pcbway

SURROUND sistemler İnceleme bilgi ve amplifikatör yapım teknikleri. (TARTIŞMA)

Başlatan Mr_YAMYAM, 05 Temmuz 2015, 20:33:15

Mr_YAMYAM

Birçok arkadaşımızın yanlış bildiği bir husus ile konumuzu açmak istiyorum.
5.1 ampli demek SURROUND ampli anlamında değildir. 5.1 kanal ampli kavramı amplifikatördeki çıkış katı miktarını gösteren bir anlatım şeklidir.
Şöyle açıklarsak.
Tek Kanallı amplifikatör. Mono demektir. Tek kanal çıkış katı içermektedir.
İki Kanallı amplifikatör. Stereo demektir. Eğer 2 ayrı giriş (Left ve Right) içeriyor ve bağımsız olarak iki ayrı hoparlörü çalıştırıyorsa bu ampli STEREO amplidir.
Eğer stereo bir amplinin girişi tek kanallı ise bu ampli yine de stereo olarak anılmaz. Literatürdeki adı PSUEDO (SAHTE) STEREO'dur. Yani mono bir sinyali iki ayrı hoparlöre yükselterek vermektedir. Dolayısı ile iki hoparlörde de aynı sesler bulunmaktadır.
Dört Kanallı amplifikatörler. 1970 li yıllarda QUADROPHONIC olarak adlandırılmış 4 kanal yükseltici ihtiva eden amplifikatörlerdir. Yapımının çok pahalı olması ve 4 izli kayıtların (CONSUMER) son kullanıcıya iletilmesinin oldukça sınırlı imkanlarla yapılabilmesinden dolayı, 1980 li yılların ortalarında DOLBY SURROUND tekniğine geçilmiştir. DOLBY SURROUND tekniği temel ön kanallara ilaveten bir arka kanal ilavesi ile çalışan bir teknik idi. Günümüzdeki bazı DVD kayıtlarında görmüş olduğumuz 3.0 ibaresi bu teknikle yapılmış kayda örnektir.
Çok kanallı (Multi Ch.) amplifikatörler. Günümüzde 3.0, 5.1, 6.1, 7.1 gibi farklı konfigürasyonda işlenilmektedir. Esasen 4 kanallı olsun 3 kanallı olsun her amplifikatör MULTI CH çok kanallı amplifikatö sınıfındadır. Buradaki Multi-Ch (çok kanallı kavramı STEREO'dan fazla anlamı taşımaktadır.
SURROUND NE DEMEKTİR.
Surround kelimesinin anlamını Türkçede çevresel, saran veya etrafında olarak tercüme edebiliriz. Yani çevremizden gelen seslerin temel olarak benzer koşullarla bize iletimi anlamındadır.
Nasıl ki gerçek bir stüdyo konserinde tüm enstrumanları ve şarkıcıyı ön tarafımızdan algılarken, gerek stüdyonun akustiği dolayısıyla yansıyan sesler olsun, etraftaki insanların küçük çaplı sesleri olsun dinleyici tarafından algılanıyorsa, SURROUND sistemlerde de aynı şekilde dinleyiciye yansıtılması esastır.
İşte bu esasın yerine getirilebilmesi için geliştirilmiş olan teknikleri ve amplifikatörleri incelemeye çalışacağız.
DIGITAL DECODERLİ AMPLİFİKATÖRLER
Digital ses kayıt tekniğinde günümüzde tek bir veri akışı içerisine (Bitstream) 1.0, 2.0, 3.0, 4.0, 5.1, 6.1, 7.1 hatta 13.1 kanal ses kodlanabilmektedir. Bu kodlamaları yapan sistemlere ENCODER denilmektedir. DOLBY DIGITAL ve DTS firmaları bu konuda en bilindik firmalardır. Bu firmaların ürettikleri özel encoderler ile stüdyolarda farklı kanallardaki sesler tek bir veri akışına kodlanarak tek bir sinyal haline getirilmektedir. Son kullanıcı olarak bizler bu sinyalleri ilgili firmanın DECODER leri ile çözerek kaç kanallı kaydedilmişse o kadar kanala ayırarak yükseltiriz ve dinleriz.
Basitçe bu tip amplilerin mantığı alttaki şekilde anlatılmıştır.

Digital decoderli amplifikatörlerin temeli içerisinde barındırmış olduğu DECODER'dir. Bu decoderler ilgili firmaların kodlayarak sunmuş olduğu ses kanallarını yeniden açarak bizlere ses kanalları olarak sunmasıdır.
PROLOGIC SİSTEMLER.
Her firma 2 kanallı (stereo) sistemleri içerisindeki arka ve ön bileşen sesleri ayırarak bizlere farklı kanallar ile sunabilirler. Bunlara en bilindik örnek DOLBY PROLOGIC ve DTS NEO adlı sistemlerdir. Bu iki sistemde de 2 kanal (STEREO) içerisine kodlanmış ön veya arka sesleri ayrıştırmamız mümkündür. Böylece DISCRATE (Ayrı) kanallı kayıtlar olmasa da düşük dinamik alan içerisinde 5 kanal SURROUND ses elde edebilmekteyiz.

VIRTUAL SİSTEMLER
Quadrophonic sistemlerin ev kullanımı için geliştirilmiş tekniği olup temelde 4 kanal ampliye 2 kanal seslerdeki faz farklılıklarını ayrıştırarak veren sistemlerdir. İlave olarak bass kanal kullanılabilmektedir.

BASIT VIRTUAL SİSTEMLER:
Stereo kanallar içerisine kodlanmış arka seslerin bir ya da iki hoparlör ilavesi ile elde edilmesi prensibi ile çalışan sistemlerdir.
Sağ ve sol kanal çıkışlarına parelel iki ilave hoparlör birbirlerine serii olarak bağlanırsa temel arka seslerde daha aktif olduğu görülecektir.

Arka hoparlörler birbirlerine ters bağlanırsa (+/- kutuplar ters) daha iyi bir algılama elde edilecektir.
Bu tür sistemlerde köprü (BTL) sistemli ampli çıkış modülleri kullanılamamaktadır. En kolay kullanım single ended çıkışlı amplifikatörün çıkışından faz farklarını elde edebilme yöntemi olan bu bağlantı şeklidir.

Konumuz çok geniş bir konu olduğu için öncelikle bu anlatmış olduğum temellerden başlamak gereklidir.
Bir arkadaşımız SURROUND ampli yapmak istiyorsa bu temelleri öncelikle bilerek hareket etmelidir.
Konu içerisinde tartışarak ve önerilerde bulunup anlamadığımız soruları sorarak konumuzu daha da zenginleştirebiliriz. Böylece surround ampli yapmak isteyen arkadaşlarımız içi,n bir temel oluşturacağı düşüncesindeyim.
İLGİLİ ARKADAŞLARI TARTIŞMAYA VE FİKİR ALIŞVERİŞİNE BEKLİYORUM.

