pcbway

Bas Gitar Preamplifikatör Devresi İçin Geliştirme Önerileri

Başlatan Lord Haydari, 08 Şubat 2015, 00:31:52

Lord Haydari

Merhaba arkadaşlar.
320volt.com sitesini uzun süredir takip ediyorum fakat forumunuza üye olmamıştım. Bireysel araştırmalarım artık bilgi kirliği yaratmaya başladığından sorunumu buradan paylaşmak istedim.
Profilimden bir bilgi edinemeyeceğiniz için (malum, hesabı yeni açtım) öncelikle durumumu biraz izah etmek isterim.

Matematikçiyim. Profesyonel seviyede olmasa da, alanımla yakından alakalı olduğu için yazılımla içli dışlıyım.  Hobi olarak ise müzikle (bas gitar çalıyorum) uğraşıyorum.  Matematik ve yazılım hayatın içinde olunca elektronik de ilgi çekici konulardan birisi oluyor.  Üstüne bir de müzikle haşır neşir  olunca kendinizi birden  ses elektroniğiyle uğraşır vaziyette bulabiliyorsunuz.
Elektronikle ilgili ise şimdiye kadar başlangıç seviyesinde şeyler yaptım. Breadboard üzerine pille çalışan, içinde direnç, potans, led, buzzer ve transistör bulunan ufak devreler yaptım işin temellerini kavrayabilmek için. Fakat bir noktadan sonra bu kısım sıkıcı gelebiliyor, hatta işin kendisinden bile soğutabiliyor. Şimdiye kadar hep pille çalışan devreler yaptığımdan güç devreleri konusunda eksiklerim var mesela. Bilinmesi kesinlikle gerekli olan bir şey olmasına rağmen, ne tip projelerde, ne amaçlı, nasıl kullanıldığını anlamadığın bir güç devresi yapmak biraz boşa kürek çekmekmiş gibi gelebiliyor. Bu tip şeyler de bir yerden sonra tıkanmaya sebep olabiliyor. Yaklaşık 2 hafta öncesine kadar bu tıkanma durumundaydım.

Bazen öğrenmek için gözü karartıp doğrudan mevzuya girişmek en faydalısı olabiliyor. Ben de öyle yaptım ve https://320volt.com/kaliteli-preanfi-devreleri-bass-mikrofon-gitar/ adresindeki bas gitar preamp devresini için kollarımı sıvadım. Devreyi yaptım. Başta hatalar olsa da, biraz parazitlenme yapsa da çalıştırmayı başardım. Düzgün bir kabinde ve farklı ortamlarda denemeden net bir şey söyleyemem ama alet genel anlamıyla güzel.  Sert karakteri kuvvetli bir alet. Fakat sakin, sıcak tonlar istediğiniz zamanlarda da hırçın davranıp can sıkabiliyor. Tabi ses karakterinde Dimarzio DP 126 PJ set manyetiklerin de etkisi var büyük ihtimal. Düzgün denemeler yaptıktan sonra ilgilenen arkadaşlar için daha ayrıntılı bir paylaşım yapabilirim.


Şimdi ise bunu daha derli toplu hale getirmek için tekrardan yapmayı düşünüyorum.  Bu konuda tam sonuca çıkamadığım soruları sizlere sormak isterim.

Kaynak sitede düzenlenmiş iki versiyonu var.

-Sadece preamp devresinin olduğu kaynak;
http://construyasuvideorockola.com/downloads/bass.pdf

-Simetrik beslemenin PCB ye gömülü tasarlanmış kaynak;
http://construyasuvideorockola.com/downloads/bass_nuevo.pdf

Besleme devresiyle ayrıca uğraşmamak için gömülü olan devreyi yaptım. 

Sorulara geçecek olursak

1)Trafo-besleme-preamp dizaynı.
Devreyi tekrar yaparken daha modüler olması açısından beslemesi harici olan şemayı yapmak istiyorum.  Sormak istediğim ilk şey beslemeyi devreden ayırmak parazitlenmelere karşı faydalı olur mu?
Beslemeyi devreden ayırdığımda elimde üç farklı bağlantı parçası olacak. Trafo-besleme-preamp. Bunlar için en uygun kutulama yöntemi nedir?
-Hepsini aynı kutuya yerleştirebilirim.
-Preamp-besleme kutu içinde trafo için adaptör
-Kutu içinde sadece preamp besleme-trafo adaptör kutusunda
İleride  bir batarya sistemiyle modifiye etmeyi de düşündüğümden(yapabilirsem tabii) son seçenek daha uygun geliyor. Devre ve kutu üzerinde minimum değişiklikle bataryayı doğrudan kutu üzerindeki DC girişe takıp halledebilirim gibi geliyor. Bunu yapmam durumunda ise en uygun kablolama nasıl olur?  Bugüne kadar okudularımdan çıkarttığım sonuç DC kısmını kısa tutup AC yi uzatmak daha verimli olmasını sağlar.  Bu sistem için çok önem arzedecek bir şey olur mu? Zaten en fazla 2-3 metre olacak kablo.

