Biraz da Müziği Anlayalım.

Başlatan gokrtl, 26 Aralık 2018, 05:55:02

gokrtl

Oturduk ampli yaptık. Süper oldu, gören bana da yap diyor, sesi çok güzel vs.
Öyle ampliyi yapıp kenara çekilmeyelim. Bu ampliyi sürecek playerları ve en önemlisi kaliteli müziği de ele alalım. Göreni kıskandıracak kadar kaliteli ampli yapıp, bu amplide kalitesiz bir player ile 2-3mb'lık bol kayıplı bir mp3 çalmak bence çokta mantıklı olmayabilir.
Bu amplilere sinyal sağlayan playerlar,
Ne kadar kaliteli olmalı?
Kaç bit olmalı?
Bit nedir?
Dac (Digital -Analog Converter) nedir.
Bu konular hakkında parça pinçik bilgilere sahibim.
Bir iphone da kulaklıkla müzik dinlerken sanki sanatçı yanında söylüyormuş hissiyatına kapılırken, bazı diğer telefonlar da bu iş işkenceye dönüşebiliyor. Bunun sebepleri nelerdir?
Müzik konusunda ise bir nebze daha geniş bilgiye sahibim. Bir kaç ay önce yaklaşık 30bin şarkılık mp3 arşivimi 2 bin civarına düşene kadar sildim.
Mp3 dediğimiz olay orjinal bir müziği kayıplı yada kayıpsız sıkıştırarak boyutunun küçültülmesi olayıdır.
Bir şarkının boyutu 50mb dan 5mb'a düşürülüyorsa bilin ki o şarkı kaliteli bir şarkı değildir. Bunun bilimsel olarak test edilmiş bir videosu da vardı youtube ta.
Geçenlerde eski ama paketi açılmamış sıfır müzik cd si satan bir dükkan buldum çarşıda. Daldım içeri yaklaşık 2 saat kadar yüzlerce cd ye baktım. Beğendiklerimi aldım hemde 3-4 lira gibi parça başı fiyatına. Geldim eve açtım pc yi. Hani şu windowsun meşhur media playeri varya herkesin bilip kimsenin kullanmadığı. Onda güzel bir özellik var. Okuyucuya taktığınız cd yi çok basit bir kaç tık ile müziğin orjinalini bozmadan bilgisayarınıza kayıt edebiliyorsunuz. Seçenekler arasında flac(Kayıpsız), aac(Kayıpsız) waw ve yanlış hatırlamıyorsam mp3(Kayıpsız) seçeneği de vardı. Sonuç olarak Dinlememin pekte mümkün olmadığı 30bin mp3 den kurtulup yerine çok çok daha az miktarda ama çok kaliteli müziklerim oldu. Bu işin tek dezavantajı kaliteli müziğin yer kaplıyor olması. Ancak günümüz teknolojisinde de pek sorun olmuyor. At goole drive'a veya one drive'a veya icloud, samsung cloud, yandisk vs. Seçenek çok ve her birinde gb larca ücretsiz alanınız var. Ve üstelik nerede olursanız olun internetiniz varsa cep telefonundan bile ulaşabiliyorsunuz.

Yanlış bildiğim, yanlış yorumladığım konular olabilir. Düzeltmekten çekinmeyiniz. Ve yukarıdaki konular hakkında bilgileriniz paylaşınız lütfen. Ampli yaptıktan sonra nasıl bir player alacağımı bilemiyorum şahsen.

07 Osman

Genelde   Türk İnsanı  olarak müziği sizin yaptığınız gibi orjinal cd satın alarak elde etmediğimizden ve web ortamında da müzikleri kayıpsız olarak ( waw, flac, aac)   bulamadığımızdan,  bazen de bulsak bile  her evde bu müzik formatlarını çalabilen playerlerimiz olmadığından  mp3 e mecbur kalıyoruz.   Ben mümkün mertebe  mp3 convertlerini 320 kbps  yaparak bir nebze daha kaliteli olmasını sağlamaya çalışıyorum.  Zaten  orjinal bir cd yaklaşık 10-12 adet şarkı alırken, bir cdye 300 mp3 sığdırmamızdan anlaşılmalı kayıplar.

Mr_YAMYAM

Öyleyse baştan anlat bakalım BİT nedir? Pireler ile ilgisi varmıdır? :D

gokrtl

Ben, sen anlatırsın diye konu açtıydım @Mr_YAMYAM  ustam :))

Aslın da bu konular sayfalar dolusu döküman demek. Ama birinin bizim işimize yarayan kısımlarını cımbızlaması lazım.
Şimdi sen anlat dersen kopyala yapıştır yaparım bizim işimize yarayan kısmı arada kaynar gider.
Konumuzun ana amacı kaliteli amplimize, kaliteli sinyal vermek. Bunu da siz ustalar sunabilir bize.

Furkan KELEŞOĞLU

Bak bu Resimde Mavi cizgi ananlog sinyali  , Kırmızı cizgi ise Dijital Sinyali ifade eder. Kafanın karışabileceğinden dolayı sana daha basit bunu anlatacağım.

Analog sinyali görüyorsun değilmi ne kadar hassas bir şekilde yükseliyor. Dijital sinyal ise Analog sinyali TAKLİT etmeye calışır fakat gördüğün gibi kayıplar bir okadar da fazla bakıyoruz ki bu 3 bitlik bir dijital sinyal eğer sen bu bit sayısını ne kadar arttırsan dijital sinyal ANALOG SİNYALİ OKADAR SIKLIKLA TAKLİT EDER. nekadar sık ÖRNEKLEME yaparsa bir okadar daha ANALOG SİNYALE yaklaşır. ( okadar daha iyi taklit etmeye calışır )

Analog sinyale nekadar yaklaşır ise ses okadar düzelir Bunu BANT GENİŞLİĞİ olarak düşünebilirsin geniş band ne kadar daha fazla hassas ayrıntıyı barındırıyorsa buda öyle ne BİT sayısı fazla ise Çözünürlüğü okadar iyi olur.

mesela elimizde 5 volt luk bir sinyal var ve biz bunu ADC yani dijitale cevirmek istiyoruz. bizim ADC birimimizde 10 bitlik bir ADC değerine sahip olsun.(10 bit adc değerinin Desimal yani bizim günlük hayatta kullandığımız sayısal karşılığı 1023 tür.)  ozaman bit başına nekadar düşüyor 5/1023=0,0048875 Dİye gidiyor yani bizim bit başına düşen okuduğumuz sinyal değerinin potansiyel değeri buna denk geliyor.  şimdi  24 bit olarak okusak ne olurdu ?

24 bitin desimal karşılığı 16.777.215 ediyor. yani 16 milyon 777 bin 215 :D  şimdi bunu 5 volt sinyal okuttuğunu ve bit başına düşenn sinyalin potansiyel değerine yani voltajına baktığın zaman analog sinyale 10 bite nazaran ne kadar daha fazla yaklaştığını görebilirsin.

Aynı mantıkta cıkıştada bit cözünürlüğü ne kadar fazla olursa analog sinyal yaratması okadar daha kolay ve taklidi iyi bir sinyal elde edilebilir tabiki DAC cıkışlarına alçak geciren filtre koyulup dijital sinyali analoğa biraz daha yaklaştırıyorlar ama yinede bu anlattıklarım esas temelleridir.   

bit lerden bir şey anlamadıysan dijital elektronik derslerini izlemeni tavsiye ederim yotubeden hiç olmazsa binary ,desimal , oktal, hexadesimal gibi kavramları öğrensen birşeyler anlarsın.

