LM1875 li iyi kalite ampli tasarım döküman ve sonuçları

Başlatan Mr_YAMYAM, 25 Ocak 2019, 16:49:48

Mr_YAMYAM

LM1875 entegresi ile yapılmış olan basit ama iyi kalite ampli dökümanları için konu açılmıştır.
Böylece bu entegre ile ilgilenen okuyucular, bu konuya bakarak dökümanlara rahatlıkla ulaşabileceklerdir.
Konu içerisinde verilmiş olan devrelere ve uygulamalara kolaylıkla ulaşılamadığı için bu konumuz önem arzetmektedir. Bu sebeple bu konu içeriğinde yorum yapılmaması önemle rica olunur.
Ancak uygulamayı yapmış olan arkadaşlar, kendi tasarımlarını ve yapım aşamalarını resimleyip, konu içerisine iliştirebilirler.
Böylece okuyucular alternatif tasarım şekilleri görerek referans alabileceklerdir.
İlk mesajda güç devresini sunuyorum.
[attach type=image]10805[/attach]
Güç devresi, 2X ampli voltajı ve ön devreler için regüleli 2X15V veya 2X12V üretebilecek şekilde tasarlanmıştır.
LM317 ve LM337 entegrelerinin kullanıldığı devre son derece basittir. Bu entegrelerle ilgili dökümanlar incelenirse tasarım için ince detaylar kullanıcıya göre belirlenebilecektir.
Devrenin AC gerilim değerleri minumum 2X15V AC max 2X26V AC dir.
Dolayısı ile başka bir çıkış devresi kullanmak isteyen arkadaşlar çıkış devresinin gerilimi doğrultusunda trafo kullanabilirler.

Mr_YAMYAM

LM1875 li ampli çıkış katı ve dökümanları.
[attach type=image]10809[/attach]
Devre tasarımı GROUND PLANE uygulamasına göre tasarlanmıştır.

Mr_YAMYAM

Ton kontrol devresi ve dökümanlar.
[attach type=image]10812[/attach]
Son derece basit ama bir o kadar da özelleştirilebilir olan ton kontrol devresinde herhangi bir dual OP-AMP kullanılabilmektedir.
Ben düşük gürültü elde edebilmek amacıyla devrede LM4562 entegresi kullanmıştım.
Ancak ilk aldığım entegreden sonraki hiçbir entegre beklenen sonucu vermemiştir.
DEVRE KONFİGÜRASYONLARI:
GİRİŞ EMPEDANSI.
Amplimizin giriş empedansını ton kontroldeki giriş trimpotları ile sağlanmaktadır. Bu trimpotların değerleri amplimizin giriş empedanslarını belirlemektedir.
Bu sebeple kendi tasarımında farklı giriş empedansı elde etmek isteyen arkadaşlar farklı trimpotlar kullanabileceklerdir.
Bununla birlikte devredeki gürültü faktörü ve yarı iletkenin özelliklerince bu trimpotların değeri 25K ila 100K arasında olabilecektir.
Daha yüksek giriş empedansı, daha farklı tasarım prosedürleri gerektirmektedir.
Tasarımın gürültü faktörünün iyileştirilmesi amacıyla, girişe OP-AMP lı veya transistörlü LOW-NOISE INPUT STATE devresi yapılıp, optimal giriş empedansı belirlenebilir.
TURNOVER FREKANSLARI.
Ton kontrol devremizin kontrol frekanslarının tepe değerlerinin belirlenmesidir.
Bass kondansatörlerinin değeri yükseldikçe bass kontrol frekansı azalacak, azaldıkça yükselecektir. artacaktır.
Keza yüksek frekans bölgesi için de kullanılacak kondansatörler için de durum aynıdır.


Mr_YAMYAM

LOUDNESS devresi.
[attach type=image]10815[/attach]
Loudness devremiz son derece basit olup, fizyolojik ses düzeltme esasına göre çalışmaktadır.
Yani volüme potunun alt seviyelerinde daha yüksek bass seviyesi karakteristiği elde edilmektedir.
Bu unsur kolay uygulanabilir olmasına karşılık yıllarca çoğu üretimlerde kullanılmıştır.
Çok daha üst seviye ampli uygulamalarında bu uygulama kullanılmayabiliyor. Çünkü bass seviyesi yükseltildiği için, lineeritenin bozulabilmesi de sözkonusudur.
Lineeritenin bozulmadığı uygulama ise DSL (Dynamic Super Loudness) uygulaması olup, çok daha karmaşık devreler, özel potansiyometreler ve çok hassas ayarlamalar gerektirmektedir.

