pcbway

EKRAN KARTLARI'nı anlamak. (TARTIŞMA)

Başlatan Mr_YAMYAM, 15 Ocak 2015, 14:31:36

Mr_YAMYAM

15 Ocak 2015, 14:31:36 Son düzenlenme: 15 Ocak 2015, 14:33:12 Mr_YAMYAM
Çoğu arkadaşımız ekran kartı kullanımında alışılagelmiş sürücü yüklemesi ve ayar teknikleri kullanmaktadırlar.
Özellikle, @okinkurt  ve @GLSCGN arkadaşlarım, bu konuda oldukça şikayetçi olmuşlar, ama sorunun bilimsel yöntemlerini anlayamadıkları için haliyle ya olduğu gibi kullanmışlar ya da donanım değişikliğine gitmişlerdir.
Genel olarak ekran kartlarının sürücü optimizasyonu ve ekran kartları veri akışlarının inceleneceği bu konuda örnek olarak Nvidia tabanlı ekran kartları incelenecektir.
AMD tabanlı ekran kartlarının sürücü yüklenilmesi genellikle mikrosoft framework yükleyicisi ile yapıldığından gerekirse bu konu daha sonra farklı olarak tartışılacaktır.

1 EKRAN KARTI SÜRÜCÜ VERSİYONLARINI ANLAMAK.
Her firma, çıkartmış olduğu ürünü, çıkartmış olduğu yıllardaki güncel işletim sistemlerine göre optimize ederler ve o sürücü paketini bir CD ile kullanıcıya verirler. Teknolojik gelişmeler, işletim sistemlerinin değişmesi veya oyun konfigürasyonlarının özelliklerinden dolayı CD ile birlikte alınan bu sürücülerin güncelleştirilmesi gerekebilir.
Bu güncelleştirmeler neden gereklidir.
1 OYUN İÇİ ÖZEL UYGULAMA GEREKEBİLİR:
2 D-X veya sistem uyum konusunda eksikler bulunabilir.
3 Nadir de olsa eski sürücülerde sorun olabilir. (Bu durum üreticinin resmi sitesinde açıklanır ve yeni versiyon sürücü hizmete sunulur.)
Kullanıcı kendisine verilen CD/DVD içerisindeki sürücü sorunlarından dolayı donanımını kullanamıyorsa veya donanımsal hatalar görüyorsa..;
a) Ürün iadesi isteyebilir.
b) Yeni versiyon sürücü CD/DVD meteryalini firmadan talep edebilir.
c) Firmanın yayınlamış olduğu sürücü peketini internetten indirip kullanabilir.
Alışılagelmiş sürücü yükleme yöntemi olan internetten indirerek kurma yönteminde ise çoğu arkadaşların yanılgıya düştükleri bir nokta vardır.
ABİ EN SON VERSİYON SÜRÜCÜYÜ İNDİRDİM VE KULLANIYORUM İŞTE DAHA NE ;D
Halbuki enson yayınlanan sürücü bazı kurallara bağlıdır ve bazı versiyonları bulunmaktadır.
Örnek olarak ele alınmış olan Nvidia tabanında
Üst seviye GPU versiyonları. 98XX 7XX 6XX
Veya alt seviye GPU sürücü versiyonları. 94XX 72X 610X 210X gibi.
Peki ekran kartımıza göre hangi sürücü versiyonunun uyumlu olduğunu nasıl bilebiliriz :)

Yüklenilmek istenilen sürücü versiyonu hakkında yeterli araştırma ve versiyonlar konusundaki üretici talimatlarına harfiyen uymalıyız.
NEDİR BUNLAR?

Elimde bulunan 3 adet sürücü dosyasının açıklamalarını görmektesiniz.
1 XP versiyonu. 32 bit.
2 Win7 win8 ve vista versiyonu 32 bit.
3 Güncellenmiş yeni işletim sistemleri versiyonu. 32 bit.
Peki işletim sistemimiz 64 bit ise ve 32 bit sürücü versiyonunu indirip kurmuşsak ne olur. ;D
Keza işletim sistemimiz 32 bit ise, biz de sürücü en son versiyon diyerek 64 bit versiyonunu indirip kurarsak neler olur. :P ::)
BİR DİĞER HUSUS İSE;
 Firma yeni versiyon sürücüleri bazı amaçlar için yayınlamış olabilir. SLI desteği ya da oyunlardaki D-X optimizasyonu veya işletim sistemleri uyum sorunları için ek bazı yazılımlar.
İşte tüm bunların tespiti ve uygun sürücü yüklenilmesi ciddi araştırma gerektirmektedir.
ÖRNEK ARAŞTIRMAM ve SÜRÜCÜ VERSİYONLARI.
Firmanın resmi sitesinden edinilen bilgilerdir.