Mekatronik Teknikeri. <br />Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: gokrtl - 26 Aralık 2018, 16:53:13Konumuzun ana amacı kaliteli amplimize, kaliteli sinyal vermek. Bunu da siz ustalar sunabilir bize.
Anlatırım da birilerini köteklemek lazım :D
Öncelikle @Furkan41  i iyice bi köteklemeliyiz.
Ben BİT dedim o böcüklerden bahsetti. Daha böcüklere gelinceye kadar çook yolumuz var.
Şimdi Furkan'a DOSF (Digital Oversampling Filtre) desem, JITTER desem, çuvallayacaktır.
Bunlar çok ilerdeki konulardır. Bizim öncelikli olarak müziklerdeki BIT'lerin ne ifade ettiğidir.
1) Örnekleme derinliği.
Her ses dalgası 4 BYTE FLOAT olarak işlenmektedir. Bu sayede bu bit akışlarının, ses mi görüntü mü, resim mi yoksa data akışı mı olduğu ayırt edilmektedir.
Örnekleme derinliğindeki bit'ler ise bir örneklemedeki USB ve LSB arasındaki ondalık alabileceği değeri belirtmektedir.
16 bit'lik bir örneklemede bir ses dalgası 10 luk sisteme göre kaç değeri alabilmektedir?
Önce bunları yalayıp yutmalıyız ki, konu google kaynakları gibi karmaşa yaratmasın.
Konumuzun amacı amplimize kaliteli sinyal vermek olduğuna göre, bitlerle böcüklerle neden cebelleşiyoruz.
1 Plak okuyucular.
2 CD okuyucuları. (Devamında PC tabanlı ses akışları incelenebilir)
3 Tunerler.
4 Kaset veya band okuyucuları.

gokrtl

Alıntı yapılan: Furkan41 - 26 Aralık 2018, 17:19:15Bak bu Resimde Mavi cizgi ananlog sinyali  , Kırmızı cizgi ise Dijital Sinyali ifade eder. Kafanın karışabileceğinden dolayı sana daha basit bunu anlatacağım.

Analog sinyali görüyorsun değilmi ne kadar hassas bir şekilde yükseliyor. Dijital sinyal ise Analog sinyali TAKLİT etmeye calışır fakat gördüğün gibi kayıplar bir okadar da fazla bakıyoruz ki bu 3 bitlik bir dijital sinyal eğer sen bu bit sayısını ne kadar arttırsan dijital sinyal ANALOG SİNYALİ OKADAR SIKLIKLA TAKLİT EDER. nekadar sık ÖRNEKLEME yaparsa bir okadar daha ANALOG SİNYALE yaklaşır. ( okadar daha iyi taklit etmeye calışır )

Analog sinyale nekadar yaklaşır ise ses okadar düzelir Bunu BANT GENİŞLİĞİ olarak düşünebilirsin geniş band ne kadar daha fazla hassas ayrıntıyı barındırıyorsa buda öyle ne BİT sayısı fazla ise Çözünürlüğü okadar iyi olur.

mesela elimizde 5 volt luk bir sinyal var ve biz bunu ADC yani dijitale cevirmek istiyoruz. bizim ADC birimimizde 10 bitlik bir ADC değerine sahip olsun.(10 bit adc değerinin Desimal yani bizim günlük hayatta kullandığımız sayısal karşılığı 1023 tür.)  ozaman bit başına nekadar düşüyor 5/1023=0,0048875 Dİye gidiyor yani bizim bit başına düşen okuduğumuz sinyal değerinin potansiyel değeri buna denk geliyor.  şimdi  24 bit olarak okusak ne olurdu ?

24 bitin desimal karşılığı 16.777.215 ediyor. yani 16 milyon 777 bin 215 :D  şimdi bunu 5 volt sinyal okuttuğunu ve bit başına düşenn sinyalin potansiyel değerine yani voltajına baktığın zaman analog sinyale 10 bite nazaran ne kadar daha fazla yaklaştığını görebilirsin.

Aynı mantıkta cıkıştada bit cözünürlüğü ne kadar fazla olursa analog sinyal yaratması okadar daha kolay ve taklidi iyi bir sinyal elde edilebilir tabiki DAC cıkışlarına alçak geciren filtre koyulup dijital sinyali analoğa biraz daha yaklaştırıyorlar ama yinede bu anlattıklarım esas temelleridir.   

bit lerden bir şey anlamadıysan dijital elektronik derslerini izlemeni tavsiye ederim yotubeden hiç olmazsa binary ,desimal , oktal, hexadesimal gibi kavramları öğrensen birşeyler anlarsın.



O zaman şöyle diyebilir miyiz?
Amplimiz için alacağımız bir sinyal kaynağının (player'ın) DAC işlemcisinin bit'i ne kadar yüksek ise o kadar kaliteli sinyal üretir.
Peki bu bit'lerin seviyeleri nelerdir? Ben 24bit ile 44bit olarak hatırlıyorum.
Daha üstü var mıdır?
İdeal bit aralığı nedir?
Player alırken DAC işlemcisine göre mi alıcaz yoksa özel bir adı var mı bunun? Yani demek istediğim gidip de "Bana 44bit DAC işlemcili player ver" dersek döverler bizi :)) :))

gokrtl

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 26 Aralık 2018, 18:08:49Anlatırım da birilerini köteklemek lazım :D
Öncelikle @Furkan41  i iyice bi köteklemeliyiz.
Ben BİT dedim o böcüklerden bahsetti. Daha böcüklere gelinceye kadar çook yolumuz var.
Şimdi Furkan'a DOSF (Digital Oversampling Filtre) desem, JITTER desem, çuvallayacaktır.
Bunlar çok ilerdeki konulardır. Bizim öncelikli olarak müziklerdeki BIT'lerin ne ifade ettiğidir.
1) Örnekleme derinliği.
Her ses dalgası 4 BYTE FLOAT olarak işlenmektedir. Bu sayede bu bit akışlarının, ses mi görüntü mü, resim mi yoksa data akışı mı olduğu ayırt edilmektedir.
Örnekleme derinliğindeki bit'ler ise bir örneklemedeki USB ve LSB arasındaki ondalık alabileceği değeri belirtmektedir.
16 bit'lik bir örneklemede bir ses dalgası 10 luk sisteme göre kaç değeri alabilmektedir?
Önce bunları yalayıp yutmalıyız ki, konu google kaynakları gibi karmaşa yaratmasın.
Konumuzun amacı amplimize kaliteli sinyal vermek olduğuna göre, bitlerle böcüklerle neden cebelleşiyoruz.
1 Plak okuyucular.
2 CD okuyucuları. (Devamında PC tabanlı ses akışları incelenebilir)
3 Tunerler.
4 Kaset veya band okuyucuları.


Abi Flash belleklere, bluetooth aktarıcılara doğru gelsek olmaz mı?
Bildiğim kadarıyla listedeki en güncel alet CD okuyucu. Ama ben cd'lerim  eskimesin, çizilmesin diye bu aralar FLAC'a çevirip ya flash belleğe atıp usb den okutuyorum yada telefona atıp bluetooth ile okutuyorum. Tam da bu nokta da araya player giriyor.
Benden aldığı müziği ampliye kaliteli şekilde sürmesi lazım. (Bu çıkışımla kesin kötek yerim ellam :))  )

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: gokrtl - 26 Aralık 2018, 18:16:26O zaman şöyle diyebilir miyiz?
Amplimiz için alacağımız bir sinyal kaynağının (player'ın) DAC işlemcisinin bit'i ne kadar yüksek ise o kadar kaliteli sinyal üretir.
Peki bu bit'lerin seviyeleri nelerdir? Ben 24bit ile 44bit olarak hatırlıyorum.
Daha üstü var mıdır?
İdeal bit aralığı nedir?
Player alırken DAC işlemcisine göre mi alıcaz yoksa özel bir adı var mı bunun? Yani demek istediğim gidip de "Bana 44bit DAC işlemcili player ver" dersek döverler bizi :)) :))
BUNLARI UNUT. Bitleri böcükleri kafana takma.
ÖNCE ŞUNU ÖĞRENMELİSİN.
1978 yılında SONY ve PHILIPS bir araya gelerek yeni bir plak teknolojisi oluşturdular.
44.1KHz ile örnekleme, 16bit çözünürlükteki ses formatlarının adı PCM (Pulse Code Modülation) idi.
Mikropsoftun hıyarlığı nedeniyle bu formata sahip çıktı ve adına da WAV dedi hıyarlar :D
O yıllardaki arabirim ise 1500Kb/sn veri akışı sağlayabilen S/PDIF (Sony/PhilipsDigital InterFace) arabirimi idi.
Tekniğin gelişimi ile birlikte bu arabirim OPTİK olarak ta kullanılır oldu.
44.1KHz örnekleme frekansının band genişliği 44.1KHz tir. İki kanalımız olduğuna göre band genişliğimiz 22KHz olacaktır. Küsüratları sayma.
Bu formatta (PCM) teorik olarak sıkıştırmasız (Kayıpsız) olarak ses örneklenmektedir. Burada bilinmesi gereken ilk şey, sesin bu formatta doğrudan kaydıdır. Daha sonra da okunması için aynı formatı kullanmaktır.
Bu kayıttaki VERİ AKIŞI 1411Kb/sn dir. Yani saniyede 1411Kb veri akar. Bizim MP3 lerin ise en babası 320Kb/sn dir.
Yani işlenmesi için DAC e gönderilen data miktarını burada anlamalıyız.
Elimizdeki DAC 44 böcüklü bile olsa kaynak sesimiz kaydedilirken 128Kb/sn ile kaydedilmişse veya bu formata dönüştürülmüşse DAC birtaraflarını bile yırtsa 22KHz band genişliğine ulaşamaz.
Çünkü sıkıştırılmış formatlarda (PCM haricindeki) aradaki çoğu sesler atılmaktadır.
Yanil ilk olarak bilmemiz gereken şey KAYIT TEKNOLOJİSİDİR.
Bu teknolojiye etken en önemli unsur ise ADC (Analog Digital Converterler) dir ki bir ses kartımızın İNPUT donanımı bu işi yapmaktadır. Ses kartının kalitesi doğrultusunda işlenen frekanslar o denli kaliteli olarak digital hale getirilir.
Bir MAVİ DİŞ (Blue tooth) sistemi 1Mb/sn ile veri aktarımı yapmaktadır. Yani 1024Kb/sn. Erkeksen sen bu aktarıcıdan CD formatındaki eserleri (44.1KHz 16Bit, 1411Kb/sn) biryerlere ilet te görek boyunun ölçüsünü :D
[attach type=image]10388[/attach]