Furkan KELEŞOĞLU

abi yani amfimizi zenginleştirmek icin katlı devreler mi yapmamız lazım yani her katın farklı özelliği olacak peki daha güclü ses alabilmek icin beslemeyimi yüksek tutmamız gerek yoksa kullanacağımız yükseltici entegrelerimi ? peki tek katta entegre sayesinde farklı özellikler elde edebilirmiyiz diyelim ben mono amfi yaptım ama bass icin ayrı kat yapmak istemiyorum ama başka bir entegre sayesinde bas icinde cıkış alabilirmiyim ?
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

memleket

@Mr_YAMYAM

Başka bir forumda çizdiğin proje benim LM1875 li devreye uygulayabilir miyim?
VIRTUAL SURROUND



Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Furkan41 - 05 Temmuz 2015, 21:22:01abi yani amfimizi zenginleştirmek icin katlı devreler mi yapmamız lazım yani her katın farklı özelliği olacak peki daha güclü ses alabilmek icin beslemeyimi yüksek tutmamız gerek yoksa kullanacağımız yükseltici entegrelerimi ? peki tek katta entegre sayesinde farklı özellikler elde edebilirmiyiz diyelim ben mono amfi yaptım ama bass icin ayrı kat yapmak istemiyorum ama başka bir entegre sayesinde bas icinde cıkış alabilirmiyim ?
Bir ampliyi zenginleştirmek kavramı burada yanlış bir ifade şeklidir.
Öncelikle bir amplinin iyi kalite olması ve tüm frekansları mümkün olduğunca eşit verebilmesi esastır.
Bakınız alttaki konu.
https://elektronikprojeler.com/index.php/topic,5224.0.html
Bir çok kanallı amlide de aynı kurallar geçerlidir. Eğer çok yüksek ses isteniyorsa o zaman kullanılan ampli katları güçlü yapılmalıdır. Bir ampli çıkış katı ne kadar güçlü ise o kadar güçlü besleme devresi gerektirir. Yani 30W lık bir çıkış katını 20W lık bir trafo ve besleme devresi ile besleyemezsin. Amplinin çıkış gücü doğrultusunda en ideal ve kaliteli besleme devresi kullanılmalıdır.
Tek kanal (mono) bir ampli yapmış olsan bile;
Böyle bir ampliden tüm sesleri eşit olarak alabilirsin (alabilmelisin) Eğer istersen bass frekansları ayırarak bass hoparlöre tiz frekansları da ayırarak tiz hoparlöre gönderebilirsin. Zaten tüm ampli sistemleri böyle yapılır.


Alıntı yapılan: memleket - 05 Temmuz 2015, 21:26:53@Mr_YAMYAM

Başka bir forumda çizdiğin proje benim LM1875 li devreye uygulayabilir miyim?
VIRTUAL SURROUND



ET'li kıymetli @memleket 
Yukardaki şemayı aynen uygulayabilirsin.
Tek koşul şudur.
Bahsetmiş olduğun entegrenin köprü olmaması gereklidir. Eğer LM 1875 köprü değilse diğer konuda bahsettiğim şeyleri hemen kap getir beraberce yapalım.

Furkan KELEŞOĞLU

abi peki soru sorucaz şunu söyliyim bu ses devrelerinde neden simetrik güc kaynakları kullanılıyor ( örnek: -23 volt +23 volt ) yani ben bunu hiç anlamış değilim normal bir trafo niye bu işi yapamıyor ?
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Furkan KELEŞOĞLU

pc lere takılan sahte stereolu hapörlerde mesela normal trafo kullanıyor
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Furkan41 - 05 Temmuz 2015, 21:39:40abi peki soru sorucaz şunu söyliyim bu ses devrelerinde neden simetrik güc kaynakları kullanılıyor ( örnek: -23 volt +23 volt ) yani ben bunu hiç anlamış değilim normal bir trafo niye bu işi yapamıyor ?
Çift besleme kullanımı tamamen ampli çıkış katının teknik özellikleri ile ilgilidir. Günümüz çoğu entegreleri olsun çıkış modülleri olsun çift besleme ile çalırken, birçok ampli de tek kaynak ile çalışmaktadır.
Çift besleme yapılmasının elbette bazı avantajları bulunmaktadır.

Furkan KELEŞOĞLU

yani tamamen kullandığım entegreyle alakalı birşey kullandığımız trafomuz demekki buda entegreyle trafonun aynı uygunlukta olması gerekiyor yanlış anlamadıysam
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Mr_YAMYAM

Mutlaka.
10W lık güç üreten bir entegrenin çalışma voltajları ne ise kataloğunda verilmiştir. Sen fabrikanın vermiş olduğu bu şartlara uymalısın.

Furkan KELEŞOĞLU

şimdi yavaş yavaş parcalar yerine oturmaya başlıyor beynimde  peki elektiriği ses dalgalarına cevirme işleminide anlatırmısın yada şöyle diyelim ilk öncelikle enerjimi yükseltilir yoksa ilk öncelikle elektirik ses dalgalarına cevrilerek yükselticiylemi buluşur ?
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Furkan41 - 05 Temmuz 2015, 21:58:42şimdi yavaş yavaş parcalar yerine oturmaya başlıyor beynimde peki elektiriği ses dalgalarına cevirme işleminide anlatırmısın yada şöyle diyelim ilk öncelikle enerjimi yükseltilir yoksa ilk öncelikle elektirik ses dalgalarına cevrilerek yükselticiylemi buluşur ?
Hoparlörler.
Dalgalı sinyaller (ses frekansları) titreşim (frekans) doğrultusunda hoparlörü titreştirir. Hoparlör havayı titreştirir. Hava senin kulağındaki zarı titreştirir.
Eşittir ses :D

seron

zar, sırasıyla salyangozu vs titreştirir. salyangoza bağlı sinirler bu titreşimleri mikro elektrik sinyalleri hainde beynin ilgili yerine iletir. beyin de bu sesleri orumlayarak anlamlandırır(algı). eşittir ses ;D
arkadaş sana şunu soruyor: sesimiz nasıl oluyor da elektrik ile işlenip hoparlörlerden çıkıyor?
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Furkan KELEŞOĞLU

beyler ağalar bu 4555 entegresi preamp görevini görüyor diye bir yazı görmüştüm ne dir bu pre amp onu diyorum :D iyi dalga geciyonuz benle :DDDDD
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: seron - 05 Temmuz 2015, 22:32:52zar, sırasıyla salyangozu vs titreştirir. salyangoza bağlı sinirler bu titreşimleri mikro elektrik sinyalleri hainde beynin ilgili yerine iletir. beyin de bu sesleri orumlayarak anlamlandırır(algı). eşittir ses ;D
arkadaş sana şunu soruyor: sesimiz nasıl oluyor da elektrik ile işlenip hoparlörlerden çıkıyor?