Tüm bunlar elimizdeki ekran kartının GPU'su, işletim sistemimizin versiyonu ve özellikleri doğrultusunda hesaplandığında görülecektir ki karşımıza onlarca seçenek çıkmaktadır.
Konumuzun esas tartışma amacı elimizdeki ekran kartımızın özellikleri ve işletim sistemimizin özellikleri doğrultusunda DOĞRU SÜRÜCÜYÜ KURABİLMEK ve YAPILANDIRMAKTIR.

okinkurt

Güzel konu abi eline sağlık bende fikirlerimi belirteyim bir sürü kart kullandım kart update etmenin pek bir faydası olmuyor aksine zararı oluyor diyebilirim mesela en son gtx 660 kullanırken sürüm yükseltmeye gittiğimde interneti arka planda sömüren streaming.exe ler ile ve birkaçtane eski versiyon oyunda ekranın siyaha bürünmesini gözlemledim kendim baya bir driverı test ettikten sonra kartın en stabil çalıştığı versionu korudum gtx 660 da 335.ci 9800gt de 306. versiondaydı üst versiyonlarda yeni sistemde stutter senin deyiminle DON olayı gözlemledim yani hayrı yok zararı bol özellikle nvidia nın 650 üzeri için çıkardığı geforce experience ve shadow play ilk versionlarda başarılı olsada sonraki versiyonlarda berbattı bence ..

seron

W7 de sıkça donma sorunu yaşamaktaydım. sistemim 1-2 dakika boyunca fare de dahil duruyor, CTRL-ALT-DEL kombinasyonu çalışmıyor;

sistem donmuş iken her neye bastıysam kendine geldiğinde çalışıyordu.

geçen haftalarda aklıma geldi: amd nin sitesine girip ekran kartımın özelliklerine bakarken, sürücüsünün birkaç adet güncel versiyonlarının çıktığını gördüm. en son sürümü indirip kurunca....

bilgisayarım cillop oldu. donma sorunu bitti. gayet stabil ve akıcı şekilde oyun, video ve görsel düzenleme işleri yapabiliyorum.

yukarıda Mr_YAMYAM ustamızın bahsettiği "en son çıkan driver en iyi driver değildir" prensibinden yola çıkarak, son güncellememin hala uygun olmayabileceğini,  ayrıca farkettiyseniz, ilk aldığımda yüklenilen sürücünün de neticede "son driver" olduğunu anlamış oldum. "son/yeni driver" yoktur, "en uygun" driver vardır.

sorun yaşayan arkadaşlara referans olsun. donma vs sorunlarınız var ise donanım sürücülerinizi mutlaka denetleyin.
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

mustafayilmaz

genelde ekran kartını yoracak türden işler yapmıyorum.benim için monitöre görüntü gelmesi ve az ısınması yeterli.bu yüzden sürekli çalışan yardımıcı programları  sevmiyorum :) bu durumda güncelleme almam gerekli olur mu?

ekran kartı : geforce gt 520mx

seron

Alıntı yapılan: mustafayilmaz - 15 Ocak 2015, 15:04:14genelde ekran kartını yoracak türden işler yapmıyorum.benim için monitöre görüntü gelmesi ve az ısınması yeterli.bu yüzden sürekli çalışan yardımıcı programları  sevmiyorum :) bu durumda güncelleme almam gerekli olur mu?

ekran kartı : geforce gt 520mx

yapılan testler neticesinde stabil sonuçlar elde ediliyorsa, sistemde hiçbir sorun olmadığından emin olunmuşsa: hayır.
zaten basit işlerle çalışıyor ve tabiri caizse çok fazla "oyun kasmıyor" iseniz sıkıntı yok.

Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

okinkurt

Başka bir deyişle çalışıyorsa tamir etme :D

Mr_YAMYAM

Ekran kartları TEXTURE ve PIXEL doldurma özellikleri ve anlatımı.
AZ SONRA (Yani reklamlardan sonra) ;D
İlgili arkadaşlar icabet etmek isterlerse şu ödevi yerine getirmelidirler.
Herhangi bir ekran görüntüsünü PRINT SCREEN ile aldıktan sonra PAINT ile;
ÖNCE 24 bit eşlem resmi olarak,
SONRA PNG formatında.
DAHA SONRA ise JPEG formatında kaydederek,
Bu görüntülerin kapladığı alanı (Boyutu) öğrenerek her resmin bilgisine iliştirmeleri gerekmektedir.
Tartışmamızın içerisinde bu resimler doğrultusunda hesaplar yapılacaktır. Bu hesaplar anlaşılır olması açısından herkesin kendi görüntüleri üzerinden yapılacaktır.

seron

bmp: 2,84mb
png: 521 kb
jpg: 164 kb

ekran çözünürlük: 1152x864

site bmp kabul etmiyor rar olarak şeyetmeye çalışayım:

AAA ytüklendi hayret...
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

Mr_YAMYAM

16 Ocak 2015, 22:00:09 #8 Son düzenlenme: 16 Ocak 2015, 22:06:13 Mr_YAMYAM
Rar veya sıkıştırmalı yüklemeler kabul edilmeyecektir. ;D
Sitenin resim yüklemesinden yüklenilip ufak resim modu seçilecektir.