gokrtl

#9
1411 kilobyte mı oluyor yoksa 1411kilobit mi?
Kilobit oluyor ise kaç megabyte'a eşittir?

Yok eğer 1411 kilobyte ise Bluetooth dan 411kb fazla demektir.

Buraya kadar okudum anladım. Burdan sonra okuduklarım neticesin de baş tarafı da unuttum. Kafam karıştı :))

seron

@gokrtl ,
KB: KiloBayt
Kb: Kilobit
MB: MegaBayt
Mb: Megabit

Anladığım kadarıyla kaliteli ses istiyorsun. Kaliteli amplim var buna yaraşan nedir diyorsun.
Plak, orjinal CD'dir. Plak ve plakçalar bulmak zor olabilir. Orjinal CD'dir.

Bir de şu ayarları yapmanı öneririm bilgisayarda:


Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: gokrtl - 26 Aralık 2018, 19:51:571411 kilobyte mı oluyor yoksa 1411kilobit mi?
Kilobit oluyor ise kaç megabyte'a eşittir?

Yok eğer 1411 kilobyte ise Bluetooth dan 411kb fazla demektir.

Buraya kadar okudum anladım. Burdan sonra okuduklarım neticesin de baş tarafı da unuttum. Kafam karıştı :))
Kafanın karışması normaldir.
Benim amacım ise bu gibi kafa karışıklığlığını bir nebze azaltabilmektir.
Kilobit mi kilo byte mı kendin anlamalısın.
Bunun için orijinal CD deki bir eseri olduğu gibi PC ye kopyala.
Veriler şöyle olmalıdır. 44.1KHz 16bit 1411Kb/sn PCM (WAV)
Sonra bu eserin uzunluğuna bak. Diyelim ki 50MB 5dk.
Sonra her bir datayı dk dan saniyeye analiz ederek saniyede ne kadar veri aktığını gör.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: seron - 26 Aralık 2018, 20:43:08Bir de şu ayarları yapmanı öneririm bilgisayarda:

Kaynak ses 126Kb/sn ve örnekleme frekansı 44.1KHz ise noolacak :D
Hatta onu da bırakalım Kaynak ses 44.1KHz 16bit PCM yani CD olsun. Okuyucu yani DAC band genişliği 192KHz olunca ne değişecek ki :D

Furkan KELEŞOĞLU

@Mr_YAMYAM  Abi 3 dür kötekliyorsun beni. Kaldıracak mı bu nacizane eşşek bedenim bu köteği :D

Birşey sormak istiyorum Yotubede PLAK KAYDI diye koyulan şarkıları dinleyip cidden plak kaydı dinlediğini sanan var mı ? Bazıları psikolojik olarak mı yahu sadece plağın bozukluğundaki cızırtı yüzünden mi etkileniyor bilmiyorum ama çok fark deyip duruyorlar halbuki ikiside aynı formatta yükleniyor youtube ye.   Spofity midir nedir orada özel üyelik vardı sanırım alınca daha yüksek kalitede dinliyorsun şarkıları ama bende yine değişen bir şey olmamıştı neden çünkü telefonun amfisi belli ne yapacağı belli bunun gibi şeyler için mini DSP Ampfilikatörler var. ve bunları takıp dinlenildiğinde büyük fark olduğunu söylüyorlar.

Ozaman 2 faktör var.
1-Yüksek Kaliteli kaydedilmiş müzik
2- yüksek kaliteli müziği bozmadan sana duyuracak olan bir yükseltici.

Yani sen kaliteli müziği 5 para etmez amfide  dinlesen ne olur dinlemesen ne olur. yüksek kaliteli bir yani DSP yi örnek alsak normal müziği de dinletir sana yüksek kaliteli müziği de dinletir ama Bir YÜKSEK KALİTELİ MÜZİĞİ Her amfi işleyip veremez.



Mekatronik Teknikeri. <br />Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Furkan41 - 26 Aralık 2018, 21:27:49@Mr_YAMYAM  Abi 3 dür kötekliyorsun beni. Kaldıracak mı bu nacizane eşşek bedenim bu köteği :D

Ozaman 2 faktör var.
1-Yüksek Kaliteli kaydedilmiş müzik
2- yüksek kaliteli müziği bozmadan sana duyuracak olan bir yükseltici.

Konumuz için bunların bilinmesi gerekmektedir.
Yüksek kaliteli kayıtların ilmi nedir?
Yüksek kalite dinlemenin teknik detayları nelerdir?
Bunları bilen kişiler konumuzu çözmüş demektir.

seron

#15
Kaynak ses 44 ise, Realtek'den 44'ü seçersin.
96 ise 96'yı.
Okuyucunun DAC aralığı ve kaynak sinyal kalitesi uygunsa...
Böylece çok şeyler değişmiş olur.

Şayet mp3den dinleniyorsa birşey değişmez.
* * *
Arkadaşlar benim sesle mesle işim olmaz.
Ama CD'den dinlerken bahsettiğim ayar çok şeyleri değiştiriyor.
Mikrofondan kayıt yaparken de keza kayıt ayarlarından o ayarlar MUAZZAM DERECEDE herşeyi değiştiriyor.

Mr_YAMYAM


seron

Bilmiyorum nerede?

Alıntı yapılan: seron - 26 Aralık 2018, 22:19:171-Arkadaşlar benim sesle mesle işim olmaz.

2-Ama CD'den dinlerken bahsettiğim ayar çok şeyleri değiştiriyor.

3-Mikrofondan kayıt yaparken de keza kayıt ayarlarından o ayarlar MUAZZAM DERECEDE herşeyi değiştiriyor.


Ben filim indiriyom beni oyalamayın. Siteye gir çık yapacam diye indirme sırsaını karıştırıyom. Gavga etmeden uslu uslu oynayın hadi bakem...

Mr_YAMYAM


seron

E ateşi fazla açma o zaman :D

Arkadaş çözüm istemiş. başıma gelen durum sonucunda ben de bildiğim kadar yazdım. Bende insan kulağının ayırdedeceği derecede olumlu değişiklik oldu. yanlışsa yanlıştır doğruysa doğrudur ona birşey diyemem. En iyi ses kaynağını bulabiliyorsa garantiye alması için bilgisayarının ses çözümleyicisini de uygun ayara getirsin dediydim kötü mü ettim. mp3 dinleyecekse veya büllüğü-tut kullanacaksa o ayar hiçbir işe yaramaz.

Mr_YAMYAM

#20
Paylaştığın bilgilerin teknik dayanağı yoksa bilimsel olmaz.
Bilimsel olmayan şeyler ise dedikodu demektir. Kesin bilgi olmayınca okuyuculaın da kafası karışacaktır.

Ses kartının DAC kapasitesini 96KHz yaparsan DAC band genişliğin kanal başına 48KHz olacaktır.
48KHz band genişliği iyi olsa da okunan kaynaktaki digital örnekleme daha aşağılarda ise, senin DAC boşluklarda gürültü ve JITTER'e sebebiyet verecektir.
Bu sebeple iyi kalite DAC'larda digital oversampling filtreler bulunmaktadır.
Basit onboard ses kartlarında genellikle digital oversampling filtreler bulunmaz.