2)Kutu seçimi.
Kutunun üzerine işlemeler yapabilmek için ahşap olmasını istiyorum. Bu durumda  aleminyum plakalar kullanıp oluşabilecek parazitlenmeleri  engelleyebilir miyim?

3)Topraklama.
Yazının başlarında da belirttiğim gibi, şimdiye kadar pilli ufak devreler yaptım. Bu sebepten topraklama konuda pek bilgim yok. Potansları ve aleminyum levhaları topraklamanın gerektiğini biliyorum. Ama nasıl yapacağımı tam olarak bilmiyorum. Bunları simetrik beslemenin  sıfır ucuna mı, trafonun sıfırına mı yoksa topraklı kablo alıp onun toprağına mı bağlamak lazım? Bir de

4)Potanslar
 Yeni yapacağım devrede sürgülü potanslar kullanıp bunları kabloyla devreye bağlamayı düşünüyorum. Bu yapacağım işlem bana parazit olarak geri döner mi? Ayrıca ne tipte potans kullanayım, ondan da emin olamadım. Volume potları için logaritmik kullanacağım, fakat tonlar için lineer mi logaritmik mi kullanmam lazım emin olamadım.

5) Parça seçimi
Yeniden yaparken ne tipte parçalar seçmeliyim? Kondansatörler için tantal kullansam farkı olur mu? Devrede aşır akım geçişi yok gibi ama yine de direnç olarak ½w yada 1w kulanmam ses kalitesini etkiler mi? Entegreler için daha kaliteli bir şeçim yapabilir miyim?

6)PCB koruma.
Devrede ileride oluşabilecek bozulmalara karşı ne yapılabilir? Bu iş için internette denk geldiğim bir kaç seçenek var

-Yeşil maske
 Yeşil maske olayını düşündüm fakat hem zahmetli hem gereksiz fiyatlı. Ufak ebatlarda da satılsa denenebilir belki ama 1 lt likten aşağı yok gibi piyasada.

-Kalay
Nasıl yapılır, ne kadar işe yarar, yüze göze bulaşma ihtimali ne kadar hiç bilmiyorum. Yapsam bile bunun için de kaynatmak gerekecek. Devre ise 32-8 ebatlarında, kaynatması biraz zahmetli olacak gibi.

-Flux
Bu konuda tereddütteyim. İşe yarar diyen var, yaramaz diyen de. İşe yarasa bile yapış yapış. Kir toz derken bir süre sonra devre yolları gözükmeyecek hale gelebilir.

-Gomalak cila
Pek bilinen bir şey olmadığından önce ne olduğundan bahsedeyim. Bu alkol bazlı organik bir reçine türü. Eski ahşap eşyalar üzerine vernik olarak bu kaplıdır. Ben de gitarın cilasını kazıyıp bunula kaplamıştım, oradan bir yatkınlığım var. Zaten kutuya gomalak cila atmayı düşünüyorum, elim deymişken bunu da aradan çıkartırım diyorum. Belki de PCB yapımına yepyeni bir boyut kazandırırım. Malum, insanoğlu bildiği doğruları bu şekilde uçuk şeyleri deneyerek öğrenmiştir çoğu zaman

-Koyver gitsin.
Aklıma yatan seçeneklerden.  Bu kadar da kafa patlatmaya gerek yok gibi bu aşamada aslında.


7)Uygun amfi ve kabin seçimi.
Şimdi işin bu kısımlarını bitirdikten sonra bunu müzik setiyle veya  ucuz, sadece yüksek ses verebilen amfilerle heba etmek istemem. Sinyal ve çıkış gücü hesaplamalarının nasıl yapıldığını bilmiyorum ama preamp-amfi arasında önemli bir uyum parametresi olduğunu biliyorum. Normalde bu işler uğraşan birisinin (hele ki bir matematikçinin) bu hesaplara girmesi gerek. Fakat ciddi anlamda gözümü korkutan bir olay çünkü işe teoriden girersem olacakları biliyorum. Sonunda kendimi elektronik mühendisliği kitaplarındaki teorilerle, kanunlarla ve devamında akademik makalelerle boğuşurken bulmak istemiyorum açıkçası. Bu sebepten bilen birisi yardımcı olursa çok makbule geçer. Gerçekten uygunsuz bir zamanda aylarımı bu işin teorisine ayırmamı engeller. Sonrasında zaten yavaş yavaş bu konulara giriş yapmayı düşünüyorum aslında.