Senin sesin olsun, benim sesim olsun, YAMYAM ya da TAMYAm sesi olsun farketmez. Bunlar birer titreşimdir. Yani doğadan duyduklarımız hava titreşimidir. Ses üreten bir şey havayı titreştirir. Biz de duyarız.
Ses üreten bir şey mikrofon zarını titreştiriyorsa mikrofon bobininde elektriksek titreşimler olur (Frekans) Mikrofonda oluşan bu frekansları kuvvetlendiriciler denilen AMPLİFİKATÖRLER kuvvetlendirirler.

seron

yani kabaca, mikrofonu etkileyen (zarını titreştiren ya da içindeki kapsülleri titreştirerek elektrik cızırtıları yapıran) sinyaller, amlifikatörümüzün pire-amplisindeki transistörlerin beyzlerini gıdıklayarak transistörlerin sesi taklit edecek şekilde dalgalı elektrik akımları geçmesine neden oluyor. bu dalgaları alan ana ampli de bu dalgalarla kendi beyzlerini gıdıklatarak daha güçlü dalgaları çıkışa sunuyor. yani hoparlöre ulaşana kadar ses hala elektrik(AC) hoparlöre ulaşınca da bobin vasıtası ile konik zar titreşiyor ve hava içerisinde Alçak basınç-Yüksek basınçlar oluşuyor, bu alçak ve yüksek basınç şokları havuza atılan taşın su yüzeyinde oluşan halkasal dalgalar gibi havada yayılarak kulak zarımıza çarpıyor, öyle mi? ( ;) )
anladın mı len furkan? ;D valla ben anladım.
keza bantdan, diskten, plaktan, vb çalınan sesler de öyledir. yalnız internetten alınan sinyaller farklıdır ve onlar şimdilik konumuz dahilinde değildir.
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Furkan KELEŞOĞLU

abi benim pc cok kastığı icin şarkı dinleyemiyorum bendede mp3 vrdı arabaların cakmaklıklarına takılanlardan ona dünya şarkı yükledim bide elimde fm radyo var hazır devre satan bir dükkandan almıştım aynı frekansı yakalayınca mp3 te calan şarkı fm radyosunun hapörlerindne duyuluyor sesi en sona getirdiğimde hapörleler gürlütülü oluyor ama tam oalrak anlaışmıyor kalite yok sesi kısıncada yani tamamen kısınca fıssss diye ses oluyor bu ses frekanslardan kaynaklanan bir sesmi
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Furkan KELEŞOĞLU

Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

seron

tıss sesi sukunet akımı ile ilgili sanırım. ben burada aradan çekiliyorum ve dayak yemeden sözü başyamyama bırakıyorum
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Furkan KELEŞOĞLU

Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Furkan41 - 05 Temmuz 2015, 22:58:46abi benim pc cok kastığı icin şarkı dinleyemiyorum bendede mp3 vrdı arabaların cakmaklıklarına takılanlardan ona dünya şarkı yükledim bide elimde fm radyo var hazır devre satan bir dükkandan almıştım aynı frekansı yakalayınca mp3 te calan şarkı fm radyosunun hapörlerindne duyuluyor sesi en sona getirdiğimde hapörleler gürlütülü oluyor ama tam oalrak anlaışmıyor kalite yok sesi kısıncada yani tamamen kısınca fıssss diye ses oluyor bu ses frekanslardan kaynaklanan bir sesmi
Bahsi geçen bu fıss sesi amplifikatörler tasarım tekniklerinde anlatılan GÜRÜLTÜ unsurudur.
Sesin fazla açılmasından kaynaklanan bozukluk ise DİSTORSİYON olayıdır.
Bu konuları ayrı birkonuda incelenmelidir.

Furkan KELEŞOĞLU

benim sesteki bozuklu distorsiyon abi cükü ses orta derecelere alınca %50 diyelim cok net ve güzel bir ses elde ediyorum tabi şimdi konuyu karıştırmayalım
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

Furkan KELEŞOĞLU

bir gün gelecek şu elektroniğe yol vericem yapıcam yapmasınada maddi yönden hep kaybediyorum :D
Mekatronik Teknikeri.
Elektrik-Elektronik Teknisyeni.

kifvet

Bu 5.1 sistemlerde çalışma mantığı tam olarak nedir?!incelediğim bots 5.1 amfide transistörle güçlü çıkış alınmış front left ve front right çıkışları ve TDA ile güçlendirilmiş surround left,surround right ve center çıkışları var.giriş kisminda subwoofer var ama pcbde gittiği herhangi bi kat yok bu girişin.sanırsam surround kısım amfiye gelmeden ayrılmış.ama mantığı tam çözemedim daha.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: kifvet - 11 Temmuz 2015, 02:27:02Bu 5.1 sistemlerde çalışma mantığı tam olarak nedir?!incelediğim bots 5.1 amfide transistörle güçlü çıkış alınmış front left ve front right çıkışları ve TDA ile güçlendirilmiş surround left,surround right ve center çıkışları var.giriş kisminda subwoofer var ama pcbde gittiği herhangi bi kat yok bu girişin.sanırsam surround kısım amfiye gelmeden ayrılmış.ama mantığı tam çözemedim daha.
Bahsetmiş olduğun 5.1 sistemler içerisinde (genel yapısında) 6 adet ampli çıkışı olan bir amplidir. Yani 6 çıkışlı bir amplidir.
Tam anlayabilmen için 1. sayfadaki ilk iki resmi inceleyip anlaman gereklidir.

seron

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 11 Temmuz 2015, 02:36:11Bahsetmiş olduğun 5.1 sistemler içerisinde (genel yapısında) 6 adet ampli çıkışı olan bir amplidir. Yani 6 çıkışlı bir amplidir.
Tam anlayabilmen için 1. sayfadaki ilk iki resmi inceleyip anlaman gereklidir.

onur abi,
ben ilk emsajdaki şemaları ayrıntılı incelememiştim. ama şimdi biraz dikkat ettim ki durum epey dikkate değer.
benim merak ettiğim bendeki SUNNY 5+1 bunlardan hangisine giriyor?
hdmı olayı yok.
toplamda üç adet jak girişi var: 1. jak ön sağ/sol, 2. jak arka sağ/sol 3. jak merkez ve subwoofer.
genellikle arkalardan ses gelmiyor; o yüzden arkaları ön ile ortak bağladım T jak ile. çünkü elimdeki dvd ve cd ler hep stereo/ düşük kalite/internetten indirme 480p-korsan.
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

seron

yanlış hatırlamıyorsam böyleydi. ne zamandır bilgisayarın arkasına bakmadım örümcek bağlamıştır.


eğer bu şekilde yapmazsam iki dakikada anlatamayacağım ve hatırlayamadığım bir yığın alengirli sorula karşılaşıyorum. bu bağlantı şeklini eleştireceğini biliyorum ama istediğim en iyi sonuca böyle ulaştım şu anda quadro gibi olmasına rağmen yalancı quadro oldu.  öndeki stereoları arkayla paylaştırdım. ne yapayım arkadaş? böyle rezil bir sistem görmedim.
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Mr_YAMYAM

ET'siz kemikli @seron 
Önce şunu iyice öğrenmelisin.
Elindeki SUNNY MUNNY cihaz, birçok arkadaşın bilinçsizce almış olduğu 6 kanal amplifikatörden başka birşey değildir.
6 kanal ses demek SURROUND demek değildir. Tek kanalı da 6 kanala paylaştırabilirsin 2 kanalı da paylaştırabilirsin.
6 kanal bağımsız ses kanalını 6 kanallı bir amplifikatör ile yükseltirsek, bu 6 kanallı ses SURROUND kaydedilmişse (ENCODERLER İLE) bizler bu 6 kanal sesleri ilgili yerleri ile algılayarak dinleyebiliriz. SURROUND'UN temeli budur.
Yoksa tek kanal (mono) kaydedilmiş bir DVD filmini 6 kanala paylaştırsak ta ses daima mono olacaktır.
Çoğu arkadaşımızın ihmal ettiği bir durum sözkonusudur.
PC ses kartları 6 kanal veya 8 kanal çıkış için uygun yapılmaktadırlar. (5.1 veya 7.1) Ancak ses kartı bileşenleri içerisinde DECODER yazılımı bulunmadığı için (Lisanslı verilmektedir) PC ses kartı herhangi bir ayrıştırma yapmamaktadır.
Bilindik bazı ses kartlarında bu decoderler mevcut ise şöyle bir ibare bulunur.
BUILT in DECODER (İçerdeki decoder ile.)
EXTERNAL DECODER (Ses kartı haricindeki bir decoder ile.)
Benim amplifikatörüm iyi kalite bir decoder barındırabilir. Bu durumda ben ses kartının decoderini iptal eder amplinin decoderi ile 6 kanala ayırırım. Böylece daha kaliteli bir ses elde ederim.
Eğer decoderli bir amplimiz yok ise ses kartı içerisindeki decoderi kullanarak ayrıştırma yapabiliriz. Bu ayrıştırmanın özellikleri ses kartı menüsü içerisinde verilmiş olmalıdır.
Sendeki o SUNNY herhangi bir decoder barındırmadığı için öncelikle bu olay üzerine yoğunlaşmalısın. Yani sesi hangi yöntemle kanallara ayırabileceğini bilebilmelisin. Ondan sonra bağlantıları yapmak çok kolaydır.