Şöyle de yapılabilir.


3 ayrı formatın özelliklerine tek tek bakılarak özellikleri tek ekranda görüntülenir.

seron

tamam da abi 24bit eşlem olarak yükleyemiyorum site hata mesajı gösteriyor gavurca...
Ceryanlı devreler olarak prensibim: Az iş, çok laf! O kadar!
Ayrıca şunu unutmayın, atasözüdür, oylarınız damlaya damlaya... Dağdan kestim kereste.

okinkurt

16 Ocak 2015, 23:56:48 #10 Son düzenlenme: 17 Ocak 2015, 09:51:52 okinkurt
Bende ekliyim





Yazmayı unutmuşum 1920x1080 60 hz .


Mr_YAMYAM

Şimdi herkes en yüksek format (BMP) 60 FPS için TEXTURE veri akış değerini hesaplasın.
FORMÜL= Diskteki toplam boyutu, çarpı FPS.
Yani bulunan değer ile ekran tazeleme hızımızın değerini çarpacağız.
Şu an için genel ekran tazeleme hızımız genellikle 60FPS dir.
Bulunan sonucu buraya yazalım.
Görüldüğü üzere @okinkurt  için değerler OHARAA seviyesinde olacaktır ;D

okinkurt

355,8 çıktı bende yanlış yapmadıysam tabi .

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 17 Ocak 2015, 19:30:25355,8 çıktı bende yanlış yapmadıysam tabi .
Formüller hesaplanırken BİRİM ler de mutlaka belirtilmelidir. Aksi takdirde oradaki birimin kilo mu, gram mı yoksa PATATES mi olduğu belli olmaz.
Birimimiz ne idi.
MB (Mega byte) cinsinden bir resmin boyutu. Demekki MB cinsinden bu resimden 60 tane olsaydı bu kadar veri akışımız olacaktı. (Sadece TEXTURE akışı)
Yani okingurt'un ekran değerlerine göre yüksek detay için ekran kartından akıtması gereken minumum değer 355.8MB/sn iimiş.
NOT:
Bu değer oluşturulmuş resim kareleri değerleri için geçerlidir. Bir HD, BR/DVD filmi video akışı bu değeri temsil eder. Çünkü HD video kareleri daha önceden kamera ile çekilip peşpeşe kaydedilmiş RESİM bilgileridir.
Bir PC de bu kare miktarı öncelikle işlemcimiz tarafından oluşturulmaktadır. Eğer Direct-X uygulamasını doğru kullanabiliyorsak ve sistemimizin PHYS-X hızlandırması doğru yapılandırılmışsa resimlerin oluşturulmasında ekran kartı da görev alacaktır.


Eğer HD videomuz PAL sistem ve İNTERLACED (girişimli) resim karelerinden oluşuyorsa o zaman bu değeri 25 FPS ile bulmalıyız. Yani video tek kare resim boyutu çarpı FPS.
Eğer video akışımız NTSC akışı ise 30 FPS interlaced.
Eğer videomuz NTSC ve PROGRESSIVE taramalı ise o zaman full FPS yani 60 FPS olmalıdır. (Bu format günümüzde 3D HD filmlerde uygulanmaktadır)
Ekran kartımızın ilk bakacağımız özelliği giriş band genişliği olmalıdır. Giriş band genişliği genellikle RAM miktarı ile bağdaştırılsa da esasen donanım hızlarının etkisi çok daha önemlidir.
BU ANLATILANLAR DOĞRULTUSUNDA;
 Her arkadaşımız kendi kullanmakta olduğu ekran kartının giriş band genişliğini ister GPUZ programı ile isterse www.hwcompare.com sitesinden öğrenebilir.
Daha sonra texture akış değerlerine bakarak kıyaslama yapabilir.
Şimdi herkes kendi ekran kartının verilerine göre giriş band genişliğini ve texture değerini bulup bir yere not etsin.
İlerleyen zaman içerisinde bu resim bilgilerinin oluşturulması ve ekrana verilmesi konusunda anlatımlar sürecektir.
Tabii ki ekrana çizilen noktasal çizimler de (PIXEL FILLRATE) oldukça önem arzetmektedir. Bu konuya sırası geldiğinde değineceğiz.

isimsiz kahraman

Yamyam abi hwcompare sitesine güvenmiyorum ben. GPU-Z de megabyte olarak yazmıyor.
Bandwith : 21.3 GB/sn diyor bu galiba. 30 FPS için 67,5 60 FPS için 135 çıktı.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: isimsiz kahraman - 18 Ocak 2015, 14:55:47Yamyam abi hwcompare sitesine güvenmiyorum ben. GPU-Z de megabyte olarak yazmıyor.
Bandwith : 21.3 GB/sn diyor bu galiba. 30 FPS için 67,5 60 FPS için 135 çıktı.
Hwcompare sitesi doğru değerleri gösterir.
Ekran kartının GPU-Z programı ile bulmuş olduğun değer aynen orada da vardır.
GPU-Z ile bulmuş olduğun değer ile o site arasında fark varsa sürücülerini doğru kurmalısın.