Ancak kayıt yaparken 96KHz örnekleme ile yapar da, aynı kaydı dinlerken yine 96KHz te dinlersen band genişliğin yüksek olacağı için bunu farkedersin.
İlk öncelikle örnekleme sıklığı farkedecektir.
Örnekleme sıklığı CBR (Constant Bit Rate) sistemlerde bile temel frekans olan 1KHz te en yoğundur. üst ve alt frekanslara doğru örnekleme sıklığı azalmaktadır. Bu olay digital ses kaydının mantalitesinden kaynaklanmaktadır.
Kulağın algılayabildiği üst frekanslardaki örnekleme miktarı artacağı için daha etkin bir örnekleme yapmış olacaksın.
Bu olayı zaten kaliteli ses kartları düşük örneklemede bile yapabilmektedirler.
Yani üst seviye bir ses kartı ile 44.1KHz te yapılan kayıtta 22KHz band genişliği tam anlamıyla örneklenebilmektedir. Dolayısı ile benim realtek ses kartıma böyle bir ayar yaptığımda ses daha kaliteli oluyor demek bilimsel değildir. Sadece adi bir ses kartının sınırlarını zorlamaktır.
TEST için sana göndermiş olduğum iyi kalite ses kartı ile 44.1KHz ile doğal ses kaydı yaparak kıyaslayabilirsin.
Bu kart eski model olduğu için kayıtta 96KHz örnekleme yapamaz. Ama 44.1KHz örnekleme ile yaptığı kayıtlar, onboard ses kartının 96KHz örnekleme ile yaptığı kayıtlardan daha iyidir.
Çünkü her ADC nin bir kalitesi vardır.

BİR İLAVE EKİ DAHA.
Bu tür ses kartlarında neden 96KHz gibi yüksek örnekleme ibareleri bulunmaktadır.?
Çok kanallı (Multi-Ch) sistemlerde yapılan örnekleme frekansları yüksek olmaktadır.
Bir örnek.
5.1CH yani 6 kanallı sistem ve örnekleme frekansı 96KHZ
96000/6=16000Hz yani 16KHz.
Demekki bu ses kartını DOLBY DIGITAL veya DTS gibi çok kanallı ses akışlarında kullanabilmek için yüksek örnekleme kabiliyetlerini işaretlemeliyiz.
Ki kanal başına öngörülen 16KHz band genişliğine ulaşabilelim.



Akin.8784

#23
https://www.youtube.com/watch?v=SZ9mjf699L4

Mecbur kalmadıkca mp3 dınlemıyorum ,  genelde .flac dinlerim bayada bı arşivimim var . Her türden müzik dinliyorum türksanat ından arabesk ine, 80-90 pop metal ne varsa  ,  zaten bu yuzden amfılere merakım oldu , Geçen gün kaydettım ,

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Akin.8784 - 09 Nisan 2019, 13:57:17https://www.youtube.com/watch?v=SZ9mjf699L4

Mecbur kalmadıkca mp3 dınlemıyorum ,  genelde .flac dinlerim bayada bı arşivimim var . Her türden müzik dinliyorum türksanat ından arabesk ine, 80-90 pop metal ne varsa  ,  zaten bu yuzden amfılere merakım oldu , Geçen gün kaydettım ,
Amma da gandırmışlar haa :D
Bir pikap hoparlörlerin o kadar dibinde olursa sesi 1 seviyesinde bile açamazsın.
RUMBLE denilen gürültü unsuru plağın dönerken titreşmesi olduğu için hoparlörlerin plağı titreştirerek doğrudan uğultu yaratması gerekirdi.  :D  8)
Ayrıca o plak bende de var yanılmıyorsam.
Yeni tip plak üretimleri tamamen milleti kandırabilmek için yapılıyor. Özellikle Türk üretimi ürünler.
O plağı kendi sistemimde analiz etmiştim.
Digital sıkıştırmadan doğan unsurlar ve band genişliğinin darlığı açıkça şunu ifade etmektedir.
O eserlerin master kayıtları firmaca digitalize edilerek depo edilmiş.
Ama digital kayıt tekniğini zerre kadar bilmeyen kişiler o denli sıkıştırmışlar ki band genişliğini 12KHz e kadar bile düşürmüşler. Yani MP3 formatı :D
Sonra da bu kötü kayıt kalıntılarını plağa basıp bir dünya para ile satıyorlar ne yazık ki.
KESİNLİKLE TÜRK ÜRETİMİ OLAN YENİ ÜRETİM PLAKLARI ALMAYINIZ.

Akin.8784

Hocam eski teknoloji simdilerde yok , nasil oluyorda o gun ki gibi kayıpsiz pilak basabilsinler ,  87 senesinde küskünüm albümü çıkiyor ,  ozamanin plagını yuksek fiyattan satanlar varken nasil oluyorda dnr vs yerlerde ambalajli 100 liraya filan satılabiliyor , kesinlikle bi kayıp vardir diye dusunurken  siz noktayi koymus oldunuz , .. 

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Akin.8784 - 09 Nisan 2019, 19:29:24Hocam eski teknoloji simdilerde yok , nasil oluyorda o gun ki gibi kayıpsiz pilak basabilsinler ,  87 senesinde küskünüm albümü çıkiyor ,  ozamanin plagını yuksek fiyattan satanlar varken nasil oluyorda dnr vs yerlerde ambalajli 100 liraya filan satılabiliyor , kesinlikle bi kayıp vardir diye dusunurken  siz noktayi koymus oldunuz , ..
Senin bilmemen normaldir.
Normal bir vatandaşın bilmemesi de normaldir.
Ancak MASTER kayıt teknolojilerini bilmeyip te kendilerini uzman sanan kişilerce yapılan master kayıtların durumu ortadadır.
Bir zamanlar Plak ve Band teknolojisi vardı. Ama master band tekti. Bu bandlar yüksek hızda ve geniş frekans aralığında kayıt yapılabilen ürünlerdi.
[attach type=image]11843[/attach]
Bu makineyi yıllarca kullanmıştım işyerinde.
Bu da o makinanın çok kanallı babası.
[attach type=image]11845[/attach]
24 izli olan bu makinada bizim şavalak tonmaysterler 24 adet enstrumanın ses kaydının yapılabileceğini iddia ediyorlardı :D
Benzer makinalardan eski stüdyolarda da bulunuyordu. Bir çok Türk filminde görmüşsünüzdür.
Eski teknoloji ilkel olsa da ses frekans tekniğinin üst limitlerinde hizmet verebilmekte idi. Zaten eskiden kaydedilmiş plaklarla yeni kaydedilmiş aynı plağı karşılaştırırsanız aradaki farkı mutlaka görebileceksiniz.
Bu makinalar ile yapılmış stüdyo kayıtları doğrudan plağa ya da kasetlere aktarılarak kullanıcılara sunulurdu.
Kasetlerin band genişliği dar olduğu için elbette tam anlamıyla Hi-Fi tekniğine uygun değildi. Ancak gelişen teknoloji ile METAL tip kasetlerin üretilmesi ile nispeten yüksek frekans bölgeleri kaydedilmeye başlanmış idi.
Ancak bu bandların pahalı olması sebebi ile bir müzik yapımı bu bandlara değil ferro denilen demir oksitli bandlara kayıt yapılarak kullanıcılara sunulmakta idi.
Bu bandlara nazaran bir plağa yapılan kayıtlar kıyaslanamaz seviyede üstündüler.
Digital teknolojinin gelişimi ile çoğu stüdyo kayıtları digital ortama aktarıldılar.
Ancak bu aktarma esnasında digital kayıt teknolojisini bilmeyen elemanların çalıştırılmaları ile tüm kayıtlar kayıplı ve son derece kötü yapıldı.
Bu yapılan kayıtlar önce CD'lere aktarıldı. Sonuç Bom b..k :D
Sonra plak teknolojisinin hala en iyi teknoloji olduğu tartışmaları üretildi ve aynı eserler bu sefer de plaklara kaydedildi.
SONUÇ.... BORUM b..k :D
Bu sebepledir ki kendisini ses frekans tekniğinde uzman sanan kişilere çok kızıyorum.