Aslında amfi seçiminin başlı başına bir konu olduğunu biliyorum. Benden sonra bu devreyi yapacak arkadaşlar için de daha derli toplu bir kaynak olabilmesi açısından burada sormayı tercih ettim. Bir de tam olarak sistemi kafamda oturttuğumda başlamayı düşündüğümden kabin kısmında da bir şeylerin oturması lazım planımda. Neyse fazla uzatmayayım.

Nasıl bir amfi ve kabin yapmalıyım? Benim düşündüğüm sistem ev çalışmaları için olacak. Düşük güçlü bir sistemde tat alınamıyor. Bas gitar amfisi olduğundan da biraz güç artınca konu komşu problem olabiliyor. Bunun için 2*40 ya da 2*50 civarlarında bir amfi yapmak istiyorum. Amfi sadece yükseltme işine yarayacağından istediğim tek kriter preamp devresine uyumluluk ve iki kanala ayrı ayrı ses ayarı yapabilmek. İki farklı volüm sayesinde düşük seviyelerde daha rahat çalışabileceğimi düşünüyorum. Çünkü güç arttıkça sesi düşük seviyelerde kontrol etmek zorlaşıyor.

Kabin için ise iki farklı karakterde hoparlör kullanmak istiyorum. Tek kabin içerisinde birisi daha yoğun ve sıcak tonları verecek, diğeri ise daha hırçın tonları verebilecek şekilde yapmayı düşünüyorum. İkisine ayrı ayrı ses kontrolü yapabileceğimden tonu olumlu etkileyeceğini düşünüyorum. Kaba taslak haliyle önerilerinizi bekliyorum.




Haftalardır kafamda bunlarla ilgili sorular dönüp duruyordu. Önemli bir kısmına cevap bulabildim. Bilgi kirliliği sebebiyle içinden çıkamadığım soruları ise tek seferde sorduğumdan böyle uzun bir yazı çıktı. Buraya kadar zahmet edip okuyan arkadaşlara gerçekten teşekkür ederim.

Her türlü öneri, fikir ve yardımlarınıza açığım.

Flatron

Merhaba

Tamamladığınız o preamplinin  test videosu youtube da var muhtemelen de seyretmişsinizdir. Eğer seyretmemişseniz video su :
http://www.youtube.com/watch?v=LS2eZs3a8Bw#ws

Buradaki ses kalitesi ile sizin devrenizi kıyaslayabilirsiniz.Aslında bu devre şimdi modelini tam hatırlayamadığım eski bir alman preampli devresine çok benziyor belkide aynısıdır.

Sorularınıza gelince
Sizinde söylediğiniz gibi bazı sorularınızın cevabı oldukça geniş .

Preampli devresini üç parça haline getirip her birini kutuya koymak bence çok uygun bir fikir değil. Preamplinin tek bir kutuda (Trafo +simetrik besleme +preampli) olması en uygunu olur.Ancak bunları konnektörlere birbirine bağlamak,ileride deneyeceğiniz farklı şemaları hızlıca test etmekte çok işinize yarayacaktır.Her biri için 3 ayrı kutu tasarlamak kolay taşınabilirliği de azaltacaktır.

Diğer gürültü ,osilasyon grounding gibi konularda internette oldukça sağlam kaynak olarak birkaç hafta önce bir yazımda da bahsettiğim Rod Elliot isimli kişinin yazıları hem işin pratiğini hemde teorisini anlatmakta oldukça yeterlidir.Örneğin grounding konusuyla ilgili yazısı şu linkte
http://sound.westhost.com/earthing.htm
Benzeri konular ait sınıflandırılmış yazıların olduğu kısım ise
http://sound.westhost.com/articles.htm

Bu konuların daha detaylı olarak anlatıldığı integrallerin türevlerin işin içine girdiği web siteside var ki kendisi 45-50 yaşlarında bir alman profesörüdür ve müşterileri arasında JBL ,Eminence Spekaker gibi firmalar bulunmaktadır ve bu profesör web sitesinde bedava sound enginnering eğitimide vermektedir .Ben 20-30 pdfini indirdim bazı pdf leri biraz okudum Thelie/Small parameters i bile doğru dürüst anlayanın pek olmadığı bu internet aleminde adam sesi harbi yalamış yutmuş.