Kazasker

Tanrı Türkü Korusun <br />         TB1BSE

gokrtl

Kasa Olarak Uygun Olan Ürün RM-120 Link

Ancak eldeki imkanları değerlendirmek isteyen arkadaşlar benim gibi eski vcd player kasalarını kullanabilirler.

[attach type=image]11051[/attach]

Bir Kısım Malzemeler...

[attach type=image]11053[/attach]

Besleme Devresi...

[attach type=image]11055[/attach]

Ampli Çıkış Katı...

[attach type=image]11057[/attach]

gokrtl

Ton Kontrol Katı...

[attach type=image]11059[/attach]

Ton kontrol yüksek kazançlı oduğundan dışarıdan gelecek parazitlere karşı metal kutu ile "Ekranlama" yapılması

[attach type=image]11065[/attach]

Loudness Katı...
Loudnes katı orjinali değiştirilerek röleli yapılmıştır.
Sebebi Ön panel de loudness'in açık yada kapalı olduğuna dair bir ışık yoktu.
Tek led ile yanık-on, sönük-off şeklinde yine orjinal devre ile ayarlanabilir.
Benim amacım Loudness açıkken Yeşil led yansın, Kapalı iken kırmızı led yansın dı.
Bu yüzden Loudness devresin de değişikliğe gittim.

[attach type=image]11061[/attach]

Fan Devresi

[attach type=image]11063[/attach]

Fan için kullandığımız Termostat. Bu da Linki
[attach type=image]11067[/attach]


gokrtl

Röleli Loudness'in Proteus çizimleri ektedir.

[attach type=image]11069[/attach]

Fan Devresinin Proteus Çizimleri Ektedir.

[attach type=image]11071[/attach]

gokrtl

Kasa dizaynı kişiye özel olup kendi kasanıza göre dizayn için yardım istemelisiniz.
Yada Grounding, Shield Grounding gibi kavramları biliyorsanız kendiniz yapabilirsiniz.
Ben bilmediğimden kafama göre dizip ustamdan kötek yedikten sonra ( :D ) aşağıdaki resimler de göreceğiniz gibi düzelttim

[attach type=image]11075[/attach]

[attach type=image]11077[/attach]

Sinyal girişlerinin şaseleri resimde kahverengi kabloda göründüğü gibi kalın blendajlı ve iletkenliği iyi kablo kullanılarak besleme devresinin Sıfır Noktasına Bağlanacak. Eğer burası çok uzak kalır ise sinyal girişlerine en yakın kasa noktasına bağlana bilir. Kablonun kısa olması dışardan parazit kapmaması için oldukça önemlidir. Benim resmimde gördüğünüz kablonun sonradan yarısından fazlasını kesip sinyal girişinin altına monte ettim.

[attach type=image]11079[/attach]

Sonuç...
[attach type=image]11081[/attach]

[attach type=image]11083[/attach]

Akin.8784

Ellerine sağlık ,  bu emeğin tadıylla müzik dinlemek çok keyifli olsagerek .. Keşke  sizin kadar bilgli olup kendım yapabılsem ,  Bızımkısı  all bır araya getır topladan öteye gecmıyor .. tebrık ederım..  yakında benımkıde bıtmıs olur eksık parcaları beklıyorum ,  Bu arada volume potun çok hoş ..  ::ok

Kazasker

eline sağlık gökhan  :)  ben de toplayayım resimleri ekleyeceğim. hoparlörler nasıl beğendin mi ?
Tanrı Türkü Korusun <br />         TB1BSE


Kazasker

Tanrı Türkü Korusun <br />         TB1BSE

sasen

Elinize sağlık çok güzel bir çalışma olmuş.Keyifli müzik dinlemeler dilerim. Mr.Yamyam hocanın derin bilgileri ,motivasyonu, sıkılmadan her soruna çare bulması bizler için çok kıymetli. Bana da Diy Audio Türkiye Forumunda çok yardımcı olmuştu. Sizi de bu azimli çalışmanızdan dolayı kutlarım. 

Akin.8784

Alıntı yapılan: gokrtl - 07 Şubat 2019, 16:59:49Buda Sonuç Videosu...
inşallah telife filan takılmaz...

https://youtu.be/hf1v0hVFTsg

ses çok net , kagıt hoparlör sanırım , türksanat muzikleri cok hoş gider  ::ok  2.1li sistemlerde loudness gereklimidir sizce , 

taydin

Eline sağlık Gökhan, gayet başarılı bir sonuç!

Ama ufak bir düzeltme de gerekiyor. Balans potu ters çalışıyor gördüğüm kadarıyla. Potun ibresi nereye bakıyorsa, ses oradan çıkması lazım.
Elektrik sayacı döndürücüsü ...

taydin

Elektrik sayacı döndürücüsü ...