Akin.8784

#27
24bit 196khz  şeklinde x-fi ses kartımla yaklasık 50mb olan .flac kayıtlar dinliyorum ,  daha ilk dinlememde farkı hissettim. Rakamsal verılerde kafam karışabılır ama dınledıgım sesın tonunu asla unutmam ... mikser gibi de ayırırım enstrümanları :D o zamanların çocuğu olmak vardı abi ,gerek insanları gerek şarkılarda kı sözler  yaşanan herşey kayıpsızmış   :/ dileyene bu kayıtlardan gönderebılırım



Bu da vinly kalitesi , namıdiğer plak :D sen seversin abi boneym senın gencliğinden , okuma aralığına bak , 5742 kb/sn 190mb tek şarkı  :D




Mr_YAMYAM

Sanırım bazı şeyleri anlatamıyorum.
Plak kaydı da olsa nasıl yapılıyor? Hangi donanımları kullanıyorlar? Hangi formatta kayıt yapıyorlar.
Ne yazık ki bu bilgilerin temelden öğrenilmesi gerekirken, internetten dedikodu sitelerinden öğreniliyor.
Bir müzik eserini hangi formatta dinlersen dinle kayıt kalitesini iyi yönde değiştiremezsin.
Yani zamanında MP3 formatında kaydedilmiş bir eseri 196KHz 24 bit çözünürlükle dinlemek bir anlam ifade etmez.
Kayıt esnasında yapılan sıkıştırmadan dolayı, eser kaydındaki çoğu frekanslar atılmışsa bunların geri getirilebilmesi imkansızdır.
KALİTE UNSURU SIRALAMASI.
1 Canlı dinlemek.
Bir enstrumanı canlı dinlemek ile kaydını dinlemek arasında çok fark bulunur. Enstrumanın havaya yaymış olduğu seslerin her birisini orijinal hali ile kaydedebilmek pek mümkün olmaz. Ancak çoklu mikrofon kullanımı ile belli oranda mümkündür.
2 Kayıt teknikleri ve kayıt formatları.
Enstruman sesinin mümkün olan en doğal şekli ile kayıt edilebilmesi şartı öncelikli olarak mikrofonlardadır.
Sonraki ekipman iyi kalite mikserlerdir.
En sonraki ekipman ise kayıt meteryalidir. Yani band, plak veya digital ortam.
Kayıt sesinin kaynağa kaydedilebilmesi için stüdyoların teknik cihaz ve kayıt teknikleri önemli olduğu için biz dinleyicilerin yapabileceği hiçbirşey yoktur. Yani stüdyoların kayıtları iyi ya da kötü diyebiliriz o kadar.
Bizler burada kayıt meteryallerini tartıştığımıza göre önce orijinal bir kaydın teknik karakteristiklerini analiz edebilmeliyiz.

Tüm dünyada yıllar önce kabul görmüş bir standart vardır ki hala tartışılamaz.
PCM (WAV) formatı. CD kaydı.
Philips Sony tarafından 1978 li yıllarda geliştirilmiş olan bu kayıt formatını tüm dünyada hiçbir profesyonel eleştirmemektedir. Çünkü insan kulağına hitap edebilen frekansların en uygun şekli ile kaydedilebilmesi sadece bu format ile mümkündür.
PCM kayıt formatı 44.1KHz örnekleme ve 16 bit çözünürlükte yapılan lineer kayıt formatıdır. Yani piyasadaki CD formatı.
Bu format dinleyiciye kanal başı 22KHz band genişliği ve son derece yüksek bir dinamik alan sunmaktadır.
Ancak gelişen teknoloji doğrultusunda dinamik alan kavramının anlaşılıp gelişmesi ile birlikte PCM formatının bile eksik yönleri olduğu, normal bir insan kulağının 18KHz e kadar duyabildiği iddia edilse de, CD formatında kaydedilebilen 22KHz frekansların daha üst frekanslarının da algılanabildiği kanıtlanmıştır.
Bu sebeple modern üretim ampli cihazlarının band genişliği 100KHz lere dayanmaktadır.

Bunun farkında olan SONY firması DAT (Digital Audio Tape) formatı olan 48KHz 24 bit formatını araştırmış, DAT makinalarında elde edilmiş olan 24KHz band genişliği ve 24bit gibi manyak bir çözünürlüğe rağmen DAT formatının bile yeterli olmadığını benimsemiştir.
Bunun üzerine daha yüksek örnekleme frekanslı arayışlara girişmiş, ideal band genişliği için 88.2KHz örnekleme frekansı ile stereo sistemlerde 44KHz lik band genişliğine ulaşmıştır.
Aynı zamanda çok kanallı (Multi-Ch) yani bilindik anlamda 5.1 kanal decodinge uygun olan bu SACD tekniğini piyasaya sunmuştur.
Ne var ki SACD üretimi için firma her stütyodan telif hakkı istemekte idi. Yani üretilen her bir SACD eseri için SONY firması telif hakkı istiyordu. Hal böyle olunca bir plaktan bile daha kaliteli diyebileceğimiz SACD formatı yavaş yavaş ölmüş, aşırı KAR elde edilmesine engel olan bu formatın da unutulmasına sebebiyet vermişti.
Diğer taraftan internette ve belirli kaynaklarda MP3 formatının en iyi format olduğu dedikoduları ile bilinçsiz insanlar yönlendirilmiş, CD lere karşı soğuk bir savaş başlatılmıştır.
Şimdilerde ise FLAC gibi formatların kayıpsız oldukları iddia edilerek, teknolojiye balta vurmaktadırlar.
Ne yazık ki bilgisiz insanlar, bu konularda yeterli araştırma yapamadıkları için hemen konuya balıklama dalıp, HAH bu FLAC gerçekten kaliteli imiş diyebiliyorlar :D


Akin.8784

flac yazsada ben onu dınlerken anlıyorum kalıtesını.  dedııgın gıbı ısterlerse mp3 u bıle plaga basabılırler kımsede anlamaz. muzık kulagı var ıse anlarsınız hocam .. sız ısın verılerını ıyı bılıyorsunuz bende sıze elımdekılerı sundum . bunların kalıtesını önyargıyla degılde dınleyerek  yorumlasanız daha ıyı anlardınız ..  her yuksek mb olanın kalıtesı bır olmuyor .  etıketı kopartılmıs  bırbırınden farklı hopları önume sunsan  ben kulagıma hos gelenı secerım fıyarına bakmam, entstrümanda öle alınır . karpuzu bıle kesmeden anlıyamıyosun  :D. bu kayıtlarında orgınal oldugunu dusunuyorum en azındn bır kısmının. ıstersenız lınk atayım deneyın ..  yada hepsını geleyım yanına tek tek dınleterek anlat :D :D

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Akin.8784 - 12 Nisan 2019, 01:14:58flac yazsada ben onu dınlerken anlıyorum kalıtesını.  dedııgın gıbı ısterlerse mp3 u bıle plaga basabılırler kımsede anlamaz. muzık kulagı var ıse anlarsınız hocam .. sız ısın verılerını ıyı bılıyorsunuz bende sıze elımdekılerı sundum . bunların kalıtesını önyargıyla degılde dınleyerek  yorumlasanız daha ıyı anlardınız ..  her yuksek mb olanın kalıtesı bır olmuyor .  etıketı kopartılmıs  bırbırınden farklı hopları önume sunsan  ben kulagıma hos gelenı secerım fıyarına bakmam, entstrümanda öle alınır . karpuzu bıle kesmeden anlıyamıyosun  :D. bu kayıtlarında orgınal oldugunu dusunuyorum en azındn bır kısmının. ıstersenız lınk atayım deneyın ..  yada hepsını geleyım yanına tek tek dınleterek anlat :D :D
Gardaş.
Senin kulağın ölçü aleti mi?
O kayıtları kim kaydetti?
Türkiyedeki tüm müzik stüdyolarını gezsen bile, layıkı ile kayıt yapıyorlarsa tek yapabildikleri 44.1KHz 16 bit CD formatıdır.
Sen bu formatta kaydedilmiş bir eseri internetten alıp ta FLAC daha iyi imiş diyemezsin.
İstersen bu formatı alıp 192KHz örnekleme ile kaydedip farklı formatlarda kaydet değiştiremezsin.
Yani stüdyoda yapılan kaydın bire bir kopyasını bile alsan, sonra bu kaydı farklı formatlara çevirip te aha bu format çok kaliteli imiş diyemezsin.
Ama senin kayıt stüdyon varsa ve yüksek örnekleme ile kendin kayıt yapıyorsan o başka tabii :D

Akin.8784

abi beni kötekle , fazla üstüne geldim haklısın hahahah :P  böyle böyle öğreniyoruz be abı nıye kızıyosun  :)

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Akin.8784 - 12 Nisan 2019, 22:25:49abi beni kötekle , fazla üstüne geldim haklısın hahahah :P  böyle böyle öğreniyoruz be abı nıye kızıyosun  :)
KIZ'lar KIZ'abilir. YAMYAM'lar KIZ'maz :D
Amacım arkadaşlarıma işin doğrularını öğretebilmektir.

