Ses sistemi ile ilgili ustalara çok özel sorularım var ..

Başlatan Akin.8784, 27 Ocak 2019, 20:24:00

Akin.8784

Arkadaşlar öncelikle merhaba, cevabını nette bulamadığım aklıma takılan soruyu sizlere sorayım istedim .. biraz karmasık gelebılır anlamadıgınızı tekrar sorabılırsınız ...

Soru : 100w ıkı kabınımız var diyelim ,  bu iki kabinde de 2 şer hoparlör mevcut .. birini bi köseye birini bi köseye koyduk ikiside 100w kesıntısız beslencek ...  sol kabıne tek kanalda 100w lık sinyal gitti ,  diğer kabindeki hoplara 50+50w sinyal gitti . Mevcut durum için ;
- iki kabınde 100w rms guc dengesı ne olur ?
- soldakı kabinde 100w tek hop olsaydı ne gibi fark olabilirdi ?

Açıklama : Elimde btl olmayan lm 3886 cift kanal ıkı ayrı hazır anfi devrem var , 300w trafo  40000mf nover flitreli 32v DC simetrik  ile beslenıyor..  Toplamda 4 kanal bi anfı elde etmıs oluyorum ,  4 ohm cıkısta her kanal 60w verebılıyor . Bu devreler hazır oldugu ıcın  köprü vs yapamam zaten çok anlamıyorum ...

Soru : 4 kanal anfiyi  iki kabine dağıtmak istesem , her kabine 2 kanal göndersem,  ( kabinlerin 3 yollu oldugunu varsayalım ) kabinin baslarını bi kanal , mid ve tizi bi kanal desek , ve max güç uygulasak ,  kabinde ıkı kanal toplamı 120w ses gücü alabılırmıyım ..  yanı btl olmus lm anfısı ıle 120 göndermektense bu sekılde 2 kanal göndersem köprulenmiş güce ulaşabılırmıyım ..

Mr_YAMYAM

Bir hoparlörü 100W güçte çalıştırmak ile iki aynı hoparlörü 50+50W güçte çalıştırmak prensipte aynıdır.
Ancak...
Hoparlör distorsiyonu da sözkonusu olduğu için 2 hoparlör daha avantajlı olacaktır.
Bu koşullar hoparlör karakteristiklerinin aynı olması şartı ile geçerlidir.
Eğer hoparlörler aynı değilse durum çok karmaşık olacaktır.

3 yollu bir kabine uygulanan güç farklı frekans bölgelerinde ve farklı amplilerle yapılırsa hoparlörlerin distorsiyonu ve harmoniksel etkileri daha az olacaktır. Bu teknik aktif hoparlör sistemlerinde sıklıkla kullanılmaktadır.
Yani her frekans bölgesi için ayrı bir ampli tahsisi.
Ancak bu durumda harcanan güç ile elde edilen güç arasında bazı farklar olacaktır.
Her bir hoparlör için 100 er wattlık ampli yapsak ve hoparlörleri bas orta ve tiz bölgesinde çalıştırsak, elde ettiğimiz güç yine 100W olacaktır. DIN normlarında durum biraz daha farklı olabilir.
Çünkü elde edilen güç full frekans spectrumunda kulağa etki eden GÜÇ BANDI doğrultusunda değerlendirilmektedir.
Frekans bölgelerinin ayrılarak farklı ampli kullanımı sadece bizim dinamik band genişliğimizi artırmaktadır. Yani her frekans bölgesinde daha doğrusal ve daha net ses elde edebiliyoruz demektir.