Bu arada eğer ses konusunda inşallah önümüzde birkaç ay içinde manyetiklerle ilgilenmek istiyordum.Eğer düşünürseniz özeldende görüşmek isterim


Lord Haydari

Gallien-Krueger 400RB kafa amfisinin preamp devresi. Zaten videoda da belirtiyor. Ses kalitesinden yana sıkıntı yok gibi. Tonlamalar internette izlediğim incelemelere yakın aslında. Ama yine de tam performansından bahsedebilmek için  düzgün bir kabinle denemem lazım. Hatta bir kaç farklı stüdyoda denemem lazım. Sonuçta bir kafa amfisinin preamp devresi olduğundan di-box olarak kullanımı pek hoş olmayabilir. Üstüne bir de kendi gitarımı da yanıma alıp orijinalini denemek için tünele uğramalıyım. Bir dizi kontrollü deney uygulamam gerekebilir yani.:D

Besleme devresi olarak https://320volt.com/7815-7915-simetrik-besleme-devresi-15v/, trafo olarak 2x15v 10 watt düşünüyorum. Benim asıl düşündüğüm preamp-adaptör şeklinde iki parça şeklinde parçalamaktı. Ama düşününce hepsini bir yere toplamak daha mantıklı gibi. Çünkü dış kullanımlar için batarya modifiyesi yapacaktım fakat 2x15v 300 ma besleme istenen bir devreyi sık şarj etmek gerekir büyük ihtimal. Yine çoğu durumda bataryaya ihtiyacım olacak yani.

Rod Elliot' u biliyorum. Bu camiada methini çok duydum. Tam da bahsettiğimi teorik bilgi girdabında boğuşmak istemediğimden pek bulaşmadım. Bir de kullanmaya kullanmaya zaten zayıf olan İngilizcem de sıkıntı çıkarıyor. Ama yine de vakit bulunca ayrıntılı da incelerim. Şimdilik sadece göz atabildim biraz.

Manyetik işi benim de aklımdaydı bir zamanlar. Kendi manyetiğimi kendi istediğim gibi yapıp istediğim gibi değişimler filan yapabilmek. Araştırdığım kadarıyla iyi bir tecrübe ve ses frekansları konusunda sağlam bilgi istiyor. O iş için bir kaç fırın ekmek yemem lazımmış gibi geldi. Düşününce gitarın çıplak halini yapmak daha kolaymış gibi geliyor :)

Flatron

Siz cihazları Gallen Krouger ,Fender vs diye markalarıyla biliyorsunuzdur ben ise içindeki op ampa göre bakıyorum sonuçta 3 tane TL072 ile yapılmış bir preampli devresi .Bir şemada MID range i atıyorum 4 Khz dir başka bir devrede 5 kz dir vs

Bu tür işlerin yayılmasıda genellikle yıllar önce bir müzisyen  Amerikadan bir cihaz getirir bir süre sonra bu cihazdaki ufak sorunu çözsün diye güvendiği elektronikçiye tamire verir elektronikçide bu devrenin şemasını çıkarır ve bunu yıllarca very fahiş fiyattan satar.Bu günümüz içinde geçerli İnternette dolaşan sağlam şemaların kitlerini ebayde dx.com da rahatlıkla bulabilirsiniz

İlk mesajınızdaki  sorulara bildiğim kadarıyla cevap vereyim .
İyi yapılmış bir besleme devresi preamplide artık sese -kaliteyi artırıcı bir etkisi olmaz - etkisi sabittir .İyi beslemeden kastettiğim 7805,7809,7812,7912 vs ninde kullanılması kaydı ile.
Preampli katlarında hassas konular dirençler ve pcb dir .Aynı değerlerdeki %1 ile %5 toleranslı dirençlerle yapılmış kitlerin arasındaki kalite farkı %4 den çok fazladır o yüzden opampların bacaklarına giden her direncin toleransı %1 olması iyidir.Doğal olarak opamp ın bacaklarına giden kondansatörlerinde kaliteli olması gerekir.Tabiki diğer kondansatörlerinde.

PCB konusuna gelince en temel pcb kurallarından birisi bu tür devreler için  ground hattının devrenin etrafında dolaşması (kuşatması) gerekir.
Bu konulara ait sayfalarda döküman bulabilirsiniz ama bu pdflerin genelde bahsettiği çok extreme konularda vardır.

Devrenin akü ile beslenmesi konusuna gelince nisbeten kolay olanı preampliyi beslemek power ampliyi akü ile nasıl besleyeceksiniz? Power anfisiz bir uygulama düşünüyorsanız onu bilemem

Diğer konu olan cihazın kablolanması vs konularında ise doğal olarak ses hatlarının ekranlı (shield) kablo olması potların gövdesi metalse bir kablo ile herbirinin birleştirilmesi ve ve en kestirmeden grounda gitmesi gerekir.Yada potları sabit tutmak için pcbye temas eden alüminyum panel yapılırsa buna gerek kalmaz pcb den halledilir.
Grounding için star connection denen bir bağlantı vardır.

