de 4lük çok telli kablodan yapmayo düşünüyorum soğutucu üstünde ,şarj sistemi araba çalışınca devreye giricek  ve günün 4/3ü sürekli devrede kalıcak.
Devre de her bir transistöre 2.3 ohm luk direnc koyarsam her transistörü 6amperde sınırlıyabilirmiyim hesabım yanlış değilse R=U/I
Ve devre girisinde buyuk kapasiteli kondansatörlere gerek varmı proje için
317 akımı düşmemesi için 1 ohm luk direnç den sonra  1 adet 317 ilave etsem bunları stereo pot koysam yada pot yerine sabit direncle  olurmu 317 akımı duşerse 1ohmuk direnc üzerinde daha az voltaj düşümü olup transistör yeterli gerilime ulaşamıyacak galiba anladığım bu hocam


Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #248
Hocam aklımdaki projeyi anlatayım.Ben devreyi 24v aküye sahip kamyonda kullanıcam tabi kamyon çalışınca voltaj 28, kamyona ayriyetten 12v 100ah akü koyucam, kamyona ses sistemi kurduk ve 24 ü 12v a düşüren konvertörler ne yazıkkı sistemi besliyemedi bende 1 adet akü  ve 14v sürekli şarj icin sizin devrenizi kullanıcam 28-14 =14voltkalinca  geride harcanan güç 10v un üstünde transistör leri soğutsam  devre stabil olurmu?
Aklima takilan bir soru şarj devresinin çıkışına 25A diyot koymalımıyım akü den şarj devresine geri besleme yapmaması için tabi diyotta birkac volt kayıp olucaktır. Devre girişinde kaç uf önerirsiniz ,devreyi  yani 317 kosmını delikli plakette yapıp transistörleri de 4lük çok telli kablodan yapmayo düşünüyorum soğutucu üstünde ,şarj sistemi araba çalışınca devreye giricek  ve günün 4/3ü sürekli devrede kalıcak.
Devre de her bir transistöre 2.3 ohm luk direnc koyarsam her transistörü 6amperde sınırlıyabilirmiyim hesabım yanlış değilse R=U/I
Ve devre girisinde buyuk kapasiteli kondansatörlere gerek varmı proje için
317 akımı düşmemesi için 1 ohm luk direnç den sonra  1 adet 317 ilave etsem bunları stereo pot koysam yada pot yerine sabit direncle  olurmu 317 akımı duşerse 1ohmuk direnc üzerinde daha az voltaj düşümü olup transistör yeterli gerilime ulaşamıyacak galiba anladığım bu hocam
Haa şimdi mesele anlaşıldı.
Buradaki ilk unsur LM317 dir.
LM317 nin giriş çıkış voltaj aralığı arttıkça akım kapasitesi düşmektedir. Bu sebeple bu kadar voltajı bu şekilde düşürdüğümüzde öncelikli olaral LM317 yi mıncıklamalıyız.
Testte 24V girip 12V çıktığında 0.5V gibi bir düşme oluyorsa sonuç ideal demektir.
Ancak akım sınırlarını da zorlamak gerekmektedir.
Yani tek bir transistörden alınabilecek max akım kapasitesi.
Benim orijinal MJ15004 ler ile yapmış olduğum testlerde tek bir transistör ve uygun değerler doğrultusunda 18A civarı akımı zorlamıştım. Ama bu orijinal transistörler artık ne yazık ki bulunamıyor.
Sendeki transistörlerin kalitesine göre 5A çekerek 0.5V gibi bir gerilim düşmesi olursa sorun yok demektir.
Bu durumda Emitter lere 0.1 ila 0.2 ohm civarı 5W tel direnç ile ilave transistörleri bağlayabilirsin.
Transistörlerin kalitesinden emin değilsen daha fazla transistör kulanmanı öneririm.
2 adet LM317 kullanmak mantıklı değildir. Bu sefer de matching (eşitleme) sorunları ortaya çıkacaktır. Bunun yerine aynı devrede LM350 kullanarak akım kapasiteni artırabilirsin.
Ancak transistörlerin akım kazancı doğrultusunda 1 ohm direncin değeri de değişecektir.
5 adet transistör bağlayıp 20-25A çektiğinde LM350 uygulaması ile çıkış voltajında bu sefer yükselme görülebilecektir.
Bu durum oluşursa 1 ohm direnci 0.7 ohm gibi bir değere çekmek gerekmektedir.
Akü gerilimi düşürülecekse büyük ana kondansatör kullanımına gerek olmaz. Ancak yine de 4700uF civarı bir kondansatör kullanılmalıdır.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #249
Hocam devre için malzeme siparişi verecektim size bu sorayim dedim :)  mj15004 piraz bütçemi aşıyor  onun yerine 2SA1943 pnp kullanabilirmiyim datashett de 15 A 150w olduğu yazıyor mj den biraz gücü düşük ama bütce ancak buna yetiyor 5 adet kullanmayı düşünüyorum soğutucu olarak boş otoanfi kasası var heryeri aliminyim 42cm uzunluğunda 30cm genişliğinde ve lm350 yide sipariş vericem ve ona uygun birkaç direnç ayrica devrenin girişine 2 adet seri 35A köprü diyot düşünüyorum neden derseniz araba çalıştiğında voltaj 28 oluyor benim ihtiyacımda 14 v olunca transistörler üzerinde  epey bi ısı meydana gelir diye düşünüyorum  :du:  diyotlarin üzerinde biraz voltaj kaybı olmasını istiyorum onlarida tabi soğutucuya monte edicem.