seron

biraz anladım.
benim sitemimin ses arayüzü olan REALTEK yazılımını, kullandığım K-lite yi, ve belli başlı bazı program ve oyunları kurcaladığımda o dediğin built in ve external seçeneklerini hep görüyorum ve difolt(ön tanımlı) olarak hep built in seçili oluyor. yalnız gerek müzik dinlerken, gerekse film izlerken (bunlar hep stereo çıkışlı sanırım) döret kanaldan da ses alabilmem için kumandadan "pro-logic" tuşuna basmam gerekiyor ki tüm hoparlörlerden ses alabileyim( t jak kullanmayıp jakların tümünü ayrı bağladığım zaman/mic jakı da dahil)

pro logic tuşunu pasif ettiğimde ise, REALTEK in ses test kısmına geldip daha önce bahsettiğim insan kafası etrafında dönen cisim mantığıyla test ediyorum, tamam herşey normal tüm hoparllörler sırayla şarkı söylüyor. ama o da düzenli değil. mesela sol arkadan sol öne geçerken daha çabuk geççiyor. sanki amplide bir sorun var gibi. bir de sol arkadan ses diğerlerine nasaran daha az geliyor.

ben konuya vakıf olmadığımdan elden geldiğince testler yaptım ve sonra pes edip stereo ya geçtim. nasıl olsa elimde çok kanallı filim ve müzik yok dedim. varsa da yukarıda anlattığın dijital HDMı vb özelliklerden faydalanamıyorum. esasen anlamak da istemiyorum; ben, amplimi, açıp keyfetmek istiyorum o kadar. ama malesef pek memnun değilim. kendi imanlarımla yapamayacağıma göre de, şimdilik böyle sürünecem.

şu aralar kasamla uğraşıyorum. yaz geldi, yine çok ısınmaya ve fanlar çıldırmaya başladı. az önce evde .DAT uzantılı bir videoyu mp4 e çevireyim dedim, bin pişman oldum. önü tamamen metal elekli bir kasa alıp öncen arkaya doğru havalandırma mantığı olan ucuz bir kasa almayı düşünüyorum. daha sonra bunu tartışırız.

yardımın için teşekkür ederim.
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Mr_YAMYAM

ÖZEL BİLGİLENDİRME VE KULAKLARI ÇEKME NOTU: ET'siz @seron  için

Bizim memleket için anlattığım çoğu bilgileri okumamış ve bilgilenmemiş olduğunu görmekteyim.
Bu durumda kulağını kuyruğunu çekerek sana yardımcı olmaya çalışayım.
Son bağlantı şeklinde STEREO sesi tam anlamıyla alabiliyorsan yani..;
Subwoofer normal ise.
Center normal değildir ama normal çalışıyorsa.
Sağ ve sol kanallar normal ayrışık geliyorsa.
Parelel bağlamış olduğun  arka sağ ve sol kanallar önler ile aynı şekilde çalışıyorsa
SADECE ŞUNU YAP.
ARKA HOPARLÖRLERİN ŞASE BAĞLANTI KABLOLARINI SÖK VE İKİ UCU BİRBİRİNE BAĞLA.
Etli memleketin sistemi, gibi virtual surround elde edeceksin.

seron

abi okusam da kıt anlıyorum memleket için anlattıklarını.

şöyle izah edeyim:
sağ ve sol düzgün ve ayrışık geliyor. yani steryo olarak düzgün çalışıyor ve sağdan sağ sesleri soldan sol sesleri alabiliyorum. arka hoparlöler de paralel olduğundan onlar için de durum aynı.
merkez ve bass hoparlöründe durum nasıl bilmiyorum amam kumandadan center volümünü arttırdığımda venterin volümü artıyor, bass völümünü arttırdığımda da bass völümü artıyor. yani mavi jaktan bahsediyorum.

yine bahsetmiş olduğun arka hoparlörlerin şasi bağlantı uçlarını nası sökeceğimi bilmiyorum, tam anlamadım. kabloyu mu kesip bağlıyacaaam.

(bağırıp çığırmak serbesttir ;D )
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: seron - 11 Temmuz 2015, 18:15:39yine bahsetmiş olduğun arka hoparlörlerin şasi bağlantı uçlarını nası sökeceğimi bilmiyorum, tam anlamadım. kabloyu mu kesip bağlıyacaaam.

(bağırıp çığırmak serbesttir ;D )
Şavalak şaban :D
Arka hoparlörler ampliye nasıl bağlanıyor. ?
Kablolar direk ampliye mi giriyor yoksa bağlantı için kırmızılı siyahlı basınca kabloları sıkıştıran bir klemens mi var?
Yoksa LALE jaklarla arka hoparlörleri ampliye mi girmişler.
Her bir hoparlöre giden kablolar 2 adet olduğuna göre (Canlı ve şase) Şase uçlarını söküp boşta kalan iki şaseyi birbirine bağlayacaksın o kadar.
Sayfa 1 deki son resme iyicene bak.

seron

bilgisayardan ampliye gelen kablolar ampliye lale jakla giriyor.
çıkış da basmalı mandala benzer şekilde...
tamam dediğini anladım. öyle yapayım ama gönül isterdi ki virtual değil de realistic surround olsun...
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: seron - 11 Temmuz 2015, 21:09:15bilgisayardan ampliye gelen kablolar ampliye lale jakla giriyor.
çıkış da basmalı mandala benzer şekilde...
tamam dediğini anladım. öyle yapayım ama gönül isterdi ki virtual değil de realistic surround olsun...
Elinde digital decoderin varsa realistik olur :D
Şöyle birşey önerebilirim :D GIZMAZSAN

www.dolby.com adresinden alınmıştır.
Fiyatı çok möhüm değil :D 5000 küsür dolar civarı :D

Uygun fiyatlı istersen ev kullanıcıları için de var.
http://www.amazon.com/Generic-2-1Channel-Multi-channel-Digital-Decoder/dp/B00JGJFTP2

Bu aleti alıyorsun. Anagartın coaksiyel çıkışını buna bağlıyorsun. Çıkışları da direk senin uyduruk sunny e irtibatlıyorsun
Al sana 6 kanal (5.1) gerçek SURROUND sistem.