Akin.8784

Çok teşekkur ederım oncelıkle ,  benımde amacım ıkı kabınımdekı hoplarımı  olabıldıgınce net seste dınlemek ısteyısım. Kabın ıcın flıtre devrelerı kullanmaktansa aynı serıden lm3886 cıft anfım ve cıft ne5532 preamp ile kulak zevkıme göre tonlama yapıp ,  kabınlerımı sürmem ,  Kabıne cıft kanal cıkısı gıttıgınde ses frekans aralıgı değişsede toplam gucte bı artıs olmuyor anladıgım kadarıyla,  yanı bı kanal max kac  rms verıyorsa o sınır oluyor ..  hopların kalıte ve ust sevıye oldugunu varsayın ...  şimdi hocam, 2x100w anfı yada 4x50w anfı yı ıkı kabıne baglamıs olsak müzik kalıtesınde ne degısır ,

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Akin.8784 - 28 Ocak 2019, 12:36:14şimdi hocam, 2x100w anfı yada 4x50w anfı yı ıkı kabıne baglamıs olsak müzik kalıtesınde ne degısır ,
Hiçbirşey değişmez.
Ampli çıkış gücünün kalite ile ilgisi yoktur. Ampli çıkış gücü doğrultusunda hoparlörlerden daha yüksek ses seviyesi elde edilir o kadar.
Önemli olan bu bağlantıların nasıl yapılmış olduğu ve tekniğidir.

gokrtl

 @Mr_YAMYAM abi araya bende bir soru sıkıştırayım.
2 tane mic girişli ampli yapıcam. 1 tane hoparlör olucak.
Mic'in biri bağlama, diğeri normal el mikrofonu. İkisinde de ayrı ayrı volume potu olacak. Misal bağlama geriden çalarken şarkı söyleyenin sesi önde olacak. Bunun için mono ampli yapıp tek çıkıştan hoparlöre mi vermek lazım? Yoksa stereo ampli mi yapmak lazım?

Adnancoskun

Alıntı yapılan: gokrtl - 28 Ocak 2019, 16:35:48@Mr_YAMYAM abi araya bende bir soru sıkıştırayım.
2 tane mic girişli ampli yapıcam. 1 tane hoparlör olucak.
Mic'in biri bağlama, diğeri normal el mikrofonu. İkisinde de ayrı ayrı volume potu olacak. Misal bağlama geriden çalarken şarkı söyleyenin sesi önde olacak. Bunun için mono ampli yapıp tek çıkıştan hoparlöre mi vermek lazım? Yoksa stereo ampli mi yapmak lazım?
tek hoparlör.......
o vakit stereo nasıl olacak ki?
bence iki girişli kalite bir mikser devresi yap.
Çıkışlarını uygun koşullarda birleştir ve mono ampliye gir....

Yine de erbabı (Mr_YAMYAM hocam) cevaplar sanırım...

Tanrı Türk'ü Korusun ve Yüceltsin.

gokrtl

Alıntı yapılan: Adnancoskun - 28 Ocak 2019, 17:11:21tek hoparlör.......
o vakit stereo nasıl olacak ki?
bence iki girişli kalite bir mikser devresi yap.
Çıkışlarını uygun koşullarda birleştir ve mono ampliye gir....

Yine de erbabı (Mr_YAMYAM hocam) cevaplar sanırım...



İşte abi işin inceliğini bilmediğimden çıkıyor bu acayip sorular. Yamyam abi de konuya müdahil olsun mikser ise çözüm yaparım.

Akin.8784

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 28 Ocak 2019, 13:46:42Hiçbirşey değişmez.
Ampli çıkış gücünün kalite ile ilgisi yoktur. Ampli çıkış gücü doğrultusunda hoparlörlerden daha yüksek ses seviyesi elde edilir o kadar.
Önemli olan bu bağlantıların nasıl yapılmış olduğu ve tekniğidir.

ses seviyesinden bahsetmek ıstemıstım ben de ,, çok tesekkur ederım sayın hocam ..

