dc motor kontrol devresi sorunu ?

Başlatan saban_1996, 04 Aralık 2012, 17:50:17

saban_1996

selam arkadaşlar ben bu sitedeki; https://320volt.com/tl494-pwm-20-amper-12v-24v-dc-motor-hiz-kontrolu/
motor kontrol devresini yaptım fakat calışmadı,ben devredeki 2n5485\'i elektronik malzeme satan yerlerden bulamadıgım için yerine 2n3819 u kullandım neden bunu kullandın derseniz datasheetlerine en uygunu buydu diye düşünerekten kullandım bunu da soyleyim ...
inşallah bu sorunu elektronikten anlayan arkadaşlarla çözebiliriz 
bunlarda resimler: 
1. http://img832.imageshack.us/img832/2209/11247610mg.jpg
 
2. http://img845.imageshack.us/img845/4646/1124765mg.jpg
 
3. http://img94.imageshack.us/img94/7330/1124766mg.jpg
 
buda benim devre = http://img28.imageshack.us/img28/7355/20121203203805.jpg
 ben motor ve güç baglantılarını devrenin üzerine yaptım güç verip potansiyometreyi çevirdigimde motorda herhangi bir hareketlenme olmuyor sorun bu !!!! inşallah bu sorunu çözebiliriz 

asma

#1
Merhaba
Açık şemada ölçüm noktaları oluşturulmuş. TP1,2,3,4 ve 5
Ölçü aletinin VDC konumunda siyah prob TP1 deyken, TP2 5V , TP3 12V , TP4 -0,3V , TP5 <5V olmalı.
TP5 teki değeri VR4 ile 4,5V gibi 5volta yakın bir değere ayarlamayı deneyin. (eğer öyleyse birde 5voltun üzerine çıkmayı deneyin yanılıyor olabilirim :)  )
-0,3V  fetin çalıştığını gösterir.  ??? Eğer negatif değer yoksa dead time devresine nasıl bir etki yapacağına emin olmadığım osilatör çıkışından negatif gerilim elde eden fet,diyot,kondansatörlerden oluşan devrenin çalışmasına engel bir durum vardır. (fet farklı çalışmaz demiyorum sorun varsa etkisi ne olur bilemiyorum)
Bu durumu engellemek için daha basit soft start ve dead time devresi kurup çalıştırırsınız. (max. %100 olmazda %95 olur)
Entegre çalışıyor, motor dönmüyorsa 494 ün yanında 2k2 var, unun iki ucundan voltaj ölçün. potu çevirdikçe 0-12V arasında geziyorsa sorun (açık şemaya göre) direncin sağındaki üc bej eleman kalıyor geriye  8)
Bir test edin tekrar inceleyelim.  ;)
Cam sigorta yerine ne taktınız, maviş maviş.
Kolay gelsin.

saban_1996

Alıntı yapılan: asma - 05 Aralık 2012, 00:11:15Merhaba
Açık şemada ölçüm noktaları oluşturulmuş. TP1,2,3,4 ve 5
Ölçü aletinin VDC konumunda siyah prob TP1 deyken, TP2 5V , TP3 12V , TP4 -0,3V , TP5 <5V olmalı.
TP5 teki değeri VR4 ile 4,5V gibi 5volta yakın bir değere ayarlamayı deneyin. (eğer öyleyse birde 5voltun üzerine çıkmayı deneyin yanılıyor olabilirim :)  )
-0,3V  fetin çalıştığını gösterir.  ??? Eğer negatif değer yoksa dead time devresine nasıl bir etki yapacağına emin olmadığım osilatör çıkışından negatif gerilim elde eden fet,diyot,kondansatörlerden oluşan devrenin çalışmasına engel bir durum vardır. (fet farklı çalışmaz demiyorum sorun varsa etkisi ne olur bilemiyorum)
Bu durumu engellemek için daha basit soft start ve dead time devresi kurup çalıştırırsınız. (max. %100 olmazda %95 olur)
Entegre çalışıyor, motor dönmüyorsa 494 ün yanında 2k2 var, unun iki ucundan voltaj ölçün. potu çevirdikçe 0-12V arasında geziyorsa sorun (açık şemaya göre) direncin sağındaki üc bej eleman kalıyor geriye  8)
Bir test edin tekrar inceleyelim.  ;)
Cam sigorta yerine ne taktınız, maviş maviş.
Kolay gelsin.
kardes bu bilgiler icin oncelikle tesekkur ederim
dedigin gibi tp 1,2,3,4,5 i olctum 4 e kadar hepsi soyledogin voltajlarda ama 5. Cok turlu potansiyometre cevirsem bile 0,02 olcu aletinde deger 0,02 volt oluyor orda sorun var sanirim ...
Sonra tl 494\'un yanindaki 2k2 nin bacaklarindan olc demistin onuda olctum pot la oynadim oda hic bir deger gostermedi ...
Bu durumda ne yapmam gerekiyor ?