seron

Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

kifvet

Elimde şu tip bi ses kartı var:)Tam araştırmadım ama bu kart ile istenen 5.1 surround sistem sağlanabilir mi?

seron

Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

kifvet

Alıntı yapılan: seron - 18 Temmuz 2015, 20:48:02bence evet. baya pahalı birkart olsa gerek.
bana bi arkadaştan geldi aslında fiyatını bilmiyorum.bununla olan amacım daha farklı ama bakalım tasarımı izin verecek mi :)

seron

tasarım derken neyikastettiğini anlamadım. bilgisayar haricinde başka bir şeye uyarlamaya çalışıyorsan kartı boşuna bozma derim. sadecebilgisayara takılır, bilgisayarda çalışır.
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: seron - 18 Temmuz 2015, 20:48:02bence evet. baya pahalı birkart olsa gerek.
Aynı karttan bende de var :)
Bizim ET'siz @ozgurece  ye sattım :D

Alıntı yapılan: kifvet - 18 Temmuz 2015, 20:44:30Elimde şu tip bi ses kartı var:)Tam araştırmadım ama bu kart ile istenen 5.1 surround sistem sağlanabilir mi?

PC donanımları asla kendi başına iş yapamazlar. İlla ki ŞÖFOR (sürücü) denilen yazılımlara ihtiyaç duyarlar.
Burada bahsi geçen şöfor kartın çalışması için gerekli olan şöfor değildir. 5.1 yani multi-channel kodlamayı ayırabilen özel yazılım ve sürücülerdir. (Şöforler)
Bu şöforler ve yazılımlar bu kartı multi-ch kodlamasını çözecek şekilde çalıştırırlar.

kifvet

Alıntı yapılan: memleket - 05 Temmuz 2015, 21:26:53@Mr_YAMYAM

Başka bir forumda çizdiğin proje benim LM1875 li devreye uygulayabilir miyim?
VIRTUAL SURROUND

@Mr_YAMYAM
Hocam burada kafama takılan bi kaç soru var.
1.SUBWOOFER için ayrı bir amp. katı mı kullanılmıştır burada?
2.Burada hoparlörler paralel ve seri bağlılar.Bu hoparlörlerin güç ve empedans değerleri örneğin 30w bir amp. için nasıl hesaplanmalı???

seron

mesele ses tekniği oldu mu nasıl da hemen yanıt veriyor...
yamyamların sohbet bölgesinde kulağını kuyruğunu çekiştirdik oysa ne olur ne de olmaz demedi :)
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

kifvet

Alıntı yapılan: seron - 18 Temmuz 2015, 21:01:18tasarım derken neyikastettiğini anlamadım. bilgisayar haricinde başka bir şeye uyarlamaya çalışıyorsan kartı boşuna bozma derim. sadecebilgisayara takılır, bilgisayarda çalışır.
Dediklerin doğru:)ama elimde buna benzer bi kaç daha var.onları kobay olarak kullanabilirim:)amacım bunu amp. girişine koyarak 5.1 sistem elde etmek.yalnız hesabımı zorlaştıran bi kaç husus var. 5.1 sistemler bilgisayarda dijital olarak çözülerek geliyor.ben bu kartı amfiye eklesem bile gelen ses analog olarak sadece LEFT ve RIGHT çıkışı içerecek ve benim bu kartı oraya koymamın manası kalmayacaktır.

kifvet

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Temmuz 2015, 21:03:27Aynı karttan bende de var :)
Bizim ET'siz @ozgurece  ye sattım :D
PC donanımları asla kendi başına iş yapamazlar. İlla ki ŞÖFOR (sürücü) denilen yazılımlara ihtiyaç duyarlar.
Burada bahsi geçen şöfor kartın çalışması için gerekli olan şöfor değildir. 5.1 yani multi-channel kodlamayı ayırabilen özel yazılım ve sürücülerdir. (Şöforler)
Bu şöforler ve yazılımlar bu kartı multi-ch kodlamasını çözecek şekilde çalıştırırlar.

Hocam yani şimdi bu karta ek olarak sadece yazılıma ihtiyacım var değil mi?Peki bu firmanın ücretsiz bu kart için üretilmiş yazılımı var mıdır???Kullanımı hakkında fikirlerinizi almak isterim uygun görürseniz:)

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: kifvet - 18 Temmuz 2015, 21:05:09@Mr_YAMYAM
Hocam burada kafama takılan bi kaç soru var.
1.SUBWOOFER için ayrı bir amp. katı mı kullanılmıştır burada?
2.Burada hoparlörler paralel ve seri bağlılar.Bu hoparlörlerin güç ve empedans değerleri örneğin 30w bir amp. için nasıl hesaplanmalı???
İyi bir soru.
Cevaplayayım da yamyamlara yemek çıksın :D
1 Subwoofer için verilen çıkış line çıkışıdır. Yani ayrı bir ampliye gerek duyulur. Bu cihetle bass çıkışı için bazı hesaplamalar gereklidir.
ÖRNEK HESAP:
20W civarı çıkış güçlü bir amplimiz var ise takribi 10V çıkış gerilimi vardır. (Kaba hesaptır. Besleme gerilmi, çıkış akımı ve çıkış gerilimi farklı olabilir)
Çıkıştaki 10V luk sinyalimizi toplamda 10 a bölersek 1V luk ideal line seviyesi sinyal genliğimizi elde ederiz.
Bu da R5 veya R6 dirençlerinin trimpot seviyesinin oranı ile bulunacaktır.
2.CEVAP. ÖNEMLİDİR:
SURROUND sistemlerde güç paylaşımı bilindik anlamda yapılamaz. SURROUND tekniğindeki temel esas, arka hoparlörlerin 3 db düşük ayarlanmasıdır.
Eğer tüm hoparlörlerimiz için ayrı bir ampli tahsis etmişsek arka hoparlörleri süren ampli gücü ön hoparlörleri süren ampli gücünün yarısı kadar olmalıdır.
Demekki burada dikkat edeceğimiz nokta arka hoparlörlerin ses seviyesidir.
Bunun için de ampli gücünün kaç watt olduğu değil, ön hoparlörler ile arka hoparlörlerin arasındaki seviye farkıdır.
Sistemimiz 1W bile olsa ölçüm ve paylaştırma esası bu şekildedir.