Mr_YAMYAM

Yapılan tasarımın karşılaştırmaları.
LM1875 modern power op-amp sınıfında olup 20-30W civarı güç alınabilmektedir.
Bir amplideki çıkış gücü kaliteyi belirlemediği için bizler yeterli olabilecek bir güç verebilen uygun fiyatlı bir çıkış entegresi seçmiştik.
Bu cihazımızı bazı ürünler ile kıyaslarsak...
Birkaç sene öncesinde arkadaşımız @ozgurece  ye temin ederek EBU PPM modifiyesi yaptığımız AKAI AM U-2 modelini ilk olarak gösterebiliriz.
http://forum.diyaudiotr.com/projeleriniz/akai-aktif-modifiye-ebu-digital-ppm-montaji-t2223-30.html
https://youtu.be/ntU_W9gzv9I

1980 li yıllarda üretilmiş olan bu ürün o yıllarda tutulan bir ürün idi. Üst sınıf olmasa da teknik özellikler olarak, iyi kalite müzik dinlemek için ideal fiyatlı bir ürün olarak piyasada yer etmişti.
Bizim projemiz ile bu ürünü kıyasladığımızda prensip olarak aralarında pek fark olmadığını, hatta bizim amplimizin bu üründen az ya da çok avantajları olduğunu da görebiliriz.
Yani bizim projemizde yer alan amplimizin genel karakteristiği bu ürüne eşdeğer diyebiliriz.
Gerek ton kontrol karakteristiği, gerekse loudness ilavesi neredeyse birbirleri ile eşdeğerdirler.
Tabiiki firma o yıllarda iyi bir estetik amacıyla uygun bir VU metre ilavesi yapmıştır. Bu ilave o yıllarda dinleyicilere fazlasıyla hitap edebilmekte idi.
Aynı markanın farklı birkaç ürününü de kıstas olarak getirisek...
https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/am-u22.shtml
AM U-2 nin biraz daha pahalı modeli olan bu ürünü yakından incelediğimizde, bizim amplimiz ile hiç te farklı olmadığını görebiliriz.
[attach type=image]11912[/attach]
Teknik karakteristik olarak çok fazla farkı olmasa da kanal karışması değerinin (Channel Separation) 55db gibi kötü bir değerde olduğunu görebiliriz.
Bu özellik ise iyi kalite hoparlörler ile dinlenildiğinde bir kanalın diğerine karışması olayını rahatlıkla algılanabilir olduğunu  ifade etmektedir.
Bizim tasarımımızda montaj hataları olmamış ise bu değer çok daha iyi seviyede olacaktır.
Bu ürün ise o yıllarda biraz daha iyi kalite potansiyometreler ve düğmeler gibi ekipmanlar ile göze batmaktadır.
Bu özellik ise haliyle bu ürünü satıldığı yıllarda biraz daha pahalı yapmaktadır.
Aynı markanın bir başka modelini incelersek..
[attach type=image]11914[/attach]
https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/am-u55.shtml
Daha yüksek çıkış güçlü ama bir o kadar da daha ciddi bir tasarım.
Bu ürün ise o yıllarda herkesin alabileceği bir ürün olmayıp, üst seviye olmasa da oldukça iyi kalite ürünlerdendi.
Genel dinlemede sağlanan güç bandını gözardı ettiğimizde, bizim tasarımımızla arasında pek te fark olmadığını görebiliriz.
Özetle belirtirsek..
Tasarlayıp meydana getirmiş olduğumuz LM1875 li ampli cihazımız bu gibi ürünler ile yarışabilecek karakteristikte bir amplidir.
Bizler böyle bir ampliyi tasarlayabilmek için harcadığımız bütçenin daha aşağısına bu tür cihazları ikinci el olarak daha uygun fiyatla temin edebiliriz.
Ancak BUNU BEN YAPTIM diyebilmenin de elbette bir bedeli olacaktır.

ozgurece

@Mr_YAMYAM hocam modifiye yaptığınız AKAI nin ses kalitesi Aşağıda resimdeki Sony den daha güzel. Üstelik Sony TA-D505 de Grafik Eq var. Ayarlıyorum ayarlıyorum Akai nin sesini yakalayamadım. Siz AKAI ye EBU ppm montajından sonra sanıyorum kutupsuz köndansatör değişimi yaptınız .(Sizin Teknik bir sırrınız var eleman kapasitör , kondansatör ama henüz kimse keşfedemedi :) )Loudnes On konumunda sesi bana göre çok güzel. Amaaa Technics de birkaç parça dinlerseniz bir daha diğer anfilerin sesi yavan yavan geliyor. Technics den sonra diğer anfilere geçişte alışma modu ,zamanı gerekli. 