Head amplifier i DI box olarak kullanmak konusunu tam anlamadım.Benim anladığım DI Box lar Balanced ve Unbalanced girişler için bir tür  converter yoksa cihazın gürültüsünü azaltmıyor zaten bu "convert" işlemiyle "gürültü" azalıyor.Detaylı araştırmadım

Bunun dışında hala Hum sesi varsa yurtdışında bunları yok eden küçük aparatlar var müzisyen olmadığım için bilmiyorum ama kesinlikle türkiyedede vardır.

Kolay Gelsin

 
 




birgitay

Dibox'lar vede Enstrüman Amplifkatör'leri benim uzmanlık alnımdır. Zira videolarıma bakın anlarsınız ; http://www.dailymotion.com/cemcakar41
[mergedate]1423487440[/mergedate]
Buda yaptığım Pedal'lar vede Dibox'lardan birisidir. Ancak  ,Piyasada marka vermek yerine enstrümanların üstüne takılan 9 volt pille çalıştırılan aletler maalesef bu el yapımı yaptığım aletlerin yanına bile yaklaşamaz . Hatta Kafa Amplifaktör'lerin yerine Lamba'lı preamp.  çalışmlarımda var.
[mergedate]1423487620[/mergedate]
Di box'lar teknik terim olarak Doğrultucu kutu demektir. Amaçları ise , gelişi güzel her yerde kullanılamazlar. Bunun amacı , yüksek Empedans'lı eşik altı enstürmanlardan ' Piezo vede Manyetik '' algılayıcılar ile direk Mixer yada düşük empedanslı cihazlara direk bağlanamaz. Olası bağlandığı anda , empedans uymadığından metalik tonlar çıkar vede istenilen ses ortaya çıkmaz. Bu sayede Lamba'lı Kafa amplifkatör'leride yüksek empedanslı olduklarından direk bağlanamaz. Bu neticede Dibox'larda yüksek empedans'lı fet girişi vardır. Balance'li çıkışı ise ses desibelinin söz konusudur . Geniş Ban özelliği ile Enstrüman'dan gelen tınıları tamamen detayları yok etmeden Mixer'e convert eder....

Flatron

@birgitay  hocam artık bu devirde aşağıdaki gibi effect cihazları var
Bu videodaki bir amatörün rasperry pi ile yaptığı DIY  ürün.
(Effectler 2:25 den sonra başlıyor benim favori effectim 6:12  deki vah :) )

http://www.youtube.com/watch?v=bLcW70tcBX8#ws

birgitay

 

 @Flatron  Sanırım bu konuda  çok adım atamamışsınız yanlış anlamayında....... Benim yaptığım değil , Analog pedalların çalışma karekteristikleri asla en dandiği bile Digital ortamda olan Mikroişlemcili cihazların kat kat üstündedir. Neden ? Çünkü digital aletlerde ses çözünürlülüğü hızları tamamen Audio için yetersizdir. Örneğin bir Fet Transistörün her voltajda vede her kazançta çalışma yapısı sürekli değişir. Buna rağmen Digital pedallarda , mikroişlemcinin karekteristiği ile asla oynayamazsınız...... Zira benim yaptığım pedalı dinlediysen anlarsın......
[mergedate]1423495625[/mergedate]
https://www.youtube.com/watch?v=OK7KpanfFHU&index=43&list=LLqCEAVPjJtN5So0qt3IevoQ
Buda benim Wah..... Bunu modladım , bundan kat kat güzel oldu...... Yalnız Türkiye'de böyle bir '' Handmade anlayışı kalmadı'' bu Wah'ı maalesef 500-600tl'den aşşağı satmamak gerekli..... Çünkü çok özel bir alet.

Flatron

Milletdede ne kulak varmış arkadaş yıllardır aynı terane anologun gerçekliğini yakalayamaz.Şimdiki MCU lar hangi sayiyelerde AnologDigital convert işlemi yapıyor biliyormusunuz 12 bit ne demek  hiç düşündünüzmü o MCU larla 5 voltu virgülden sonra 5 basamak okuyunca analoglardan daha iyi oluyor iş sese gelince herşey değişiyor .Sizin kulağınız sesi 13 bit seviyesindemi algılıyor
 
Ayrıca benim videoda genç kafasına göre sesi göstermek için çalıyor adam Jimmy Hendrix değil ve  fender çalmıyor.
Kimsenin ekmeğinde gözümüz yok ama 600 tl ye satmak istediğiniz pedal içinde 2 tane yada 3 tane op amp yokmu lm13700 mü öyle birşey olması lazım.