Ekran kartın 21.3GB/sn veri akışına sahipse 60 FPS için 135 MB/sn lik değeri rahatlıkla aktaracak demekitir. ;D
Bilindiği üzere oyunlar sadece texture akışı ile yapılmazlar. Texture akışı sadece video (Film) oynatımında geçerli olan bir değerdir.
Bir PC, oyundaki texture akışlarını önce hazırlamalı ve ekrana sunmalıdır. Bu yüzden işlemci gücüne ihtiyaç duyulmaktadır.
Oyunlardaki texture değerini belirleyen unsurlar ise hem işlemciyi hem de ekran kartının sınırlarını zorlamaktadır. Oyuncu bu kriterleri programın izin verdiği ölçüde ayarlayabilirler.
Çok severek oynadığım SETTLERS 4 oyunundan sahnelerle bu olayı daha sonra açıklamaya çalışacağım.

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Ocak 2015, 16:49:23Hwcompare sitesi doğru değerleri gösterir.
Ekran kartının GPU-Z programı ile bulmuş olduğun değer aynen orada da vardır.
GPU-Z ile bulmuş olduğun değer ile o site arasında fark varsa sürücülerini doğru kurmalısın.

Ekran kartın 21.3GB/sn veri akışına sahipse 60 FPS için 135 MB/sn lik değeri rahatlıkla aktaracak demekitir. ;D
Bilindiği üzere oyunlar sadece texture akışı ile yapılmazlar. Texture akışı sadece video (Film) oynatımında geçerli olan bir değerdir.
Bir PC, oyundaki texture akışlarını önce hazırlamalı ve ekrana sunmalıdır. Bu yüzden işlemci gücüne ihtiyaç duyulmaktadır.
Oyunlardaki texture değerini belirleyen unsurlar ise hem işlemciyi hem de ekran kartının sınırlarını zorlamaktadır. Oyuncu bu kriterleri programın izin verdiği ölçüde ayarlayabilirler.
Çok severek oynadığım SETTLERS 4 oyunundan sahnelerle bu olayı daha sonra açıklamaya çalışacağım.

Tamamen doğru değil değerler kartların değişik versiyonları var abi bu düz modelini gösteriyor direk mesela benim 9800gt eco model ordaki değerler tam tutmuyor .

isimsiz kahraman

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Ocak 2015, 16:49:23Hwcompare sitesi doğru değerleri gösterir.
Ekran kartının GPU-Z programı ile bulmuş olduğun değer aynen orada da vardır.
GPU-Z ile bulmuş olduğun değer ile o site arasında fark varsa sürücülerini doğru kurmalısın.

Ekran kartın 21.3GB/sn veri akışına sahipse 60 FPS için 135 MB/sn lik değeri rahatlıkla aktaracak demekitir. ;D
Bilindiği üzere oyunlar sadece texture akışı ile yapılmazlar. Texture akışı sadece video (Film) oynatımında geçerli olan bir değerdir.
Bir PC, oyundaki texture akışlarını önce hazırlamalı ve ekrana sunmalıdır. Bu yüzden işlemci gücüne ihtiyaç duyulmaktadır.
Oyunlardaki texture değerini belirleyen unsurlar ise hem işlemciyi hem de ekran kartının sınırlarını zorlamaktadır. Oyuncu bu kriterleri programın izin verdiği ölçüde ayarlayabilirler.
Çok severek oynadığım SETTLERS 4 oyunundan sahnelerle bu olayı daha sonra açıklamaya çalışacağım.
O doğru gösteriyorda bendeki kart modeli farklı. HD5670 olmasına rağmen hd57xx gpusu kullanıyor ondan güvenmiyorum dedim yamyam abi :D

Mr_YAMYAM

Kendi yanılgılarınızı biryerlere çamur atarak göstermeyin.
Ekran kartlarının yüklenmesi ve sürücü sorunları bazı değerlerin tutmamasını gösterebilir.
İyi optimize edilmiş bir ekran kartı listede yer almış bazı değerlerden biraz daha fazla görülebilir.
Bununla beraber iyi kurulmamış bir ekran kartının değerleri buradakilerden daha aşağıda olabilmektedir.

Ayrıca bazı üst sınıf yapılmış ekran kartları ile alt sınıf olanları karıştırmayınız.
Örnek ekran görüntüsündeki iki adet GF9800 birbirlerinden farklıdır.
Benim ekran kartım olan düşük seviye üretim 9800GT 1GB, band genişliğini tam kullanamasa da RAM miktarının biraz daha fazla olmasından dolayı (BIOS'tan ilave 0.75GB civarıRAM kullanımı) daha fazla texture değerine sahiptir.
Üst seviye üretim olan GTX serisi ise her durumda benim ekran kartından hızlıdır.