Akin.8784

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 13 Nisan 2019, 07:07:27KIZ'lar KIZ'abilir. YAMYAM'lar KIZ'maz :D
Amacım arkadaşlarıma işin doğrularını öğretebilmektir.


şimdi buraya bır yorum daha yazmak ıstesem senden cacık olmaz demenden korkuyorum  :D

Mr_YAMYAM

#34
Alıntı yapılan: Akin.8784 - 13 Nisan 2019, 11:33:34şimdi buraya bır yorum daha yazmak ıstesem senden cacık olmaz demenden korkuyorum  :D
Yorum yazmaktan çekinme.
Ancak doğruları öğrenmeye çalışmalısın.
Çünkü senin bilmemen son derece normaldir. Ben yıllarca ses kayıt ve tonmaisterlik hizmeti yaptım. Buna rağmen benim de bilmediğim şeyler olabilir. Elbette ki yanlışlarım varsa bilimsel bir yaklaşımla bilgili kişiler dile getirebilirler. Böylece ben de birşeyler öğrenebilirim.
Olayı baştan alırsak...
Diyorlar ki MP3 iyidir.
Diyorlar ki FLAC en iyi formattır.
Ya da bir başkası diyebilir ki bilmem ne formatı daha iyidir?
Bunların hepsi dedikodudur. Gerçek olan ise dünyada kabul görmüş bazı standartlardır.
1 PCM (WAV) formatı.
Bir CD ye yapılan kayıt tekniği olup, band genişliği bellidir. 22KHz. Çözünürlüğü ise 16bit.
2 Yüksek örneklemeli PCM formatı.
88.2KHz 16 bit çözünürlüğü ifade eder. Band genişliği 44KHz tir.
PCM formatlarında çözünürlüğe bağlı olarak tüm sesler digitalize edilmektedir. Bu sesler sadece ses olarak ele alınmaz. Ses içerisindeki boşluklar bile bu format tarafından örneklenmektedir.
Bu sebeple DOLBY (TM) firması kendi kayıt tekniklerini savunmaktadır. DER Kİ:
Müzik içerisindeki boşlukları boşuna digitalize etmeyelim. Özel bir algoritma kullanarak daha az veri akışı ile yeterli band genişliğine ulaşalım.
DTS firması ise benim veri akışım çok yüksektir. Bu sebeple benim formatım daha fazla dinamik alan sunmaktadır.
Eee kim haklı kim haksız.
Halbuki PCM formatı dahi olsa sesin digitalize edilmesinde bazı dezavantajlar bulunmaktadır.
Analog ses digitalize edilirken temel frekans olan 1KHz te en yoğun veri akışı bulunmaktadır. Bass seslere doğru inildikçe veya tiz seslere doğru çıkıldıkça örnekleme miktarı düşmektedir. Bu olay digital kayıt tekniğinin mantalitesidir ve değişmez.
O halde alçak ve yüksek frekanslardaki veri kaybımızı nasıl karşılayacağız?
CEVAP
YÜKSEK ÖRNEKLEME VE YÜKSEK ÇÖZÜNÜRLÜK.
iyi de sonuç ne olur.
İyi kalite ses sistemlerinde yüksek örnekleme ile kaydedilen sesler doğrudan anlaşılmaktadır. Yani eski CD formatı olan 44.1KHz örnekleme yerine 88.2KHz örnekleme farkı iyi kalite sistemlerde hemen anlaşılmaktadır.
Bit derinliğinin artırılması ise doğrudan dinamik alana etki ettiğinden, yüksek çözünürlüğe gerek duyulmamaktadır.
Yani 88.2KHz 16 bit çözünürlük bile 100db üzeri dinamik alan sağlamaktadır. Bu değer bir plak kaydının neredeyse 10 katı daha iyidir.
Son derece pahalı bir plak okuyucusunda elde edilebilecek RUMBLE gürültüsünün bile minumum -65db civarı olduğu düşünülecek olursa  -100db lik bir gürültü eşiği inanılmaz bir hız demektir.
İyi de plaklar neden HORTLADI :D
Bir plağa kaydedilmiş eserlerin birebir kopyası asla mümkün değildir. Bir pikap iğnesinin yuvarlanma olgusu bile bazı frekansların tam anlamıyla elde edilmesine engel teşkil etmektedir.
Bir plağın aslına uygun kopyası sadece plağın kendi kalıbının mükemmel bir şekilde çıkartılabilmesi ile mümkündür.
İşte bunu bilen para babaları çok daha üstün kayıt tekniği olan 88.2KHz 16 bit PCM formatını (Zamanının SACD formatı) ölüme terk etmişlerdir.
Ancak bir olay daha var.
Stüdyoda kaydedilmiş bir eserin dinleyiciye en ucuz ve uygun şekli ile ulaştırılabilmesi yine plak ile mümkündür.
Günümüz gelişen teknolojilerine bir göz atalım.
192KHz örnekleme frekansı ne anlama gelmektedir. Yani HD AUDIO.
HD AUDIO tekniği Multi-ch sistemler için geliştirilmişlerdir. Yani çok kanallı surround sistemler.
İleriye yönelik bu teknik için belirlenen koşul ise...
192KHz /8 =24KHz
BU ŞU DEMETİR.
192KHz le örneklenmiş 8 kanal (7.1) surround sistemler için 24KHz band genişliği sunulmaktadır. İnsan kulağının duyma limitlerinin az da olsa üzerinde olan bu sistemler günümüzde can çekişmektedir.
Çünkü yeterli veri akışı için tek bir kaynak vardır o da BR/D Yani Blue Ray/Diskler.
DTS firmasının açıklamalarına göre bir stüdyo kaydını birebir evinde bulundurmak isteyen kişiler, HD MA ses akışı için yaklaşık 24.000Kb/sn (24 Mb/sn) veri akışı işleyebilmelidir.
[attach type=image]11891[/attach]
Üle internet üzerindeki bir video bile neredeyse 250Kb/sn veri akışı ile hem seyredilip hem de müziği dinlenilebiliyor.
Hangi vatandaş evine BR/D alıp ta evinde kaliteli müzik dinleyecektir ki :D
Üstelik eserlerin bu meteryal üzerine doğru kaydedilebilmesi mütekamil stütyolarca yapılabilir olup, bir de üstüne üstlük yapım maliyetleri ve bandrol maliyetleri bulunmaktadır.
BU BİLGİLER IŞIĞINDA...
Hangi formatın daha iyi olduğu değil, hangi formatın bizlere bir kaydı aslına uygun yansıtabiliyor onu araştıralım.
Hangi formatı değil, yapımcı firmalar hangi formatta kayıt yapıyorlar, kayıt kaliteleri ne durumda, Sunulan bu kalite için talep edilen ücret ne kadardır.
Geriye doğru giderek bir analiz yapacak olursak, günümüzde alınabilecek tek kaynak CD'lerdir. Yani Compact Diskler.
Benim gibi biraz deli olan ve parasını boşa harcamak isteyenler plak ile de haşır neşir olabilirler.
Şu linkte bazı gözel bilgiler var.
http://www.pioneerelectronics.ca/StaticFiles/POCEN/Files/Elite-AVC-Reference-Guide/file/66.html
Kayıplı ve kayıpsız formatlara dikkat ediniz.
Tek kayıpsız format olan Lineer PCM yani CD formatı diğerleri ile hala yarışmaktadır.
Bir çizelge daha sunayım da karşılaştırın.
[attach type=image]11893[/attach]
Bu çizelgeden sonra birisi çıkıp ta MP3 veya FLAC falan derse kesin döverim onu :D

Akin.8784

yamyam abı , yazınların ıcın öncelıkle tsş ederım , yine aydınlattın bızı   :)  dts ıcın sorularım var,  kanal sayısı fazla olduğundan muzıgı olabıldıgınce  bagımsız kanallar uzerınden kayıpsız ıletıbılmek için bulunmus bır yöntem oldugunu dusunuyorum.  şimi hi-fi sistemlerde stereo olarak 2 kanal kullanılırken , senın formatlarını yazdgın dtsm master audıo da kanal sayısı 2 den fazla mı , fazla ıse muzıkte en ıyı verımı 6.1 7.1 ses sıstemlerındemı alabılırız . aklımda böyle sorular olustu.  yanı 2 kabıne baglı kalmaktansa  dts decoderlı bı dac bulup uzerınden multı kanallı anfı ve hoplar ıle  guzel bı duzenek kurulabılır,   bırde cd konusuna gelınce , plak dıyorsun herhalde  en ıyısı,  şöyle anlatılanlarda bı karar kılıp gunumuz teknolejısınıde göz çnunde bulunduraraktan  en verımlı ve kayıpsız sekılde muzık dınlemenın derdındeyım abı. çünkü hastasıyım öle böyle değil..