Mr_YAMYAM

Erkekseniz teker teker gelin leeyyynn :D
Şaka haa.. Bir konu içeriğinde farklıistekler olunca haliyle konu dağılmasın diye şeyettiydim  ;D    :P
Alıntı yapılan: Akin.8784 - 28 Ocak 2019, 18:30:06ses seviyesinden bahsetmek ıstemıstım ben de ,, çok tesekkur ederım sayın hocam ..
50W güç ile bir hoparlörden 100dbA ses şiddeti alabiliyorsan, bir 50W ampli gücü ve bir hoparlör daha kullanırsan, ses şiddetin 103dbA olacaktır.
dbA kavramı insan kulağına etki eden ses şiddetini ifade eder.
Keza 50W ampiye bağlı olan bir hoparlörün aynısından daha ilave edersek, amplimiz bu iki hoparlörü aynı şiddette çalıştırabilmek için 2 katı güç vermek zorundadır. Po=V*I formülü bunu doğrular.
Eğer 50W ampli iki hoparlörü aynı şiddette süremiyorsa, hoparlörlerin üzerindeki gerilim düşer ve amplinin verebileceği akımın karşılanabildiği şekilde dengelenir.
8 ohm empedansı için 10V AC RMS gerilim verebiliyorsa 2 tane 8 ohm hoparlörü parelel bağladığımızda ampli çıkış voltajımız düşecektir. Ama ampli 4 ohm sürebilecek şekilde tasarlanmışsa, bu sefer iki hoparlör ile TAM GÜÇ çalıştırılacağını ifade eder.
Sonuç= eşittir, aynı kapıya çıkar.
Alıntı yapılan: gokrtl - 28 Ocak 2019, 16:35:48@Mr_YAMYAM abi araya bende bir soru sıkıştırayım.
2 tane mic girişli ampli yapıcam. 1 tane hoparlör olucak.
Mic'in biri bağlama, diğeri normal el mikrofonu. İkisinde de ayrı ayrı volume potu olacak. Misal bağlama geriden çalarken şarkı söyleyenin sesi önde olacak. Bunun için mono ampli yapıp tek çıkıştan hoparlöre mi vermek lazım? Yoksa stereo ampli mi yapmak lazım?
Enstruman veya başka bir ses kaynağının seslerini birleştirerek uygun oranda karıştırıp, yükselticiye gönderen sistemin tekniktek adı MIXER dir.
Ama bu mixer mutfak robotu veya mixeri olmayıp AUDIO MIXER olarak adlandırılır.
https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=audio+mixer&ie=utf-8&oe=utf-8
Birçok kaynak bulabilirsin.
Tek bir ampliye giriş yapılacaksa basit bir yöntemle karıştırma işlemi yapılabilir.
Ama ampli stereo olacaksa ayriyeten sağ sol için PAN POT sistemi ilave edilmelidir.

https://320volt.com/mikser-mixer-devreleri/

gokrtl

@Mr_YAMYAM  Abi bir konunun içinde aşağıdaki mikser çalışmanı buldum. Biraz eski konu. Şimdi daha iyisini yaparız dersen olur. Yada bu iyidir dersen bunuda yaparız.

Yeni bir konu açıcam bugün yarın.
Amaç 2 mikrofon girişli sadece 1 hoparlöre bağlı bir bağlama amplisi yapmak. Bundan daha önce bahsetmiştim. Artı bir de ton kontrol olacak.
Mikserin startını buradan verelim konuyu açacam ben.


Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 31 Temmuz 2014, 17:34:40Ben TL084 önermişsem, bunu senin tasarımındaki LM324 bağlantılarına sadık kalsın diye :)
İlla bunları kullanmak zorunda değilsin. NE5532, LM833 gibi DUAL tip op-amplar da bulunmaktadır.
Mikser gibi düşük kazançlı devreler için binlerce opamp seçeneği bulunmaktadır. Önemli olan uygulama şeklidir, yani ŞEMA.

[mergedate]1406811170[/mergedate]
İşte sana profesyonel seviyede bir MİXER uygulaması.

En uygun olarak LM833 entegresi tercih edilmiştir. NE5532 de rahatlıkla kullanılabilir. Hatta akla gelebilen herhangi bir opamp bile kullanılabilir. Yeter ki bacak bağlantıları ve eşdeğer karakteristikleri uyumlu olsun.


Hızlı Yanıt

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.

Adı:
E-Posta:
Doğrulama:
Lütfen bu kutuyu boş bırakın:
IRFP250 Nedir:
kısayollar: göndermek için alt+s veya önizleme yapmak için alt+p'ye basın