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Ocak 2015, 19:08:07Kendi yanılgılarınızı biryerlere çamur atarak göstermeyin.
Ekran kartlarının yüklenmesi ve sürücü sorunları bazı değerlerin tutmamasını gösterebilir.
İyi optimize edilmiş bir ekran kartı listede yer almış bazı değerlerden biraz daha fazla görülebilir.
Bununla beraber iyi kurulmamış bir ekran kartının değerleri buradakilerden daha aşağıda olabilmektedir.

Ayrıca bazı üst sınıf yapılmış ekran kartları ile alt sınıf olanları karıştırmayınız.
Örnek ekran görüntüsündeki iki adet GF9800 birbirlerinden farklıdır.
Benim ekran kartım olan düşük seviye üretim 9800GT 1GB, band genişliğini tam kullanamasa da RAM miktarının biraz daha fazla olmasından dolayı (BIOS'tan ilave 0.75GB civarıRAM kullanımı) daha fazla texture değerine sahiptir.
Üst seviye üretim olan GTX serisi ise her durumda benim ekran kartından hızlıdır.


Abi bendeki kart hwcompare de verilen değerde değilse benim suçum ne bunda bir sürü model var farklı gpu kullanan kartlar var .

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 18 Ocak 2015, 21:08:31Abi bendeki kart hwcompare de verilen değerde değilse benim suçum ne bunda bir sürü model var farklı gpu kullanan kartlar var .
oOkin seni dövsem kaç sene yerim acaba >:(
Lem GPU-Z ekranında ekran kartının GPU'su dahil hangi versiyon olduğunu göstermiyormu zaten.
Aha benim resme bak.
Ekran kartım için diyorki GF 9800 GT.
GPU hızı, saat hızı RAM ve shader hızı (ne ise bu ;D ) hepsini gösteriyor da, sendekini mi göstermiyor >:(

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 18 Ocak 2015, 21:14:26oOkin seni dövsem kaç sene yerim acaba >:(
Lem GPU-Z ekranında ekran kartının GPU'su dahil hangi versiyon olduğunu göstermiyormu zaten.
Aha benim resme bak.
Ekran kartım için diyorki GF 9800 GT.
GPU hızı, saat hızı RAM ve shader hızı (ne ise bu ;D ) hepsini gösteriyor da, sendekini mi göstermiyor >:(

Soruyu yanlış sordum heral gtx 660 var mesela bide bunun o.c modeli mevcut saat ve diğer hızları farklı ancak hwcompare de düz gtx 660 ın değerleri sunulmuş bunlar uyuyormu birbirine ? .

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 18 Ocak 2015, 22:12:01Soruyu yanlış sordum heral gtx 660 var mesela bide bunun o.c modeli mevcut saat ve diğer hızları farklı ancak hwcompare de düz gtx 660 ın değerleri sunulmuş bunlar uyuyormu birbirine ? .
Düz olan hiçbir ürün O.C lu modeli ile uymaz.
Uymadı diye değerler yanlış diyemezsin.
Sendeki daha performanslı ise haliyle değerler fazla çıkmalıdır.

[mergedate]1421624299[/mergedate]
Yıllardır severek oynadığım SETTLERS 4 oyunundan birkaç sahne sunuyorum.
Bu resimlerdeki farkları ve ne anlama geldiğini kimler anlatabilir?





Kesin yargıya varabilmek için resimleri kopya ederek kıyaslayabilirsiniz.

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 19 Ocak 2015, 13:43:10Düz olan hiçbir ürün O.C lu modeli ile uymaz.
Uymadı diye değerler yanlış diyemezsin.
Sendeki daha performanslı ise haliyle değerler fazla çıkmalıdır.

[mergedate]1421624299[/mergedate]
Yıllardır severek oynadığım SETTLERS 4 oyunundan birkaç sahne sunuyorum.
Bu resimlerdeki farkları ve ne anlama geldiğini kimler anlatabilir?





Kesin yargıya varabilmek için resimleri kopya ederek kıyaslayabilirsiniz.


Birinde low diğerü high kalite high kalitede zemin daha oturmuş görünüyor ve daha parlak diğerinde karelenme var .

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 19 Ocak 2015, 15:08:18Birinde low diğerü high kalite high kalitede zemin daha oturmuş görünüyor ve daha parlak diğerinde karelenme var .
Niyeki:
LOW detayda zemin oturmamış mı. ;D Yatıyor mu ;D
Bilimsel açıklama gerekli.
Bu işlemler ne anlama geliyor ne denmek istiyor. Neler yapıyor.

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 19 Ocak 2015, 15:14:35Niyeki:
LOW detayda zemin oturmamış mı. ;D Yatıyor mu ;D
Bilimsel açıklama gerekli.
Bu işlemler ne anlama geliyor ne denmek istiyor. Neler yapıyor.