asma

Alıntı yapılan: saban_1996 - 05 Aralık 2012, 15:02:365. Cok turlu potansiyometre cevirsem bile 0,02 olcu aletinde deger 0,02 volt oluyor orda sorun var sanirim ...
Kaç voltla (neyle) besliyorsun?
Devrede 100k diyot ve 100k trimpot var.
12V ile besliyorsan 0-6V arası, 24V ile besliyorsan 0-12V arası ayar yapabilmelisin. (diyot gerilimi ihmal edilirse)
Enerji vermeden iki nokta arsını ohm metreyle ölçüp 0-100k arası direnç değişimini görmen gerekir.
Yada enerji altında TP5 ten sonra D6 nın anodunda da ölçüm yapın.
Gördüğünüz değer 0,2 yada +0,6V ile 0,8V civarındaysa başka yere bakıcaz. Voltaj besleme voltajınıza çok yakınsa diyot ters yada bozuktur.
Uzun lafın kısası o noktada voltaj ayarı yapabilmeniz lazım.  ;)  Takip edip bulun.
Cam sigortadan hiç bahsetmemişsiniz bile... (şu durumda alakası yok gibi)
Kolay gelsin.

saban_1996

Devreyi ayarli adaptorle besledim 12 voltta ...
cam sigorta yerine arkadas tas sigorta verdi o mavi olan 25 amper
Dedigin gibi tp5 ten sonra d6nin katodunda olcum yaptim 0,5 volt cikiyor yani sorun buralarda mi ?
Enerji vermeden 2 nokta arasini ohm metre ile olcup 0-100 k arasi direnc olcumunu gormen lazim demissin kardes burasini anlamadim ?

asma

TP1 ve TP5 arası ohm metreyle ölçülürse trimpotun o anki değerini görürsün. (Karta voltaj uygulamadan)
Ölçü noktalarını daha önce açık şemadan belirttiğim için TP5 teki voltajda sorun varsa bu noktanın omajı, bu noktanın voltajını ölçtüğün (diğer noktaların ortak noktası yani şase) TP1 e göre yapılacağını belirtmemiştim.

Diyot öncesi ölçümün doğru, ben 0,02V yerine 0,2V okuyup anlamışım.  ;) Sonuç:
Trimpot bozuk olabilir, (onun için ölçmeni istiyorum)
O bölgede baskı devrede hata olabilir veya orta ucu yanlış bağlamış olabilirsin.
Entegre veya entegrenin o bölümü (kısmen) bozulmuş olabilir. (en son ihtimal)
Ölçüm sonucu sıfır ila 100kohm a yakın bir direnç değişimi gözlemen gerekecek. (potu çevirerek)
0-96k gibi.
Göremezsen potu söküp ölçersin. Bacak bağlantılarınıda kontrol etmiş olursun. Pot sağlam ise aynı noktada omaj ölçümünü tekrarlarsın. İlk ölçümüne yakın hatta aynı olaktır. Entegreyi söküp ölçümü tekrarlıyacaksın. Sonuç değişmiyorsa baskıdevrede kısa devre var ve sıfıra yakın omaj görüyorsun.
Açık devreye yakın değer ölçtüğünde ise en son söktüğün elemanda hata var.  ;)
Bu yazdıklarımı sende takip ederek bulabilirsin.
Sonucu merak ediyorum.
Kolay gelsin.

saban_1996

Simdi oncelikle ben potonsiyometrenin baglanicagi yerden once bir trimpot var onu takmaya gerek duymadim cunku uyarida potansiyometre baglayacaksaniz trimpotun devredeki bakir yollarini kesin diyoe o yuzden baglamadim
devreye enerji vermeden tp1 ve tp5. İ olctum sonuc 0,10k cikiyor potu cevirdigim halde...
Potansiyometreyi cikardim ve olctum sonuc 2,60 oluyor potu cevirdigim halde
Simdi ne yapalim? sanirim pot bozuk


saban_1996

Birde asma kardes bu soft start\'ın oldugu o iki noktayi ben bakir telle birlestirmistim onceden bu bize olcumlerimizde sorun yaratirmi ?

