pcbway

Ses Seviyesi Kontrol Devresi Nasıl Yapabilirim?

Başlatan okytk, 14 Mart 2020, 14:18:16

okytk

Herkese merhaba,
Elektronik ile çok ilgiliyim ancak halen hobi seviyesinde. Bir projem var fakat kendi çapımda bir şeyler yapmaya çalışıyorum. 2 Kanallı yalnızca ses seviyesini kontrol etmek için bir cihaz yapmak istiyorum. Tam olarak yapmak istediğim cihazın mantığı bu şekilde;

Kusura bakmayın belki çok basit bir sistem ancak bu işlerde yeni olduğum için devre kurma konusunda sıkıntılarım var. Bu proje için örnek bir devre şeması atabilir misiniz? Şimdiden teşekkür ediyorum.

seron

Girişe takılacak yani ses sinyal seviyesi ayarlanacak cihazın çıkış seviyesi çok önemlidir.

Olayın mantığı şöyle (pot değerleri atmasyon):[attach type=image]13218[/attach]

Potansiyometreyi 50k dual seçtiğimizi varsayarsak yukarıdaki devre "teorik olarak" bu iş içindir. 

dede_salih

18 Mart 2020, 20:46:42 #2 Son düzenlenme: 19 Mart 2020, 21:30:29 gevv
Merhaba
Arkadaş açıklamış gerçi ama ben giriş yapmadan koyduğu görseli göremediğim için birtane de ben çizdim.
https://imgur.com/a/Fyuq9CB
Kanalları ayrı ayrı ayarlayacaksan 2 ayrı pot, aynı anda ayarlayacaksan tek stereo pot.

okytk

Alıntı yapılan: dede_salih - 18 Mart 2020, 20:46:42Merhaba
Arkadaş açıklamış gerçi ama ben giriş yapmadan koyduğu görseli göremediğim için birtane de ben çizdim.
https://imgur.com/a/Fyuq9CB
Kanalları ayrı ayrı ayarlayacaksan 2 ayrı pot, aynı anda ayarlayacaksan tek stereo pot.

Merhaba. Müthişsiniz çok çok teşekkür ediyorum. :) Bu arada çizim yeteneğinize de hayran kaldım her şey düzenli, anlaşılır bir şekilde tebrik ediyorum. :) Kararımı verdim en kısa zamanda bu devreyi kuracağım. Ama bir şey daha sormak istiyorum; farklı platformlarda yine bu soruyu sordum fakat bazıları opamplı devreler önerdiler bu devre ile opamplı devreler arasında ki fark nedir?

dede_salih

Rica ederim. Sadece 2 dakikamı ayırdım o kadar.  ;)
Alıntıfarklı platformlarda yine bu soruyu sordum fakat bazıları opamplı devreler önerdiler bu devre ile opamplı devreler arasında ki fark nedir?
Sorduğun soruya gelirsek eğer, gerçi devre şeması paylaşmamışsın ama görmeden şunu söyleyebilirim.
Op-amp lar ile genelde preamfi ve ton kontrol devreleri yapılıyor. Yani ses sinyalini ana amfiye göndermeden önce ön yükseltme işlemi yapılıyor. Ton kontrol ise bu sinyali alcak ve yuksek gecirme islemleriyle bass ve tiz seslerin kontrolu. Benim üstte bahsettiğim ise sadece bu sinyali direnç ile düşürme işlemi. Kısaca amacın sadece sesi azaltmak yada arttırmaksa diğerlerine hiç gerek yok.
Sen ne yapmak istediğin konusunda daha net ve anlaşılır olursan ben yada forumdaki diğer arkadaşlar yardımcı olmaya çalışırız.


Efqan

Selam degerli hocam banada ayni boyle bir ton kontrol devresi lazim bass tizz ses ayari yapa bileceyim.5.1 amfi var elimde telefona direk baglayib calistiriyorum parazit sesi var ve sesi kontrol edemiyorum.Anfiden subwoofere ayrica cikis var ve 5 tane ayri hoparlor cikisi var. Simdi subwoofere yanlizca bass vermesi gerektigi halde ondanda digerleri gibi ses gliyor. Ancak onceki zamanda kendi ton kontrol devresi displayi bagli oldugi zamanlarda subdan sadece bass diger kanallardan bas ve ses geliyordu. Sanirim amfini idare ede bilecek bir ton kontrol kartina ihtiyacim var. Yardimci olursaniz cok sevirim. Azerbaycandan selamlar saygilar.

okytk

Alıntı yapılan: dede_salih - 19 Mart 2020, 18:11:00Rica ederim. Sadece 2 dakikamı ayırdım o kadar.  ;) Sorduğun soruya gelirsek eğer, gerçi devre şeması paylaşmamışsın ama görmeden şunu söyleyebilirim.
Op-amp lar ile genelde preamfi ve ton kontrol devreleri yapılıyor. Yani ses sinyalini ana amfiye göndermeden önce ön yükseltme işlemi yapılıyor. Ton kontrol ise bu sinyali alcak ve yuksek gecirme islemleriyle bass ve tiz seslerin kontrolu. Benim üstte bahsettiğim ise sadece bu sinyali direnç ile düşürme işlemi. Kısaca amacın sadece sesi azaltmak yada arttırmaksa diğerlerine hiç gerek yok.
Sen ne yapmak istediğin konusunda daha net ve anlaşılır olursan ben yada forumdaki diğer arkadaşlar yardımcı olmaya çalışırız.


Yok abi ben ton kontrol bass tiz falan istemiyorum sadece sesi kısabileyim çoğaltabileyim yeter. Tamam yani bu gönderdiğin devre işimi tam görecek o zaman. Teşekkürler. :) Peki Giriş jackına mikrofon bağlasam çıkış kablosunu da bilgisayara bağlasam mikrofonun sesini de kontrol edebilir miyim?

dede_salih

AlıntıTamam yani bu gönderdiğin devre işimi tam görecek o zaman.
Evet. Bu kadar basit ses kontrolü.
Anladığım kadarıyla bilgisayarına birden fazla ses çıkış cihazı takıp, hepsinin sesini bilgisayardan degil de pot ile tek bir yerden kontrol etmek istiyorsun. Genellikle modern cihazlar stereo dur. Yani sol sağ o.ü. 2 kanal. O yüzden 2 cihazı kontrol etmek için 2 tane stereo pot, 3 cihaz için 3 stereo kullanmalısın.
 
AlıntıPeki Giriş jackına mikrofon bağlasam çıkış kablosunu da bilgisayara bağlasam mikrofonun sesini de kontrol edebilir miyim?
Jack uçları birbirine denk geliyorsa sorun olmaması gerekir. Sonuçta oda bir sinyal ve direnç üzerinde bir miktarı kayıp olacaktır. Telefonun kulaklık mikrofonu ise sorunlu olur. Çünkü onda hem kulaklık hem mikrofon bir arada oldugu için 4 çıkıntılıdır.