Texture oyunda görülen herşeyin kapladığı dokular ne kadar yüksek olursa okadar net bir görüntü ortaya cıkar diğerlerini bilmiyorum


Mr_YAMYAM

19 Ocak 2015, 15:44:02 #27 Son düzenlenme: 19 Ocak 2015, 15:45:07 Mr_YAMYAM
Alıntı yapılan: okinkurt - 19 Ocak 2015, 15:23:31Texture,  oyunda görülen herşeyin kapladığı dokulardır.
Ne kadar yüksek olursa okadar net bir görüntü ortaya cıkar.
Diğerlerini bilmiyorum
Düzelterek yazayım da okuyanlar da anlasın ;D
Demekki TEXTURE meselesini de bilmiyorsun ki yıllardır, orda, burda, benim sistemde DON var GÖMLEK var diye GIBIZLANIP duruyon ;D
İnch başına düşen nokta sayısı, monitörünün desteklediği değeri aşarsa ne olur o halde ;D
ANLAT BAKALIM ;D

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 19 Ocak 2015, 15:44:02Düzelterek yazayım da okuyanlar da anlasın ;D
Demekki TEXTURE meselesini de bilmiyorsun ki yıllardır, orda, burda, benim sistemde DON var GÖMLEK var diye GIBIZLANIP duruyon ;D
İnch başına düşen nokta sayısı, monitörünün desteklediği değeri aşarsa ne olur o halde ;D
ANLAT BAKALIM ;D

O detayın açıklamasında bu dediğim yazar ne kadar yükseltirsen okadar iyi doku detayı ile karşılaşırsın daha derin terimlerini bilmiyorum dediğin son durumuda bilmiyorum bir tahmin sallayalım grafiklerin üst üste binmesimi ?.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 19 Ocak 2015, 15:59:23O detayın açıklamasında bu dediğim yazar ne kadar yükseltirsen okadar iyi doku detayı ile karşılaşırsın
daha derin terimlerini bilmiyorum dediğin son durumuda bilmiyorum bir tahmin sallayalım grafiklerin üst üste binmesimi ?.
Monitörün bir çözünürlüğü vardır.
Çözünürlükteki en önemli unsur inch (2.5cm) başına düşen pixel sayısıdır.
Örnek 1 inch e düşen pixel sayısı 96 adet olsun.
Eğer ekranın uzunluğu 10 inch ise (Yatay ya da düşey olarak) bir sırada en fazla 960 pixel var demektir. Yani o ekranda alt alta veya yan yana 960 pixel sığar demektir.
Kaba bir örnekle belirtirsek.
10 inch X 10 inch boyuntlarında bir ekran 960X960 P çözünürlüğü desteklemektedir.
DİKKAT:
GÜNÜMÜZ EKRANLARI 16/9 FORMATINDADIR.
Yani ekranın yatay uzunluğu 16 cm ise dikine uzunluğu da 9 cm olacak demektir.
Bu durumda inch başına düşen pixel sayısı bellidir.
Eğer sen yukarda bahsettiğin gibi
NE KADAR PİXEL ÇOKSA O KADAR GÖRÜNTÜ NET OLUR DİYEREK,
GERÇEK ÇÖZÜNÜRLÜK OLAN 1920 YE 1080 PİXELİ AŞARSAN.
Monitör gıçını başını oynatmaya ve titremeye başlıyacaktır. Hatta bazı durumlarda günümüz LCD veya LED denilen monitörler zarar bile görecektir.
Bu sebeple monitöre gönderilen  reel detay seviyesini (Monitörde her ne kadarsa,  genellikle 96 P dir. ) aşmamak gereklidir.
Yüksek detay alacağım diyerekten ekrana yansıtılan resim bilgilerinin 8XAA 16XAA gibi yüksek DPI çözünürlüğe zorlayanlar forumlarda sıklıkla görülmektedir. Bunlardan birisi de sensin zaten ;D
oyundaki resim bilgileri (TEXTURE) belli çözünürlükte yapılmaktadır. Bu değer genellikle 480 P ya da 600P düşey çözünürlüktedir.
Bu formattaki resim kareleri günümüz yüksek çözünürlüklü monitörlerde ÇAMUR gibi görüntü demek olduğu için oyuncular PC bileşenlerinin mahareti ile bu çözünürlüğü yükselterek oyunu oynarlar. (Real time render)
Bilinçli bir kullanıcı oyundaki gerçek resim değerini bulur ve ekranda tam çözünürlükte göstermesi için gereken UPSCALLING değerlerini ayarlar. Böylece FLİCKER denilen titremenin önüne geçilmiş olur.
Eğer kenarlarda tırtıklanma var ise bunu 2XAA dan başlayarak yükseltirler ve ekrandaki pixel karelenmeleri yok olduğu anda bırakırlar.