asma

Alıntı yapılan: asma - 05 Aralık 2012, 00:11:15TP5 teki değeri VR4 ile 4,5V gibi 5volta yakın bir değere ayarlamayı deneyin. (eğer öyleyse birde 5voltun üzerine çıkmayı deneyin yanılıyor olabilirim :)  )

TP5 i ölçtüğümüzde sorun yakaladık. Neden hız potansiyomeresi (10k) ile ölçüm yapıyorsunuz?

Biraz dikkat.

saban_1996

Kac olacak kardes devre resimlerinde 10 k vardi bende 10 k koydum

saban_1996

Kardes sen su vr 4 teki trimpot tanmi bahsediyorsun o 100k lik cok turlu trimpo ttamam tp1 ile tp5 arasini olcum yaptigimda yine 0,10 cikiyor cokturlu trimpotu cevirdigim halde


asma

Yazdıklarımı dikkatli okumuyorsunuz.
Ard arda mesajlar yazıp forumlarda istenmeyen bir görüntü oluşturuyorsunuz.
Neden?

Besleme gerilimi ile şase arasında seri 100k direnç, diyot ve 100k trimpot var. Bunlardan D6 ve VR4 ün birleştiği nokta TP5 noktası. TP5 ve TP1 (yani şase) arası 0,2  ohm veya 0,2 volt ölçüyorsan ve bu trimpotu çevirmen sonucu etkilemiyorsa sorun vardır.
-Trimpot bozuk.
-trimpotun bağlı olduğu yollarda kısa devre var.
Bu iki ihtimal için trimpot sökülür, TP5 ve TP1 arası omaj ölçülür:
-kısa devre (0,2 ohm)
-açık devre (Mega ohm mertebesinde)
Açık devreyse söktüğün trimpotu dışarıda ölçersin, çevirdiğinde omaj farkı yoksa bozuktur. (0-100k arası değilse)
Kısa devreyse baskı devrede hata (kısa devre) olma olasılığı yüksektir. Baskı devre yollarında hata bulamazsanız son çare dediğim, entegreyi sökersiniz.
Açık devre ölçümüne ne zaman ulaşırsanız o zaman arızayı bulacaksınız:
Arızayı bulmak çözümün yarısıdır.  ;)

 

saban_1996

#14
asma kardeş ard arda soru sormam soracagım soru aklıma gönderdikten sonra geliyor o yuzden kusura bakma ...
şimdi tp5 ve tp1 arasını ölçügümde kohm cinsinden 0.01 k,ohm cinsinden ölçüğümde 1 ile 88 ohm arası degişim oluyor
volt olarak ölçtügümde 0,01 ve 0,02 cıkıyor cok turlu trimpotu cevirmem deger degiştirmiyor ...
yine aynı 1 ile 88 ohm arsı deger var kohm cinsinden 0,01 kohm gösteriyor
dedigin yerleri ölçtüm ...
   ben yukarda en baştada söylemiştim 2n 5485yerine 2n3819 kullandım bunun ölçümlerimize bir etkisi olur mu ?
şemadaki soft start yerini resimdeki gibi:  http://img607.imageshack.us/img607/6470/20121208104430.jpg bakır telle birleştirdim bunu da söyleyim asma kardeş ...

asma

#15
0-88 ohm ölçtüğüne göre değer değişimi var => trimpot sağlam
Değerler bu kadar küçük olduğuna göre trimpot yanlış. 
Resimde 101 yazdığını görüyorum, 101 = 10 x 10^1 = 100 ohm demektir, 100k değil. (100k = 104)
Baştan beri hata olan bölge ile ölçüm yapıyoruz, hatalı elemanı tespit edemiyoruz.  :o
Trimpotu söküp tekrar ölçün yanlış olduğununa emin olun, yenisini alın, takın. (diğer trimpotlarıda gözden geçirmeyi unutmayın)