NOT: Arka hoparlör yerleşimi kulaklara daha yakın ve kulak hizasından biraz yukardadır. (Polarizasyon ve algılama)
SİSTEM AYAR ve TESTİ'si :)
Ampli girişini kısa devre yapıp (L-R birleştirilir mono yapılır) bir müzik sinyali verdiğimizde arka hoparlörlerden ses alınmamalıdır.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: kifvet - 18 Temmuz 2015, 21:16:27Hocam yani şimdi bu karta ek olarak sadece yazılıma ihtiyacım var değil mi?Peki bu firmanın ücretsiz bu kart için üretilmiş yazılımı var mıdır???Kullanımı hakkında fikirlerinizi almak isterim uygun görürseniz:)
Aynı firmanın SURROUND yazılımını ben temin edemedim. Ancak K-lite kodek paketi ile epey cebelleştikten sonra 5.1 SURROUND elde edebilmiştim.
Senin yapman gereken de budur.

ozgurece

YamYam Hocam Adamlar olayı Aşmış , bu ses kartı için ne düşünüyorsunuz ,performans verecek kalitede bir ses kartımı, ? Belki Seron Arkadaşımız test etmiştir o fiyatları daha iyi bilir..  :-))





Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro SBK Pro Studio teknolojisine sahip 5.1 eğlence sistemi içine PC veya dizüstü döner.
Kolay kurulum düşük kaliteli on-board yüksek kaliteli bağlantı seçenekleri ile ses ve uzaktan kumanda değiştirir. Kulaklık için uygun bir ses kontrol düğmesi kulaklık ve mikrofon girişleri de elinizin altındadır.

kifvet

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Temmuz 2015, 21:23:34İyi bir soru.
Cevaplayayım da yamyamlara yemek çıksın :D
1 Subwoofer için verilen çıkış line çıkışıdır. Yani ayrı bir ampliye gerek duyulur. Bu cihetle bass çıkışı için bazı hesaplamalar gereklidir.
ÖRNEK HESAP:
20W civarı çıkış güçlü bir amplimiz var ise takribi 10V çıkış gerilimi vardır. (Kaba hesaptır. Besleme gerilmi, çıkış akımı ve çıkış gerilimi farklı olabilir)
Çıkıştaki 10V luk sinyalimizi toplamda 10 a bölersek 1V luk ideal line seviyesi sinyal genliğimizi elde ederiz.
Bu da R5 veya R6 dirençlerinin trimpot seviyesinin oranı ile bulunacaktır.
2.CEVAP. ÖNEMLİDİR:
SURROUND sistemlerde güç paylaşımı bilindik anlamda yapılamaz. SURROUND tekniğindeki temel esas, arka hoparlörlerin 3 db düşük ayarlanmasıdır.
Eğer tüm hoparlörlerimiz için ayrı bir ampli tahsis etmişsek arka hoparlörleri süren ampli gücü ön hoparlörleri süren ampli gücünün yarısı kadar olmalıdır.
Demekki burada dikkat edeceğimiz nokta arka hoparlörlerin ses seviyesidir.
Bunun için de ampli gücünün kaç watt olduğu değil, ön hoparlörler ile arka hoparlörlerin arasındaki seviye farkıdır.
Sistemimiz 1W bile olsa ölçüm ve paylaştırma esası bu şekildedir.

NOT: Arka hoparlör yerleşimi kulaklara daha yakın ve kulak hizasından biraz yukardadır. (Polarizasyon ve algılama)
SİSTEM AYAR ve TESTİ'si :)
Ampli girişini kısa devre yapıp (L-R birleştirilir mono yapılır) bir müzik sinyali verdiğimizde arka hoparlörlerden ses alınmamalıdır.


1.Soru için ek olarak;
-Devrede verilen R5 ve R6 dirençleri ve 220nF kapasitörü kesim frekansı yaklaşık 153Hz olan alçak geçiren bir filtreyi oluşturuyor.Çıkışındaki 50K pot ise bas seviyesini (gerilim değerini) ayarlamamızı sağlıyor.Doğru mu anlamışım???

2.Soru için ek olarak;
-Yani arka sesi veren hoparlörler ön sesi veren hoparlörlerden 3db düşük olacak derken burada ön ses şiddetinin arka ses şiddetinin 2 katı olacağını söylüyorsunuz.Eğer bu dediğim doğru ise şayet;
-Sizin tasarımınızda bu 3dblik kaybı hangi komponent veya sistem sağlamaktadır???

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: kifvet - 18 Temmuz 2015, 21:38:051.Soru için ek olarak;
-Devrede verilen R5 ve R6 dirençleri ve 220nF kapasitörü kesim frekansı yaklaşık 153Hz olan alçak geçiren bir filtreyi oluşturuyor.Çıkışındaki 50K pot ise bas seviyesini (gerilim değerini) ayarlamamızı sağlıyor.Doğru mu anlamışım???

2.Soru için ek olarak;
-Yani arka sesi veren hoparlörler ön sesi veren hoparlörlerden 3db düşük olacak derken burada ön ses şiddetinin arka ses şiddetinin 2 katı olacağını söylüyorsunuz.Eğer bu dediğim doğru ise şayet;
-Sizin tasarımınızda bu 3dblik kaybı hangi komponent veya sistem sağlamaktadır???
1. yanıtın doğru. Amaç bass bileşenlerini elde edebilmektir.
2. Benim tasarımımda dirençlerle sağlanmaktadır. Bu şema başka bir forumda geniş alanda SURROUND amacıyla ve tam ortadan dinleme amaçlı işlenildiği için ön ve arka hoparlörlerin kazancı eşit tutulmuştur.
Birkaç kez değinmiş olduğum üzere. ;
Arka hoparlörlerin yerleşimi literatürde kulaklara daha yakın olacak şekilde belirtilmiştir.


Mr_YAMYAM

ET'siz @ozgurece 
Ben USB arabirimli ses kartlarına pek sıcak bakmıyorum.
Bu tür sistemler dizüstü PC ler için çözüm odaklı sistemlerdir.
Performansı için ise fazlaca tecrübem olmamıştır. Yine de ödenilen ücretin hakkını veremeyeceklerini düşünmekteyim.

kifvet

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Temmuz 2015, 21:48:021. yanıtın doğru. Amaç bass bileşenlerini elde edebilmektir.
2. Benim tasarımımda dirençlerle sağlanmaktadır. Bu şema başka bir forumda geniş alanda SURROUND amacıyla ve tam ortadan dinleme amaçlı işlenildiği için ön ve arka hoparlörlerin kazancı eşit tutulmuştur.
Birkaç kez değinmiş olduğum üzere. ;
Arka hoparlörlerin yerleşimi literatürde kulaklara daha yakın olacak şekilde belirtilmiştir.


Cevaplarınız için teşekkür ederim hocam:)
Ama hala çıkışa koyacağım yüklerin empedanslarını nasıl belirleyeceğimi hala anlayamadım:)Aslında aklımda bir sürü soru var.Bir amfi tasarlanırken preamfi->ton-control->güç katı şeklinde bir sıralama var anladığım kadarı ile.
Bizim burada güçlendirme veya zayıflatma yapmamızı sağlayacak noktalar nelerdir merak ediyorum.
Örneğin bi kaç soru;
1.Ses kaynağının analog çıkış sınırları nelerdir.(Maksimum çıkış genlikleri nelerdir?)
2.Power katında kazanç sağlanırken, power katını besleyen gerilim +28V -28V ve kazancı 40db(100) ise girişe uygulanacak max(tepe) gerilim 28/100=+280mV -280mV değerinde olacaktır.Eğer bu gerilim değerleri aşılırsa amfi distorsiyona girecektir.Buradaki yorumlarımda hata olan ve doğru olan yerler nelerdir???
3.Bu line çıkışı yada başka çıkışlar varsa anlamları nelerdir???