okinkurt

19 Ocak 2015, 16:53:28 #30 Son düzenlenme: 19 Ocak 2015, 16:54:15 okinkurt
Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 19 Ocak 2015, 16:50:28Monitörün bir çözünürlüğü vardır.
Çözünürlükteki en önemli unsur inch (2.5cm) başına düşen pixel sayısıdır.
Örnek 1 inch e düşen pixel sayısı 96 adet olsun.
Eğer ekranın uzunluğu 10 inch ise (Yatay ya da düşey olarak) bir sırada en fazla 960 pixel var demektir. Yani o ekranda alt alta veya yan yana 960 pixel sığar demektir.
Kaba bir örnekle belirtirsek.
10 inch X 10 inch boyuntlarında bir ekran 960X960 P çözünürlüğü desteklemektedir.
DİKKAT:
GÜNÜMÜZ EKRANLARI 16/9 FORMATINDADIR.
Yani ekranın yatay uzunluğu 16 cm ise dikine uzunluğu da 9 cm olacak demektir.
Bu durumda inch başına düşen pixel sayısı bellidir.
Eğer sen yukarda bahsettiğin gibi
NE KADAR PİXEL ÇOKSA O KADAR GÖRÜNTÜ NET OLUR DİYEREK,
GERÇEK ÇÖZÜNÜRLÜK OLAN 1920 YE 1080 PİXELİ AŞARSAN.
Monitör gıçını başını oynatmaya ve titremeye başlıyacaktır. Hatta bazı durumlarda günümüz LCD veya LED denilen monitörler zarar bile görecektir.
Bu sebeple monitöre gönderilen  reel detay seviyesini (Monitörde her ne kadarsa,  genellikle 96 P dir. ) aşmamak gereklidir.
Yüksek detay alacağım diyerekten ekrana yansıtılan resim bilgilerinin 8XAA 16XAA gibi yüksek DPI çözünürlüğe zorlayanlar forumlarda sıklıkla görülmektedir. Bunlardan birisi de sensin zaten ;D
oyundaki resim bilgileri (TEXTURE) belli çözünürlükte yapılmaktadır. Bu değer genellikle 480 P ya da 600P düşey çözünürlüktedir.
Bu formattaki resim kareleri günümüz yüksek çözünürlüklü monitörlerde ÇAMUR gibi görüntü demek olduğu için oyuncular PC bileşenlerinin mahareti ile bu çözünürlüğü yükselterek oyunu oynarlar. (Real time render)
Bilinçli bir kullanıcı oyundaki gerçek resim değerini bulur ve ekranda tam çözünürlükte göstermesi için gereken UPSCALLING değerlerini ayarlar. Böylece FLİCKER denilen titremenin önüne geçilmiş olur.
Eğer kenarlarda tırtıklanma var ise bunu 2XAA dan başlayarak yükseltirler ve ekrandaki pixel karelenmeleri yok olduğu anda bırakırlar.






Abi bu titreme durumu konsollarda bile mevcut oyunların konsollara göre çıkartıldığını biliyoruz ama bunda bile var yani oyunun kendi ayarsızlığıda buna sebeb olabilir değilmi ? bu videodaki sorunun aynısı 3 farklı sistemde görüldü bendede vardı .

http://www.youtube.com/watch?v=fHPwrB4M8Wc#ws

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 19 Ocak 2015, 16:53:28Abi bu titreme durumu konsollarda bile mevcut oyunların konsollara göre çıkartıldığını biliyoruz ama bunda bile var yani oyunun kendi ayarsızlığıda buna sebeb olabilir değilmi ? bu videodaki sorunun aynısı 3 farklı sistemde görüldü bendede vardı .

http://www.youtube.com/watch?v=fHPwrB4M8Wc#ws
ŞUNU UNUTMA.
Titreme, oyunun ya da makinanın hatasından kaynaklanmaz.
Titreme tamamen monitör ile ilgili bir durumdur.
Eğer oyun kendi içerisinde titreme oluşturuyorsa bu durum farklıdır.
O oyun konsolları dediğin aletleri iyi çözünürlükteki tüplü bir monitörde kullanırsan CAM gibi görüntü elde edersin ;D

okinkurt

19 Ocak 2015, 17:08:18 #32 Son düzenlenme: 19 Ocak 2015, 17:09:30 okinkurt
Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 19 Ocak 2015, 16:57:11ŞUNU UNUTMA.
Titreme, oyunun ya da makinanın hatasından kaynaklanmaz.
Titreme tamamen monitör ile ilgili bir durumdur.
Eğer oyun kendi içerisinde titreme oluşturuyorsa bu durum farklıdır.
O oyun konsolları dediğin aletleri iyi çözünürlükteki tüplü bir monitörde kullanırsan CAM gibi görüntü elde edersin ;D

Abi şirketler oyunların içine bu detayları koyuyorlar herkeste sonuta bu detaylar için donanım satın alıyor ben genelde 1920x high açıp oynuyorum bu detaylar yüzünden çözünürlüğü aşıyormuyuz yani istemeden ? geçen crt monitörümü kurdum 17 inç samsung var her türlü detay ve çözünürlük ayarını denesemde hepsinde bu sorunları gördüm baya karışık işler gerçekten .