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Akin.8784 - 14 Nisan 2019, 13:24:00yamyam abı , yazınların ıcın öncelıkle tsş ederım , yine aydınlattın bızı   :)  dts ıcın sorularım var,  kanal sayısı fazla olduğundan muzıgı olabıldıgınce  bagımsız kanallar uzerınden kayıpsız ıletıbılmek için bulunmus bır yöntem oldugunu dusunuyorum.  şimi hi-fi sistemlerde stereo olarak 2 kanal kullanılırken , senın formatlarını yazdgın dtsm master audıo da kanal sayısı 2 den fazla mı , fazla ıse muzıkte en ıyı verımı 6.1 7.1 ses sıstemlerındemı alabılırız . aklımda böyle sorular olustu.  yanı 2 kabıne baglı kalmaktansa  dts decoderlı bı dac bulup uzerınden multı kanallı anfı ve hoplar ıle  guzel bı duzenek kurulabılır,   bırde cd konusuna gelınce , plak dıyorsun herhalde  en ıyısı,  şöyle anlatılanlarda bı karar kılıp gunumuz teknolejısınıde göz çnunde bulunduraraktan  en verımlı ve kayıpsız sekılde muzık dınlemenın derdındeyım abı. çünkü hastasıyım öle böyle değil..
Aydınlatayım.
Kulağını KUYRUĞUNU iyi aç ve dinle :D
Ses frekans tekniğindeki bazı unsurları bilemeden karar verebilmen olanaksızdır. Bu sebeple öncelikli olarak frekans karakteristiği konusunu araştırıp öğrenmelisin.
Bunu öğrendikten sonra kayıt teknolojilerini araştırmalısın.
Günümüz gelişen kayıt teknolojileri Multi-Ch yani çok kanallı sistemlere göre yapılmaktadır. Ancak Türkiyedeki müzik yapımcıları bu olayı anlayamadıkları için sadece para peşindeler.
Üstelik internet ortamından dinlenilen müziklerden dolayı CD ve benzeri kaynak satışları baltalandığı için insanlarımız kaliteli müzik dinlemeye değil, birkere dinle 1TL ver mantığı ile kandırılmaktadır.
(Eski VURLITZER MANTIĞI)
Çok kanallı ve geniş bandlı müzik dinlemek Türkiyede hayaldir. San'at çevrelerinin AÇ gezdiği günümüzde milyar dolarlar harcanarak yeni stüdyo ekipmanları temin edilebilmesi O'nlara hakaret etmek gibidir.
Öyleyse ne yapılabilir.
1 Müzik tercihine göre yapılabilecek tek şey iyi kalite stereo sistem kurmaktır.
Forumda okumuşsundur. Birkaç arkadaşımıza uygun kalitede ampli yapımında önderlik etmiştim.
https://elektronikprojeler.com/index.php/topic,8240.0.html
Her ne kadar böyle bir ampli üst seviyede olmasa da piyasadaki çoğu ürünlerden kat kat üstün kalitede bir amplidir.
Eğer sen yapamıyorsan hazır temin edebilirsin.
İkinci ellerden iyi kalite bulabilirsin.
Elbette ki hoparlörler sistemin temelidir. Binlerce dolar gibi satılan ürünlere varıncaya kadar birçok çeşit bulabilirsin.
Bizim @gokrtl  arkadaşımıza almış olduğumuz hoparlörler son derece ideal bir üründür. Muadil olarak birçok alternatif bulabilirsin. Ama kendine uygun ideal seçenek için bütçeni bilebilmelisin.
Sonraki unsur ise KAYNAK unsurudur. İşte senin anlamadığın konu burasıdır. Çünkü anlaşıldığı kadarıyla sen internet üzerinden veya telefonunu kaynak olarak kullanmaya ikna olmuş durumdasın. İşte ben bu unsuru değiştiremiyorum.
NE İNTERNET ÜZERİNDEN NE DE CEP TELEFONUNDAN KALİTE ELDE EDEMEZSİN.
Geriye iki seçenek kalıyor.
1 CD okuyucusu.
2 Plak okuyucuları.
Plak okuyucuları günümüzde son derece pahalıdır. Üstelik plağa vereceğin para da eser başına çok pahalıya gelmektedir.
Üstelik Türkiyede üretilmiş yeni üretim plaklar son derece kötü ve berbat kayıtlardır. Yabancı eserleri temin edebilmek ise hem zor hem de daha pahalı olmaktadır.
Görülüyor ki kaynak olarak tek seçenek sadece CD okuyucularıdır. Bir CD okuyucuyu oldukça uygun ücretle temin edebilirsin. Ampli ve hoparlörlerin de iyi ise en uygun kaliteyi yakalayabilirsin.
Burada bir unsur vardır.
İyi kalite bir ampli sanıldığı kadar ucuz değildir. Üretebilmek ise başta teknik bilgi ve uzmanlık gerektiren bir şeydir.
Arkadaşlarımızın yapmış olduğu LM1875 li ampli 6 metre karelik bir mekan içerisinde yeterli dinamik alanı ve yeterli dinamik band genişliğini verebilen bir amplidir. Maliyeti ise takribi 500TL gibidir.
Ama benim tasarlamış olduğum ampli sınıfına girdiğin takdirde maliyetin bir anda binlerce lirayı bulacaktır. Yani bir üst sınıfa geçebilmek için 4-5 katı masraf etmek zorundasın. Üstelik bu masraflar öyle bir ampliyi sen yapabiliyorsan geçerlidir.
Bu özelliklerde bir ampliyi piyasadan almaya kalkışırsan maliyet 10 larca kat artmaktadır.
Bak hurda bir ürün.
https://www.sahibinden.com/ilan/ikinci-el-ve-sifir-alisveris-ev-elektronigi-ev-muzik-sistemleri-luxman-l400-aciklamayi-oku-683206352/detay
Aynı ürünün yeni modeli.
https://www.sahibinden.com/ilan/ikinci-el-ve-sifir-alisveris-ev-elektronigi-ev-muzik-sistemleri-luxman-l-507ux-izmir-de-sadece-btr-sound-stoklarinda-409025082/detay
7250E luk bu ürün ile benim üretimim olan ürün arasında fazlaca fark yoktur.
İlk önemli fark bu ürünün çıkış gücünün fazla olmasıdır. Her daim sesi sonuna kadar açıp dinlemeyeceğimize göre 30-40W lık bir güç bizlere rahatlıkla yetecektir.
Diğer kalite unsurları kıyaslandığında üç aşağı 5 yukarı benim tasarımımın üstünlükleri veya bu ürünün üstün olduğu yönler görülse de başa baş denilebilir.
İşte bu unsurlar doğrultusunda bütçeni belirleyip bir bilenden fikir alabilirsin.
Ama bizzat gidip dinleyerek karar vermen daha iyi olacaktır.