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #250
Hocam devre için malzeme siparişi verecektim size bu sorayim dedim :)  mj15004 piraz bütçemi aşıyor  onun yerine 2SA1943 pnp kullanabilirmiyim datashett de 15 A 150w olduğu yazıyor mj den biraz gücü düşük ama bütce ancak buna yetiyor 5 adet kullanmayı düşünüyorum soğutucu olarak boş otoanfi kasası var heryeri aliminyim 42cm uzunluğunda 30cm genişliğinde ve lm350 yide sipariş vericem ve ona uygun birkaç direnç ayrica devrenin girişine 2 adet seri 35A köprü diyot düşünüyorum neden derseniz araba çalıştiğında voltaj 28 oluyor benim ihtiyacımda 14 v olunca transistörler üzerinde  epey bi ısı meydana gelir diye düşünüyorum  :du:  diyotlarin üzerinde biraz voltaj kaybı olmasını istiyorum onlarida tabi soğutucuya monte edicem.
Köprü diyot kullanamazsın.
Belki yüksek akımlı birkaç diyodu seri kullanabilirsin.
Şase bağlantısında arada herhangi bir eleman konulamaz. Köprü diyot şaseyi de ayırır.
Devreyi şarj amacıyla kullanmak mantıklı değil. Şarj amacıyla kullanacaksan aynı devreyi modifiye ederek seri şönt direnci ile akım sınırlaması yapabilirsin. 20A için akım sınırlama direnci oldukça küçük olacaktır. Bu dirence bağlı bağlantı kabloları bile bu dirence etki edecektir.
20A akım sınırlaması için takribi şönt direnci değeri 0.062 ohm ediyor ki, neredeyse kısa devre demektir.
Benim tavsiyem aradaki aküyü çıkartıp 10 adet 2SA1943 kullanarak ses sistemini doğrudan beslemendir.
Her bir transistör için 3A öngörsek 10 adet transistör ile güvenli olarak 30A çekebilirsin.
Eğer ses sistemin daha yüksek akım çekiyorsa bu akım da yetmeyecektir.
Bana öyle geliyor ki pahalı dediğin transistörlerden ziyade bu sistemin bağlantı kablolaması daha masraflı olacaktır :D
Mesafeye bağlı olmak koşulu ile en az 10mm2 veya 20mm2 kesitli kablo kullanman gerekebilir.


Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #251
Bugün bir test yaptım ilk 317 devresini delikli plakete yapmıştım ve lm317yi kablo ile soğutucuya monte etmiştim ve yükte 0.5v gibi çökme oluyordu  :( , yeniden bir 317 devresi kurdum delikli plakete bu sefer ka317 kullandim biryerlerden sökmüştüm :D , ve dediğiniz gibi bütün kondansatörleri en yakın yerden şaseledim ve kabloları biraz daha kalinlastirdim  ve devreyi ac 20v ile besledim trafom olmadığı için kaynak makinesinin trafosundan uç aldım, 2 adetde 4700uf kondansatör ekledim   ve tek mj15004 ile 8 amper akım çektim 3dakika sonra tabi mj ateş ediyor ama bozulmadı devre kabloları 1.5mm, voltajı boşta 14volta ayarlıyorum 8 amperde ise 14.07 volt oluyor devre çok mükemmel çalışıyor testte oto ampülü kullandım  :)

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #252
Bugün bir test yaptım ilk 317 devresini delikli plakete yapmıştım ve lm317yi kablo ile soğutucuya monte etmiştim ve yükte 0.5v gibi çökme oluyordu  :( , yeniden bir 317 devresi kurdum delikli plakete bu sefer ka317 kullandim biryerlerden sökmüştüm :D , ve dediğiniz gibi bütün kondansatörleri en yakın yerden şaseledim ve kabloları biraz daha kalinlastirdim  ve devreyi ac 20v ile besledim trafom olmadığı için kaynak makinesinin trafosundan uç aldım, 2 adetde 4700uf kondansatör ekledim   ve tek mj15004 ile 8 amper akım çektim 3dakika sonra tabi mj ateş ediyor ama bozulmadı devre kabloları 1.5mm, voltajı boşta 14volta ayarlıyorum 8 amperde ise 14.07 volt oluyor devre çok mükemmel çalışıyor testte oto ampülü kullandım  :)
Malzeme kalitesi ve montaj hassasiyeti bu kadar etki edebiliyormuş demekki :D
Bu sebeple arkadaşlarıma daima bu gibi incelikleri özellikle belirtmekteyim.


Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #254
16V AC ile en fazla 15V regüle alabilirsin. Hadi bilemedin 16V.
5A i rahat alabiliyorsan tek bir MJ15004 yeterli olacaktır.
PCB dosyası kimbilir nerelerdedir. Bu konu içerisinde vermiş olduğum bir LYT dosyası olması lazımdı.
Ecik ararsan bulabilirsin.
Voltmetre konusunda ise iyi bir kötek geliyor.
En son yazdığıma göre sen sadece İBRE bulmalıydın. Bu ibreleri her yerden bulabilirsin. 3 guruşluk malzeme.
Sadece beraberinde 4 tene hızlı diyot ya da OA90 gibi germanyum diyot lazım o kadar.
Aha burda PCB dosyasını vermişim
https://elektronikprojeler.com/index.php/topic,4468.120.html
bunumu diyordun :D
ATATÜRK'ÜN KURDUĞU BU ÜLKEDE ATATÜRK'ÇÜYÜM DİYENE VE CUMHURİYETİMİZİ KORUYA BİLENE SEVGİLERİMLE NE MUTLU TÜRK'ÜM DİYENE

Ynt: 0-22V 10A Güç kaynağı.

Yanıt #255
slm     @Mr_YAMYAM  abi nasılsın.    sizin devre şemasında npn olan bux98 a transistör için ne gibi değişiklik yapmalıyım. bu hali ile tetikleme yapmıyor transistör. tüm yük 317 ye biniyor.  ama farklı devrede gayet satabil çalışıyor bux98a.
data dosyası: http://www.svntc.com/TPDF/1242.pdf   ;)
Tanrı Türkü Korusun
         TB1BSE