[IMG]https://resmim.net/f/RZSdFc.gif[/img]
[IMG]https://resmim.net/f/wGnqxn.jpg[/img]

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: ozgurece - 19 Nisan 2019, 21:20:00@Mr_YAMYAM hocam modifiye yaptığınız AKAI nin ses kalitesi Aşağıda resimdeki Sony den daha güzel. Üstelik Sony TA-D505 de Grafik Eq var. Ayarlıyorum ayarlıyorum Akai nin sesini yakalayamadım. Siz AKAI ye EBU ppm montajından sonra sanıyorum kutupsuz köndansatör değişimi yaptınız .(Sizin bir sırrınız var ama henüz kimse keşfedemedi :) )Loudnes On konumunda sesi bana göre çok güzel. Amaaa Technics de birkaç parça dinlerseniz bir daha diğer anfilerin sesi yavan yavan geliyor. Technics den sonra diğer anfilere geçişte alışma modu ,zamanı gerekli. 

Tabiiki yakalayamazsın :D
Akainin band genişliğini alttan ve üstten ecik genişletmiştim. Devrenin izin verdiği ölçüde.
SONY'lerde ise band genişliği daha dar'dır.
İşte konumuzun içeriğindeki LM1875 li ampli sendeki AKAI ile eşdeğer karakteristiktedir. Yani senin AKAI ile arkadaşlarımızın yapmış olduğu ampli hemen hemen eşdeğer seviyededir.
Ama Full modifiyeli olan TECHNICS daha başkadır.
Technics amplide üst seviye grounding, duyma limitlerinin üzerinde dinamik güç bandı ve geniş bir frekans spectrumunda ton kontrol imkanı bulunmaktadır.
Aynı ton kontrol devresi olmasına karşın, sadece turnover frekansları farklıdır. Dinamik Süper Loudness için ise ayrı bir pre ampli devresi ile sinyal işleme yapılmış olup, çıkış seviyesi, istenilen ampli headroom seviyesine göre kalibre edilmiştir.
Kabaca cihaza baktığımızda çok fazlaca detay olmamasına karşılık, oldukça fazla kalibrasyon ve seviye ayarlaması bulunmaktadır.
İşte bu kalibrasyon ve seviye ayarlamaları hem alçak frekanslarda hem de yüksek frekans bölgelerinde yapıldığı için, böyle bir tasarımı bilmeyen birilerinin yapabilmeleri pek mümkün olmamaktadır.
LM1875 li ampli tasarımı konusu içerisinde tiz bölgesi için bir kalibrasyon yapılması için hatırlanırsa Cx kondansatör ilavesi devreye eklenmişti. Ama bu ilave uygulama, çıkış katını tehlikeye attığı için ve hiçbir arkadaşımız bu ölçüyü yapamadığı için, bu özelliği devre dışı bırakmıştık.

sametozt

@Mr_YAMYAM  Hocam selamlar. LM 1875 projesini 5.1 olarak yapmak istiyorum. DTS ve DD çözmesi benim için yeterli olacak.
Kodek çözme işini bilgisayarda yaptırıp, ses kartının analog çıkışlarından amfiye giriş yapmayı düşünüyorum.
Daha önce de sizinle böyle bir proje üstünde konuştuğumuzda en önemli parçalardan birinin 6 kanallı potansiyometre olduğunu belirtmiştiniz.
Türkiye'de bulmak mümkün değil. Aliexpress üstünden almayı düşünüyorum. Sizce aşağıdaki potansiyometre alınabilir bir ürün müdür ?
6 Kanal Pot : https://tr.aliexpress.com/item/4000911578316.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4252b295TBq7Iq&algo_pvid=6102bf87-b41f-4cc1-b55e-8f4833b7f91a&algo_expid=6102bf87-b41f-4cc1-b55e-8f4833b7f91a-0&btsid=0bb0623c16191835856385265e6415&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

LM 3886 projesi stereo olduğu için Aliexpress üstünden yine ALPS RK27 potansiyometre almıştım. Aşırı memnun kalmıştım. Fakat ALPS marka 6 kanallı potansiyometre bulamadım. En fazla 4 kanal bulabiliyorum.

Aklımı kurcalayan bir detay daha var. 5.1 olarak amfiyi yaptığımızı varsayalım. Center, front, surround hoparlörlerinin ses seviyeleri birbirinden farklı olması gerekiyor diye biliyorum. Sallıyorum center +3db gibi.
Bunu nasıl sağlayabiliriz ?

Hızlı Yanıt

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.

Adı:
E-Posta:
Doğrulama:
Lütfen bu kutuyu boş bırakın:
IRFP250 Nedir:
kısayollar: göndermek için alt+s veya önizleme yapmak için alt+p'ye basın