Kullandığınız fet, entegrenin osilatöründen elde ettiği salınımla negatif gerilim oluşturur. Yüksek giriş empedansıyla entegrenin çalışmasını etkilemez. Peki doğru çalışıyor mu? TP4 ölçümünde negatif değer görüyorsak çalışıyordur.  ;)  Daha önce bu kontrolü yaptık ve geçtik. (en azından ben geçtim)

Devrede opsyon olarak kullanılmış bir atlamayı kullandığınızı daha önce yazdığınızda cevap bile yazmadım.
Şimdi bu devre çalışırsa motoru çalıştırıp durdurmak için nasıl bir yöndem seçeceksiniz?
Cevabınıza göre o telle birleştirdiğiniz yeri açık devre veya şimdiki gibi kısadevre olmasının farkını konuşuruz.  Önce çalışsın.
Ayrıca her iki durumda da çalışır ve şu andaki gibi kalsın.

Ard arda mesajın bahanesine karşılık çözüm var: değiştir butonunu kullanarak mesajınıza ekleme yapabilirsiniz. Son mesajınızda yaptığınız gibi, benim yaptığım gibi...

Kolay gelsin.

saban_1996

Oktay abi ben simdi o cok turlu trimpotlaei siparis ederken 100 kohm diye siparis etmistim yanlis gelmis ozaman uzerinde 101 yaziyo bendekilerde dedigin gibi ve 3 taneside bu sekilde abi 3 cokturlu trimpotun 3unun uzerinde de 101 yazisi var
Uzerinde 104 yazmasina dikkat edicem insallah
 simdi oktay abi sorunumuz trimpot degerleri yanlis olmasi degil mi bunllarin dogrusunu takarsak duzgun calicak mi ?

Abi sen \"\"motoru calustirip durdurmak icin nasil bir yontem sececeksin\"\" demistin ..
devre calisirsa potansiyometre takilacak yer var devrede,oraya simdilik pot taktim normalde elektrikli bisikletlerdeki gibi gaz kolu. Takicam insallah o gaz kolu %0-100 arasi motorun hareket etmesini sagliyacak diye dusunuyorum ...
 o degistir butonunu dun farkettim abi haklisin :)

asma

3 trimpotta da 101 yazıyor ve 100 ohm sa sen 100k zanedip taktın diyemeyiz.
2 tanesi 100k 1 tanesi 10k olması gerekir. Değil mi?
Neye göre taktın potları?
Söküp öçerek herbirini kontrol edebilirsin, en garanti yöntem bu.

Malzemeler doğru olduktan sonra devrenin çalışmaması için sebep yok.

Entegrenin beslemesi kesilip tekrar verilmedikçe soft start çalışmaz, senin uygulamanda durdurmak için hız %0 olarak ayarlanacağı için kalkınma anında da %0 dan başlayıp hızlanacaktır. Yani soft start kullanmana gerek bile yok.
Motoru çalıştırdığında max. hızda voltajı ölçersin, sonra telle yaptığın kısa devreyi açıp tekrar ölçersin. Voltajda fark yoksa bırak kalsın.  ;) Hız denemesinde motora pervane gibi ufak bir yük bağlamalısın. Bisiklete monte edilmiş halde hazır sistemin varsa teker boştayken de olur.

Artık çalıştırdıktan sonraki ölçümlerini bekliyorum. Min. ve max. hızlar, ısınma veya frende tepki gibi gözlemler, varsa sorunlar gibi.

Kolay gelsin.

cemyasam

Merhaba Aynı devreyi bende yapttım amerikadan 2n 5485 getirttim ama yinede çalışmıyor bu devre sorun nedir anlayamıyorum

http://www.adanaweb.org/2adccontrol.jpg

http://www.adanaweb.org/devrekart.jpg

saban_1996

#19
Alıntı yapılan: asma - 10 Aralık 2012, 03:51:423 trimpotta da 101 yazıyor ve 100 ohm sa sen 100k zanedip taktın diyemeyiz.
2 tanesi 100k 1 tanesi 10k olması gerekir. Değil mi?
Neye göre taktın potları?
Söküp öçerek herbirini kontrol edebilirsin, en garanti yöntem bu.

Malzemeler doğru olduktan sonra devrenin çalışmaması için sebep yok.