Neyse kim neyi kullanırsa kullansın gitar çalmayı bilmem ama kim gitarı güzel çalıyor onu iyi bilirim
Size kolay gelsin

birgitay

Çok yanlış biliyorsunuz o yüzden konuya dahil oldum........ Millet'teki kulak değil artık. Bizim bahsettiğimiz Pedallar Vintage diye geçer. Özellikle  anlam veremediğin şeyleri izah edeyim '' Fender y ada Marshall gibi alet'' şu zamanda Çin malları arasında takla atıyor. Mesa Boogie  Randall , daha ne gibi Kafa Amplifkatör'ler , Çok yüksek performansta Analog Sound'un performansını verir. Demin yukarıda Dibox'ların ne işe yaradığını anlayamadını söylemişsin vede ben buna açıklık getirdim hâlâ bana bu konuda kulakla yada Digital ortamla bir sesin anlaşılmayacağını anlatıyorsun :D Tartışmak bile yersiz..... Ayrıca 1,2 tane Opamp meselesi değil bu iş. Daha bilmediğin çok şey var...... Neyse Analog Distortion pedallarımdan bazılarıda  budur.... Türkiye'de bunu alacak adam daha çıkmadı reklam amaçlı demedim. Ses konusu kalite asla , Digital ortamlarda olmaz..... Düşün ozaman Millet 3000-4000tl para vermesinde gitar almasın  300-400tl'lik Gitar'la Digital pedalda sound beklesin hiç olur mu ?  Bu iş başlı başına temel kurallar içerir.....
[mergedate]1423497799[/mergedate]
http://www.youtube.com/watch?v=R1dazYO6ntU#
[mergedate]1423497810[/mergedate]
Bu Eğrilere bakarsan Amplifikatör çalışmalarının nasıl Performasn gösterdiğini anlarsın..... Buradaki Band aralığında A class'da Tam sinüs çalışırken diğer sınıftaki Amplifkatör'lerde sinüslerde bozukluk var. Digital ortamda ise Preamp katında yada herhangi bir tasarımda böyle birşeyin söz konusu bile yok :)

Lord Haydari

Elektronik konusunda aranıza girip bir şey diyecek tecrübeye sahip değilim. Aslında müzik konusunda da öyle üst seviyelerde değilim ama yine de birkaç söz söyleyebilecek konumda görüyorum kendimi affınıza sığınarak.
Analogun da dijitalin de kendine göre büyük artıları var.

Bir müzisyen açısından düşünmek lazım bazı şeyleri aslında. Profesyonel müzisyenlerin içinde dahi, aldığı aleti fişe takıp açma kapama düğmesine basma seviyesinde elektronik bilgisine olanları sayısı hiç de az değil. 

Analog aletlerin avantajlarından biri basit kontrol edilebilir olmasıdır mesela.  Alınabilecek en kaliteli pedalların üzerinde en fazla 3-4 tane parametre vardır ve sonuçları algılamak kolaydır. Bir çok farklı aleti modelleyen cihazlar genelde çok karmaşık gelir. Bu tip aletlerle de güzel sonuç alanlar var elbette. Bu konuda da çevremdeki müzisyenlerde gördüklerimden yola çıkarak şunu söyleyebilirim, dijital (özellikle çok modelleme barındıranlar) aletlerde istenen güzel sonuçların elde edilmesi analog aletlere göre çok daha uzun sürüyor.

Analog aletlerin en önemli avantajı ise yaşattığı hissiyattır. Elbette ki sesi alıp, inceleyip, modellemesini çıkartıp akıl almaz performanslar elde edebilirsiniz. Ama profesyonel bir kulak aradaki farkı hisseder. Aslında bunun tam olarak ne olduğunu söylemek de zor. Baktığınızda temel parametrelerin hepsi tamam gibidir ama bir şey eksik kalır.  Dediğim gibi üst seviyede, ahkam kesebilecek bir müzisyen değilim (hatta müzisyen değilim ) fakat müzikle uğraştığım süre boyunca kulağım arada oluşabilecek farkları algılayabilecek kıvama geldi sayılır. Bizzat bu analog- dijital farkını tecrübe etmişliğim var. Bu konularda bilir kişi değilim fakat bilirkişi diyebileceğimiz insanlar da genelde aynı kanıda.