Akin.8784

#37
abı lm 3886 ıle senın tasarımının bı tık ustu olsun ısterım ,   elımdekı anfıyı  test etmenı cok ısterdım, senın ton kontrol ,loudness ve besleme katını bırebır kullanmak ısterdım , ama kart bile basamıyoz , aynı ılde olsak illallah ettırırdım kendımı sana  :D  Abi ben ınternetten dırek dınlemıyorum , ındırıyorum kaydı, bayada yer tutuyor, kaydı pcde calıyor harici ses kartından gecırıyorum , yanı basıt mp3 olaylarına gırmıyorum ,  cd çalar temın ederım ama  cd bulmak güç,  benım butun hobilerim hep masraflı be abı nasıl bı zevk varsa , bisiklet yarışcısıyım  istediğim bisiklet 20bin tl :D  şuan altımdakı 6 bin  :D   yanı bırseyden zevk alıcaksam kayıpsız olmasını ısterım  hep :/ Arkadaşa aldıgınız hoparlörlerı merak ettım abı ,   dedıgın gıbı dınlemeden almamak gerek ,sayısal loto oynamak gıbı bısey olur yoksa :D  valla abı nasıl desem  belkı gunun bırınde abı yap bı anfı herseyını test et sınırlarını çiz maxımum bu de topla , ben kutularım gerekırse satın alırım valla.. ıyıye ulasana kadar zararlar mubahtır  :D zararı zıyanı derdi kederi müzik dinlerken unutuyor ınsan :D

Mr_YAMYAM

iyi kalite ampli yapımının şartı LM3886 veya vıttırıvızık bir çıkış katı değildir.
Sen istersen LM3886 yı kullanabilirsin. Ama o entegre ile tam performanslı bir ampli yapabilmen için en azından birkaç bin TL gibi para harcamak zorundasın.
Ya da işin en başından başlamak istiyorsan önce arkadaşlarıma sunduğum LM1875 li devreden başlarsın.
Böylece çıkış katından önceki devrelerin yapım hassasiyetini ve kalite unsurlarını anlamaya çalışırsın.
Ben masraf edilmeden bir ton kontrol devresi ile ve uygun güçte bir çıkış katı ile bir tasarım yapıp arkadaşlara önerdim.
Yapan arkadaşlardan tanıdığın varsa git evine bi dinle. Memnun kalırsan sen de yaparsın.
Ya da bir üst seviyeye geçmek istersen o zaman sana akıl veririm.
Senin en büyük hatan çin işi üretimleri kit halinde alıp ta performans elde etmeye çalışmandır.
Yok öyle 3 kuruşa 5W ampli :D
Bir cihazın yapım teknikleri o cihazın kalite unsurunu ve ederini ortaya koyar.
Önceki mesajımda göstermiş olduğum 7250E luk ürünü alan insanlar varmıdır sence.
Olmasaydı o firma batardı.
Sen ise çinden getirtmiş olduğun 30 dolarlık kitlerle hem de tasarım usullerini bilmeden ampli yapmaya çalışıyorsun.
Üle gardaşım. Bir ampliyi ölçebilmek için bile binlerce dolarlık ölçü aletleri gerekmektedir. Öyle bir avometre ile ampli yapılmaz.

Akin.8784

hahaha abi elimdeki trafolar 180-200w gücünde 1875 i tam performans calistirabilirmiyim

Mr_YAMYAM

#40
180-200W trafo ile 2X30W ampli besleyebilirsin.
LM1875 olur, voltajına göre STK465 olur.
Ama iyi kalite ampli için ön devrelerin masrafı çıkış katının masrafından 5 katı fazla olur.
Takribi masraflar.
1 İyi kalite trafo. ve besleme devreleri.
2 Ön devrelerin tasarımı ve hassasiyeti. Kullanılan malzemeler bazen uçuk seviyede pahalı olabiliyor.
Örnek verelim.
Arkadaşlar için uygun kalite 2.2uF kondansatörleri yanlış hatırlamıyorsam 50 kuruş civarı almıştık.
Amacımız için ideal ürün olsa da üst sınıf bir ampli yapılmak istendiğinde daha kaliteli ürünler kullanımı zorunludur.
Şu ürün o sınıfın iyi kalite ürünlerindendir. Fiyatına bak.
https://tr.aliexpress.com/item/2019-s-cak-sat-10-pcs-20-pcs-Almanya-WIMA-63-V-1-0-UF-1UK/32904947521.html?spm=a2g10.search0604.3.36.7fce3feduqn1xX&transAbTest=ae803_5&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_3_10065_10068_10890_319_10546_10059_10884_317_10548_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536%2Csearchweb201603_56%2CppcSwitch_0&algo_pvid=13bc2903-af78-4792-8834-02e062fa25c6&algo_expid=13bc2903-af78-4792-8834-02e062fa25c6-6
Dikkat edersen tanesi 1 dolar gibi bir ücretle satılıyor.
Ama RIFA damgalı olup ta kötü ürünler de var.
https://tr.aliexpress.com/item/10pcs-RIFA-680pF-630V-EVOX-PFR-MKP-Film-Capacitors/32805963841.html
Bu ürünün bende orijinali var.
Fİrmadan aynı ürünü ERO markalı VISHAY RODERSTEIN olarak talep edersen tanesi için yaklaşık 2-3 EURO istiyorlar. Ama bu linktekiler taklit ürünler :D
Bir kondansatörün kalitesini ölçebilmek basit ölçü aletleri ile pek mümkün değildir. Çünkü devre üzerindeki çalışma karakteristiğinin ölçülebilmesi gereklidir. Bu ölçüm için ise pahalı ölçü aletleri gerekmektedir.
Yani bir devrede kullanmış olduğun kondansatör direnç veya diğer elemanların kalitesini doğrudan ölçemezsin.
Üst sınıf ampli için ulaşman gereken teknik değerleri sıralarsak.
Gürültü seviyesi en az -65db olmalıdır. 30db kazanç varsa 95db SNR eder. İdealdir.
Frekans karakteristiği ve güç bandı 40KHz e kadar +/-1-2 db ideal değerdir. Fazlası kabul edilmez.
Distorsiyon olarak ise öncelikle devrede kullanılan yarı iletkenlerin kalitesi ve pasif elemanların kalitesi önem taşır.
Bu üç faktörü belirtilen minumum seviyeye getirebilmek için pahalı malzemeler ve hassas ölçümler yapabilmek zorundasın.
Öyle senin dediğin gibi üç beş malzeme ne kadar tutar ki değildir bu olay :D
Bir de tasarlanan cihazın kalibrasyonu vardır.
Başta tüm seviyelerin kalibrasyonu şarttır. Taa girişten itibaren çıkışa kadar bütün devrelerin kalibre edilmesi şarttır.
Öyle senin yapmış olduğun gibi çin işi kiti alıp ta bu devre 200W veriyor diyerek sonuca varamazsın.
İyi kalite cihaz için hoparlörleri sayamazsın. Sadece iyi kalite bir hoparlör bile bu fiyatın çok çok üzerindedir.
300TL ye alabileceğin iyi bir multimetre bilmiyorum. Arkadaşlardan tavsiye alabilirsin.

Gezinirken çok iyi kalite ürün buldum ucuza.
https://tr.aliexpress.com/item/10pcs-ERO-1uF-63V-MKT1826-Film-Capacitors-Hi-Fi-Audio/32803268191.html
10 tanesi 4 dolarmış. Ama 1uF.
ROEDERSTEIN ürün ve birinci kalite.
Gel gelelim bu ürünü LM1875li devrede kullanamayız. Kullanabilmek için giriş empedansımızı yaklaşık 100Kohm a çıkartmalıyız.
50K empedans için o kadar gürültü faktörü ile uğraştığımıza göre 100K empedans için insanlar gudurabilir.
Hele hele senin LM3886 ile kullanmamız gerekirse yandın. İyice hörültü duyarsın devrende.

Akin.8784

benim preamp ın cikisinda 4.7mf kutupsuz kondansatör var ama sıradan bise , onu kalitelisiyle degistirsem farkedermi ses , birde 1, 2.2 yada 6.8 gibi değerlerle degistirsem , ne fark etmis olur , konuyla alakasiz oldu k.bakma

Mr_YAMYAM

Sadece kondansatörü değiştirmek bişey farkettirmez.
Bütün devrelerin yapım kalitesi ve diğer elemanların kaliteleri bir arada ele alınmalıdır.
Yani sen saatte 300Km giden araç yapmak istiyorsun ama amortisörleri değiştirsem olur mu diyorsun gibi bişey bu :D

H_SerhatY


Akin.8784

Alıntı yapılan: H_SerhatY - 15 Nisan 2019, 14:48:52Multimetre olarak 200TL bandında Unit UT139C var.
Ama RMS özelliği 1kHz'e kadar. Yani 2kHz frekansa sahip bir AC voltajı doğru ölçemez.
300TL civarında da Unit UT61E var.
Bunun frekans aralığı 40Hz-10kHz olarak belirtilmiş.
Ancak UT61E'nin doğruluğu UT139C'den daha düşük.
tmmdır hocam tşk ederım

Hızlı Yanıt

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.

Adı:
E-Posta:
Doğrulama:
Lütfen bu kutuyu boş bırakın:
IRFP250 Nedir:
kısayollar: göndermek için alt+s veya önizleme yapmak için alt+p'ye basın