Entegrenin beslemesi kesilip tekrar verilmedikçe soft start çalışmaz, senin uygulamanda durdurmak için hız %0 olarak ayarlanacağı için kalkınma anında da %0 dan başlayıp hızlanacaktır. Yani soft start kullanmana gerek bile yok.
Motoru çalıştırdığında max. hızda voltajı ölçersin, sonra telle yaptığın kısa devreyi açıp tekrar ölçersin. Voltajda fark yoksa bırak kalsın.  ;) Hız denemesinde motora pervane gibi ufak bir yük bağlamalısın. Bisiklete monte edilmiş halde hazır sistemin varsa teker boştayken de olur.

Artık çalıştırdıktan sonraki ölçümlerini bekliyorum. Min. ve max. hızlar, ısınma veya frende tepki gibi gözlemler, varsa sorunlar gibi.

Kolay gelsin.
selam oktay abi devredeki cok turlu trimpotları yenisini yani numaralarının 104 olanı ile degiştirdim ve devre suan calışıyor...
 fakat abi bir sorun daha var potonsiyometre ile motorun hızını ayarlayamıyorum bu sorun neden kaynaklanıyor potansiyometre 10 k lık ve calısır durumda baglantılarını da dogru yaptım ?
cevabını bekliyorum abi
ama vr 4  cok turlu trimpot ile motorun hızı ayarlanabiliyor,fakat potonsiyometre ile ayarlanamıyor .

cemyasam

benim devrede motora soft start yaptırıyor fakat pot motoru kumanda etmiyor, bi çözümü olan varsa yardımcı olurmu acaba , birsürü emek göz görgüsü oldu ya bakıp bakıp canım sıkılıyor ...

saban_1996

Alıntı yapılan: cemyasam - 04 Şubat 2013, 03:27:29benim devrede motora soft start yaptırıyor fakat pot motoru kumanda etmiyor, bi çözümü olan varsa yardımcı olurmu acaba , birsürü emek göz görgüsü oldu ya bakıp bakıp canım sıkılıyor ...

kardeş aynı dert bendede var inşallah oktay abi ile inşallah bir çözüm bulacaz
hayırlısı ...

cemyasam

Merhaba Kardeş, Ben bu devreden ümidi kesince hazırını aldım oğlumun akülü arabası için kullanıyorum 60 liraya pilsan bayiden aldım pilsan roket atv beyin dersenverirler 12-24 volt 30 amper harika bişey kendi şarz devresi falan içinde , birde gaz kolu aldım içini söktüm, hız ayarını potla değilde halleffect sensörle yapmışlar . sensöre mıknatısı yaklaştırdıkça motor hızlanıyor, sensörü söküp arabanın gaz pedalına adapte ettim  valla az daha büyük olsa işe bunla gidecem :) harika oldu. YAnlız devre göz görgüsü old baktıkça canım acıyor inşalla sorun çözülür de dalga geçen arkadaşların gözüne sokacam  devreyi ümitle bekliyorum .. selamlar...

saban_1996

#23
Alıntı yapılan: cemyasam - 04 Şubat 2013, 03:27:29benim devrede motora soft start yaptırıyor fakat pot motoru kumanda etmiyor, bi çözümü olan varsa yardımcı olurmu acaba , birsürü emek göz görgüsü oldu ya bakıp bakıp canım sıkılıyor ...
cemyasam kardeş bendeki sorun:Çok turlu trimpotların degerlerinin yanlış olmasından kaynaklanıyordu dogrusu ile degiştirdim profil ismi asma olan oktay abininde bana dedigi gibi degerlerin dogrusunu takınca devre cok şükür çalıştı
 bu cok turlu trimpotları takınca ayar yapılması gerekiyor  potansiyometre ayar yapmadıgına göre sanırım vr 2 ve vr 4 ile alakalı 
oktay abinin bana dedigi gibi; resimlerde dikkat ettiyseniz tp noktaları var tp1 tp2 .. diye gidiyor. tp1 şase eksi oluyor,bunlardan vr 2\'nin yanındaki tp2 5 volt vr 4\'ünkü yani tp5 ise 5-6 volt arası olması gerekiyor benim olçülerim bu şekilde umarın faydası olur size birde bundan onceki yazılanlara bakmanızı oneririm ...

Hızlı Yanıt

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.

Adı:
E-Posta:
Doğrulama:
Lütfen bu kutuyu boş bırakın:
IRFP250 Nedir:
kısayollar: göndermek için alt+s veya önizleme yapmak için alt+p'ye basın