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: kifvet - 18 Temmuz 2015, 22:12:41Cevaplarınız için teşekkür ederim hocam:)
Ama hala çıkışa koyacağım yüklerin empedanslarını nasıl belirleyeceğimi hala anlayamadım:)Aslında aklımda bir sürü soru var.Bir amfi tasarlanırken preamfi->ton-control->güç katı şeklinde bir sıralama var anladığım kadarı ile.
Bizim burada güçlendirme veya zayıflatma yapmamızı sağlayacak noktalar nelerdir merak ediyorum.
Örneğin bi kaç soru;
1.Ses kaynağının analog çıkış sınırları nelerdir.(Maksimum çıkış genlikleri nelerdir?)
2.Power katında kazanç sağlanırken, power katını besleyen gerilim +28V -28V ve kazancı 40db(100) ise girişe uygulanacak max(tepe) gerilim 28/100=+280mV -280mV değerinde olacaktır.Eğer bu gerilim değerleri aşılırsa amfi distorsiyona girecektir.Buradaki yorumlarımda hata olan ve doğru olan yerler nelerdir???
3.Bu line çıkışı yada başka çıkışlar varsa anlamları nelerdir???
1. sorun mantığa aykırı bir soru. Anlaşılmaz olmuş. Ne demek istediğini tam anlatamamışsın. Ses kaynağının analog çıkış sınırları derken neyi kasteddin. Bir ses kaynağı doğadan örnek verilirse en yüksek olarak 140dbA alınmıştır. Jet uçağının 100 metre yukardan uçtuğunda insan kulağının maaruz kaldığı basınç seviyesi.
2. Soru ise. Bir sistemin genel kazancı Vg olarak bilinir. Yani Voltage gain. Amplifikatörün gerilim kazancını ifade eder.
Bir amplifikatörün girişine uygulanan gerilim, kazancı doğrultusunda yükseltildiğinde besleme gerilimi ve bağlı olarak amplinin verebildiği çıkış gerilimi aşılıyorsa sonuç kırpılmış sinüs demektir. (Distorsiyon)
Ampli girişine 1V uygulanıyorsa.
Ampli kazancı 20 ise,
Ampli giriş gerilimini 20V a yükseltecek demektir. Akım kazancı ve yük özellikleri doğrultusunda ampli 20V çıkış gerilimine ulaşamıyorsa sonuç distorsiyondur.
Line çıkışı demek biraz basit kalıyor.
Teknik anlatım şöyledir.
1 Line level output veya input. Hat seviyesi çıkış veya giriş demektir. Ev tipi cihazlar için 1V pp olarak ve giriş empedansı 10Kohm civarı belirtilmiştir. (İstisnalar vardır)
2 Mik level output veya input. Mikrofon seviyesi çıkış ya da giriş demektir. 2 milivolt ve 200-600 ohm olarak bildirilmiş olsa da temel dinamik mikrofonlar baz alınmıştır. bazı mikrofonların çıkış empedansları farklı olabilir. Örnek 100K ohm KONDENSER mic gibi.
3 PHONO level output ve input.
RIAA tarafından belirtilmiş plak kayıt standartları için 3 değişik seviye tip belirtilmiştir.
a) Piezo sistemler. 100K ila 1Mohm arası empedansa sahiptirler sinyal seviyeleri yaklaşık 200-300 milivolttur.
b) MM (Moving Magnet) sistemler. 2-10milivolt ve yaklaşık 50Kohm empedans değerleri belirtilmiştir.
c) MC (Moving Coil) sistemler. 200-600 ohm empedans karakteristiği ve 1-5 milivolt sinyal seviyesi ile tanınırlar.

kifvet

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Temmuz 2015, 23:06:041. sorun mantığa aykırı bir soru. Anlaşılmaz olmuş. Ne demek istediğini tam anlatamamışsın. Ses kaynağının analog çıkış sınırları derken neyi kasteddin. Bir ses kaynağı doğadan örnek verilirse en yüksek olarak 140dbA alınmıştır. Jet uçağının 100 metre yukardan uçtuğunda insan kulağının maaruz kaldığı basınç seviyesi.
2. Soru ise. Bir sistemin genel kazancı Vg olarak bilinir. Yani Voltage gain. Amplifikatörün gerilim kazancını ifade eder.
Bir amplifikatörün girişine uygulanan gerilim, kazancı doğrultusunda yükseltildiğinde besleme gerilimi ve bağlı olarak amplinin verebildiği çıkış gerilimi aşılıyorsa sonuç kırpılmış sinüs demektir. (Distorsiyon)
Ampli girişine 1V uygulanıyorsa.
Ampli kazancı 20 ise,
Ampli giriş gerilimini 20V a yükseltecek demektir. Akım kazancı ve yük özellikleri doğrultusunda ampli 20V çıkış gerilimine ulaşamıyorsa sonuç distorsiyondur.
Line çıkışı demek biraz basit kalıyor.
Teknik anlatım şöyledir.
1 Line level output veya input. Hat seviyesi çıkış veya giriş demektir. Ev tipi cihazlar için 1V pp olarak ve giriş empedansı 10Kohm civarı belirtilmiştir. (İstisnalar vardır)
2 Mik level output veya input. Mikrofon seviyesi çıkış ya da giriş demektir. 2 milivolt ve 200-600 ohm olarak bildirilmiş olsa da temel dinamik mikrofonlar baz alınmıştır. bazı mikrofonların çıkış empedansları farklı olabilir. Örnek 100K ohm KONDENSER mic gibi.
3 PHONO level output ve input.
RIAA tarafından belirtilmiş plak kayıt standartları için 3 değişik seviye tip belirtilmiştir.
a) Piezo sistemler. 100K ila 1Mohm arası empedansa sahiptirler sinyal seviyeleri yaklaşık 200-300 milivolttur.
b) MM (Moving Magnet) sistemler. 2-10milivolt ve yaklaşık 50Kohm empedans değerleri belirtilmiştir.
c) MC (Moving Coil) sistemler. 200-600 ohm empedans karakteristiği ve 1-5 milivolt sinyal seviyesi ile tanınırlar.

1.Sorumun cevabı aslında diğer satırlarda verilmiş :D
Yani sormak istediğim şuydu;
Biz herhangi bir ses kaynağından sinyal alacağız ve bu sinyal kaynağının gerilim sınırları nedir demek istedim.1Vp-p olarak verilmiş sanırım.işte burada kafam karıştı.Eğer bizim amfinin sadece güç katının kazancı 100 ve giriş gerilimi 1Vp-p ise çıkış voltajı 100V olacak ama biz hesaba daha preamp ve ton kontrol devrelerinin kazancını dahil etmedik.Bu katlardaki kazançlar nasıl ayarlanmalıdır.Hangi kriterlere göre ayarlanmalıdır??Hangi katta hangi kazancı sağlamak daha iyi olur???Örneğin biz toplam kazancı 20 olan bir amplide bu kazancı preamp-ton kontrol-power amp katlarına nasıl paylaştırmalıyız???
Örneğin STK4152II entegresinin datasheet kısmında verilen şemada kazancı 100 olarak almışlar.
2.Ve biz power amp katında besleme gerilimine ne kadar yaklaşmalıyız?herhangi bir tolerans bırakmalı mıyız??Örneğin Power amp katı 28V ile besleniyor.Biz ampliden alacağımız max gerilim seviyesini 28V olarak mı seçsek daha iyi olur yoksa belirli bi kritere göre başka bir hesap kitap uygulanmalı mıdır???