Dijitalin avantajı ise kesinlikle çeşitlilik ve bir aşamadan sonra sağladığı kolaylık. Durumu profesyonel bir gitarist için ele alırsak olay hissiyattan farklı noktalara gidebiliyor.  Bir prosesör belki hiçbir zaman analog hissiyatı yaşatmayabilir, istenen şekilde tonlama yapmak çok karmaşık ve uzun süreli bir işlem olabilir. Fakat haftada üç farklı mekanda sahne alan, arada ekstralara giden bir gitarist için analog set ve amfi kombinasyonu çok zahmetli hale gelebiliyor. Çoğunlukla gittiğiniz her mekanın sistemi farklı özelliklere sahip. Bu kafadan 3-4 farklı tonlama kombinasyonu demektir. Dahası farklı tarzlar için de ek tonlamaları katmak gerekecektir. Kendinizi bir mekanda jaz, ikisinde pop, ekstrada da Tarık Mengüç' le çalıyorken hayal ederseniz demek istediğimi daha rahat anlarsınız. Bu da en az 9-10 farklı kalıp oluşturmak demektir. Bu şartlar altında dijital aletler birkaç tuşa basarak bunlarından istediğinizi seçmenizi sağlar. Aynı mekanda bile 4-5 farklı sound kullanmanız gereken durumlar oluyor çoğunlukla. İsterseniz tek şarkı içerisinde hepsini kullanabilirsiniz bir prosesör varsa.

Analog-dijital olayı aslında bizim matematikte sıklıkla kullandığımız sürekli-süreksiz(ya da kesikli) yapılar arasındaki ilişkiye benziyor. Aralarında bir dönüşüm hemen her koşulda sağlanabiliyor ama belli bir hata payı da oluyor.Ayrıca ses frekansı çok değişken barındıran ve bu değişkenlerin birbirini etkilediği bir yapıya sahiptir. Olayı bunlarla beraber ele alırsak hesaplama teorisi veya kaos teorisiyle(ki ses frekansı kaos teorisinde başvurulan önemli örneklerdendir) ilişkilendirebiliriz.
İlginizi çeker mi bilmiyorum ama http://www.youtube.com/watch?v=IEoROCLnXQg# buradaki video da hem teori hem de teorinin günlük yaşantıdaki karşılıkları güzel şekilde anlatılmış. Ayrıca insan beyninin algılama şekliyle ilgili bir kısım da var ki birebir olarak sesle ilgili durumlar için de geçerliliği var.
[mergedate]1423520146[/mergedate]
Bu arada konu başlangıç amacının dışına taştı bir anda.  Affınıza sığınarak, biraz da bencillik yaparak konuyu tekrardan kendi sorunuma getirmek istiyorum. 

Müziği hayatımda profesyonellik konumuna getirmiş olsaydım zaten, sağlam bir analog setup kurar, üstüne bir de  Boss GT-10B alır gül gibi geçinir giderdim.  Şu an için -bir DİY meraklısı olarak- isteğim ise kendi el emeğimle bir set kurup bunlar üzerinde çeşitli oynamalar, denemelerle yavaş yavaş işin teorisine giriş yapmak. Buna ise bu devre ile başlangıç yaptım. İkinci yapışta ise olumlu sonuçlar alacağımı düşünüyorum. Çünkü yapılabilecek hataların bir kısmını yaptım ve bunları burada yazılanların da yardımıyla şu an için iyi analiz ettiğimi düşünüyorum. Tekrar yaptığımda bunların düzeleceğini düşünüyorum. İstediğim sonucu almam durumunda zaten buradan paylaşmayı düşünüyorum benim durumumda olan başkalarına da referans olabilsin diye. Çünkü gerçekten ses sistemleri konusunda kaliteli kaynaklar bulunsa da enstrüman setupları için Türkçe kaynak bulmak biraz zor. Misal kabin yapımıyla ilgili bilgi aradığınızda ya Hi-Fi ya da subwoofer tasarımları çıkıyor karşınıza.

Flatron

Bence güzel olur.Eğer kabin tasarımından başlarsanız bence iyi bir konudanda başlamış olursunuz
Bu arada demin yazdığınız    Boss GT-10B nin aşağıdaki videosunu izledimde bence bu DIY işinde son aşama bu pedal olabilir
Süper birşeymiş gitar çalasım geldi :)

https://www.youtube.com/watch?v=kD9i6LjFBU8
[mergedate]1423523816[/mergedate]
@Lord Haydari
Hocam verdiğiniz linkteki doçentin konuşmasını seyrettim ve bu kişi gerçekten hayran olunacak bir insan ,hem harika bir konuşmacı hemde çok bilgili biri diğer videolarınıda seyrettim .Nöronların fotoğrafı ile bilinen evrenin fotoğrafının çok benzemesi çok ilginçti, farklı uzunluktaki sarkaçlar örneği yine aynı.
Böyle bir kişiden haberdar ettiğiniz için çok teşekkürler.

Lord Haydari

Prosesör olayı çok farklı bir olay. Cidden kaliteli yazılımlar kullanıyorlar cihazlarda. Ses analizi ve programlama iyi olmazsa midi tonlardan hallice bir alet çıkabilir ortaya.

Zaten elimdeki devreyi tamamladığımda kabin işine giriş yapacağım doğrudan. Ama öncesinde amfi  olayını en azından kafamda halletmem lazım. Class A mı yapayım, AB mi olsun, Hangi entegreyi kullanırım, bunların taslağını  oluşturmam gerek. Amfiye kabin uydurmak, kabine amfi uydurmaktan daha kolaymış gibi geliyor. Gerçi amfi kısmı benim için biraz da deneme yanılma usulü olacak. Şu an işin teorisi hakkında bilgi toparlamaya çalışıyorum. Amfi için Hi-Fi bir sistemle başlamak daha iyi olurdu aslında farkındayım ama şu an gemileri yakmış durumdayım. Preamp-amfi seti ya bitecek ya bitecek

birgitay

Neyse bu başlık altında devam edemeyeceğim çok üzgünüm '' Uçurum'lar kadar '' farklı derin bir konudan fark ediyoruz vede bu konu yanlışça bilinip tartışmaya uzatmamak en doğrusu kolay gelsin .....

Flatron

Alıntı yapılan: Lord Haydari - 10 Şubat 2015, 12:06:36Prosesör olayı çok farklı bir olay. Cidden kaliteli yazılımlar kullanıyorlar cihazlarda. Ses analizi ve programlama iyi olmazsa midi tonlardan hallice bir alet çıkabilir ortaya.

Hocam DSP yi bilirseniz Bu tür örnekleri yapabilirsiniz geliştirebilirsiniz

https://www.youtube.com/watch?v=adsEnV4qAwk

Lord Haydari

13 Şubat 2015, 01:14:00 #14 Son düzenlenme: 13 Şubat 2015, 01:16:46 Lord Haydari
Şu an için grounding olayını çözmeye çalışıyorum. Eksiğim biraz fazla olduğu için olayları kavrayabilmem biraz zaman alıyor.
Bu devre özelinde şunu sormak istiyorum.

 Devrede giriş olarak 4pin mono jack kullanmış. Alttaki ikili doğal olarak gnd hattına bağlı. Fakat burada sinyali algıladığı uç kısımın ayaklarından birini giriş olarak vermiş diğerini ise doğrudan gnd' ye bağlamış. Bu giriş açışından sıkıntı çıkartmaz mı? Okuduklarımdan anladığım giriş esnasında ki parazitleri ayıklamak için kullanılan bir yöntemmiş fakat bunun için araya direnç bağlamak gerekmez mi?
Bunu soruyorum çünkü kullandığım jack girişi de sıkıntılıydı. Sinyalin devreye giriş yaptığı ayak bozuk çıktı. Ben de uğraşmamak için toprağa bağlanan ayağın bulunduğu el motoruyla kısmı ayırıp girişe bağladım. Mecburen o bağlantıyı kestim yani. Sonradan araya 5k direnç bağlayıp deneme yaptığımda  cızırtılar azaldı fakat bu şekil yapmadaki tam amacı anlamadım.

Bir de devrenin çizimi fazla abartılı geldi. Devreyi tekrar çıkartırken bazı  yolları inceltsem nasıl olur? Fayda eder mi, gereksiz, hatta zararlı mı olur?

Flatron

Merhaba
Bu devrenin pcb si en ve boy olarak neredeyse 2 misli büyük,tasarlayan potlarda pcb nin üstünde olduğundan bu şekilde yapmış.Yolları inceltebilir ,komponentleri yaklaştırabilirsiniz.

Size referans olması için Rod Elliot in tasarımı olan gitar preamplisinin devresinin linki aşağıda .
http://sound.westhost.com/project27.htm
ilk fotoğraf gitar preampli,altındaki ise power ampli görüldüğü gibi  pcb tasarımında bir tane bile jumper yok.Direnç şeklinde jumperlarda vardır ancak görebildiğim kadarıyla onlardan da kullanmamış Oysa ilk mesajınınzdaki pdf lerdeki pcb lerde 5-6 tane jumper vardı.Buradaki devrede çıkışta FET yok transistör var.Ayrıca sayfada  önemli detayları da izah ediyor.

Giriş jackı ile ilgili sorunuzu anlamadım.Jack fişini taktığınızda 3.pinde gnd ye gitmesi gerekir.Bir pin ise canlı uçtur.Jackı bağladığınızda gitarınızın sesi (kısa temassızlık vb sorunun dışında) sesini duyuyorsanız jackta problem yok demektir. Canlı uca  veya canlı uçtan gnd ye bir direnç takmamalısınız.
PCB deki jack bağlantısı normal yani.

Yaptığınız devrenin/cihazın üstten ve pcb kısmının  fotoğraflarını yayınlarsanız daha kesin cevaplar verilir.

Kolay gelsin