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: kifvet - 18 Temmuz 2015, 23:25:121.Sorumun cevabı aslında diğer satırlarda verilmiş :D
Yani sormak istediğim şuydu;
Biz herhangi bir ses kaynağından sinyal alacağız ve bu sinyal kaynağının gerilim sınırları nedir demek istedim.1Vp-p olarak verilmiş sanırım.işte burada kafam karıştı.Eğer bizim amfinin sadece güç katının kazancı 100 ve giriş gerilimi 1Vp-p ise çıkış voltajı 100V olacak ama biz hesaba daha preamp ve ton kontrol devrelerinin kazancını dahil etmedik.Bu katlardaki kazançlar nasıl ayarlanmalıdır.Hangi kriterlere göre ayarlanmalıdır??Hangi katta hangi kazancı sağlamak daha iyi olur???Örneğin biz toplam kazancı 20 olan bir amplide bu kazancı preamp-ton kontrol-power amp katlarına nasıl paylaştırmalıyız???
Örneğin STK4152II entegresinin datasheet kısmında verilen şemada kazancı 100 olarak almışlar.
2.Ve biz power amp katında besleme gerilimine ne kadar yaklaşmalıyız?herhangi bir tolerans bırakmalı mıyız??Örneğin Power amp katı 28V ile besleniyor.Biz ampliden alacağımız max gerilim seviyesini 28V olarak mı seçsek daha iyi olur yoksa belirli bi kritere göre başka bir hesap kitap uygulanmalı mıdır???
Öyleyse pekiştirelim :D Çünkü bu konu amplifikatör tasarım prosedürleri ile direk ilgilidir.
Genel line seviyesi gerilim 1V pp olduğuna göre; (Hangi frekansta bu seviyeye ulaşabileceğini bilemeyiz)
Ton kontrol yaklaşık 20db (Gv=100) bass ve tiz kazancı var ise, Bu frekans bölgesindeki en yüksek çıkış gerilimi ton kontrol tarafından sağlanabilmelidir. Aksi takdirde ton kontrolü max kazanca ayarladığımızda (örnek bass sesler) 100V a çıkacaktır. Halbuki günümüz opampları +/-15V ile çalışmaktadırlar. Demekki en iyi ihtimalle 30Vpp çıkış alabileceğiz.
Sonuç. Max bass kazancında aşırı distorsiyon. Ton kontrol entegresi +/-50V ile çalışıyorsa sorun yoktur :D
Keza bir de pire ampli vardır. Genel frekans karakteristiği lineer olarak tasarlanan bu devrelerin gerilim kazançları sadece 10 bile olsa 1V giriş gerilimini 10V a yükseltecek demektir. Günümüz opampları ile ideal olarak elde edilir.
Bu seviyeler kayıpsız olarak ampliye uygulanıyorsa, volüme potu 1-2 seviyesinde bile max çıkış gücüne ulaşacak ve doğal olarak yüksek seviyede aşırı distorsiyon demektir.
Örnek verdiğin STK amplinin kazancı 100 olsa bile tasarımı yapan kişi bu değere bağlı kalmayabilir. Kendi tasarım prosedürlerine göre STK'nın kazancını 20Gv olarak bile ayarlayabilir. Bu mesele benim açmış olduğum bir konuda işlenilmiştir.
https://elektronikprojeler.com/index.php/topic,5224.60.html

Bu sayfadan sonra takip edersen göreceksin.
İLAVE AÇIKLAMA:
Amplifikatörlerin çıkış gerilimleri YÜK unsuru doğrultusunda çıkış akımı ile belirlenir.
Temel olarak;
Çıkışında yük olmayan veya çok az yük olan bir ampli teorik olarak besleme gerilimini aynen çıkışa verecektir.
Çıkışında nominal yük olan bir ampli teknik özellikleri doğrultusunda (O yük üzerinde) ne kadar gerilim oluşturabileceği datasheetlerinde yazılmıştır.
Çıkışında daha yüksek güç bağlanan bir amplinin çıkış gerilimi ve ÇIKIŞ AKIM KAPASİTESİ doğrultusunda besleme geriliminin ne kadar bölümünü yüke aktarabildiği,
Burada anlatılan yük kavramı tamamen empedans ilie ilgilidir. Aynı empedansa sahip 10W lık hoparlör ile 100W lık hoparlör yük olarak aynı demektir.

kifvet

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Temmuz 2015, 23:48:02Öyleyse pekiştirelim :D Çünkü bu konu amplifikatör tasarım prosedürleri ile direk ilgilidir.
Genel line seviyesi gerilim 1V pp olduğuna göre; (Hangi frekansta bu seviyeye ulaşabileceğini bilemeyiz)
Ton kontrol yaklaşık 20db (Gv=100) bass ve tiz kazancı var ise, Bu frekans bölgesindeki en yüksek çıkış gerilimi ton kontrol tarafından sağlanabilmelidir. Aksi takdirde ton kontrolü max kazanca ayarladığımızda (örnek bass sesler) 100V a çıkacaktır. Halbuki günümüz opampları +/-15V ile çalışmaktadırlar. Demekki en iyi ihtimalle 30Vpp çıkış alabileceğiz.
Sonuç. Max bass kazancında aşırı distorsiyon. Ton kontrol entegresi +/-50V ile çalışıyorsa sorun yoktur :D
Keza bir de pire ampli vardır. Genel frekans karakteristiği lineer olarak tasarlanan bu devrelerin gerilim kazançları sadece 10 bile olsa 1V giriş gerilimini 10V a yükseltecek demektir. Günümüz opampları ile ideal olarak elde edilir.
Bu seviyeler kayıpsız olarak ampliye uygulanıyorsa, volüme potu 1-2 seviyesinde bile max çıkış gücüne ulaşacak ve doğal olarak yüksek seviyede aşırı distorsiyon demektir.
Örnek verdiğin STK amplinin kazancı 100 olsa bile tasarımı yapan kişi bu değere bağlı kalmayabilir. Kendi tasarım prosedürlerine göre STK'nın kazancını 20Gv olarak bile ayarlayabilir. Bu mesele benim açmış olduğum bir konuda işlenilmiştir.
https://elektronikprojeler.com/index.php/topic,5224.60.html

Bu sayfadan sonra takip edersen göreceksin.
İLAVE AÇIKLAMA:
Amplifikatörlerin çıkış gerilimleri YÜK unsuru doğrultusunda çıkış akımı ile belirlenir.
Temel olarak;
Çıkışında yük olmayan veya çok az yük olan bir ampli teorik olarak besleme gerilimini aynen çıkışa verecektir.
Çıkışında nominal yük olan bir ampli teknik özellikleri doğrultusunda (O yük üzerinde) ne kadar gerilim oluşturabileceği datasheetlerinde yazılmıştır.
Çıkışında daha yüksek güç bağlanan bir amplinin çıkış gerilimi ve ÇIKIŞ AKIM KAPASİTESİ doğrultusunda besleme geriliminin ne kadar bölümünü yüke aktarabildiği,
Burada anlatılan yük kavramı tamamen empedans ilie ilgilidir. Aynı empedansa sahip 10W lık hoparlör ile 100W lık hoparlör yük olarak aynı demektir.

Teşekkür ederim hocam:)Umarım gereksiz sorularla sizi yormuyorumdur ;D
Pek sorulmamış sorular var aslında ama konuya diğer topicte mi devam etsem???Bu konuyu başka yöne götürmemek açısından???Yoksa burdan mı devam etsem:)

Mr_YAMYAM

Eğer SURROUND tekniği ile ilgili ise buradan sorabilirsin.
Amplifikatörler ile ilgili ise iki adet konumuz bulunmaktadır.
Birisi tasarım prosedürleri diğeri ise montaj teknikleridir.