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 19 Ocak 2015, 17:08:18Abi şirketler oyunların içine bu detayları koyuyorlar
 herkeste sonuta bu detaylar için donanım satın alıyor ben genelde 1920x high açıp oynuyorum bu detaylar yüzünden çözünürlüğü aşıyormuyuz yani istemeden ? geçen crt monitörümü kurdum 17 inç samsung var her türlü detay ve çözünürlük ayarını denesemde hepsinde bu sorunları gördüm baya karışık işler gerçekten .
Nereden biliyorsun şirketlerin detayları koyduğunu. ;D
Şirketler 1920X1080 P lik bir oyunu full detay koysalar o oyun harddiskte 50GB yer tutar ;D

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 19 Ocak 2015, 17:43:00Nereden biliyorsun şirketlerin detayları koyduğunu. ;D
Şirketler 1920X1080 P lik bir oyunu full detay koysalar o oyun harddiskte 50GB yer tutar ;D

Tutuyor zaten abi gta 5 pc version 60 gb olacak diyorlar oyunu yapan bunlar sonuçta nvidia ile anlaşma yapıyor 32x düzeltme koyuyor mesela en dandik oyun 25 gb larda .

isimsiz kahraman

Evet abi oyunların boyutları ciddi anlamda uçtu. BF4 30 GB ve bıkkınlık derecede titreme yapıyor. 1024x768 tüplü monitörüm var abi.  Orhun abinin attığı o videodaki sorunu nasıl düzeltebiliriz ? Tüplü demişsin ama bende de Samsung Syncmaster 793s var ama etki etmiyor :D

Mr_YAMYAM

Bir oyunun sadece TEXTURE değerleri önemli değildir.
Texture genel resim karelerinden oluşur, Ama oyun içinde başka grafikler de bulunmaktadır.
Alttaki resimde 2 adet ekran alıntısı büyütülmüştür.


Texture low ve object filter kullanılmadan.



Bu resim ise yüksek detaylı texture ve filtreli object görüntüsünün büyütülmüş halidir.

Sizler de herhangi bir oyun sahnesinden istediğiniz ekran görüntülerini alıp ZOOM yaparak bakabilirsiniz. Böylece texture ile diğer cisimlerin farkını görebilirsiniz.
Bir PC de bu olaylar ayrı ayrı işlenilmektedir. Object filtering genellikle ekran kartının PIXEL fıllrate marifeti doğrultusunda düzletilebilmektedir.
Oyun yazılımında bu cisimler;
Video klipleri şeklinde olabilir.
Sadece ekran kartına yönlendirilmiş çizim komutları ile yapılabilir.
Ya da oyun konsollerinde olduğu gibi SPRITE (Yaratık) modunda önceden tanımlanmış datalar olabilir.

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 19 Ocak 2015, 18:47:04Bir oyunun sadece TEXTURE değerleri önemli değildir.
Texture genel resim karelerinden oluşur, Ama oyun içinde başka grafikler de bulunmaktadır.
Alttaki resimde 2 adet ekran alıntısı büyütülmüştür.


Texture low ve object filter kullanılmadan.



Bu resim ise yüksek detaylı texture ve filtreli object görüntüsünün büyütülmüş halidir.

Sizler de herhangi bir oyun sahnesinden istediğiniz ekran görüntülerini alıp ZOOM yaparak bakabilirsiniz. Böylece texture ile diğer cisimlerin farkını görebilirsiniz.
Bir PC de bu olaylar ayrı ayrı işlenilmektedir. Object filtering genellikle ekran kartının PIXEL fıllrate marifeti doğrultusunda düzletilebilmektedir.
Oyun yazılımında bu cisimler;
Video klipleri şeklinde olabilir.
Sadece ekran kartına yönlendirilmiş çizim komutları ile yapılabilir.
Ya da oyun konsollerinde olduğu gibi SPRITE (Yaratık) modunda önceden tanımlanmış datalar olabilir.


Abi kartın marifeti olan bölümde kısmi arıza varsa bu sorunlar görülebilir değilmi ?

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: okinkurt - 20 Ocak 2015, 12:39:12Abi kartın marifeti olan bölümde kısmi arıza varsa bu sorunlar görülebilir değilmi ?
Ülem kartın marifeti denilen şey PIXEL FILLRATE yeteneğidir.
Bir kart ne kadar çizim yapabiliyor, ne kadar nokta çizebiliyor teknik verilerinde bellidir.
Daha önceki vermiş olduğum Hwcompare sitesinden bu değerler alınır.
Daha sonra GPU-Z ile sistem değerleri gözlemlenir.
Eğer Hwcompare sistesindeki değerlerden düşükse o kartın sürücü veya yapılandırma sorunları var demektir.
İşte size bu söylediklerimi anlatan ekran görüntüsü.



Burada görüldüğü üzere benim kartın tüm değerleri olması gerekenden düşüktür.
NEDEN ?
Henüz yeni almış olduğum bu kart test aşamasındadır ve 306 versiyon sürücü kuruludur. Belki bu sürücü bu kart ile tam uyumlu olmayabilir.
Belki benim sistemin veriyollarında aksaklıklar bulunabilir.
Belki de kart fabrikasyon olarak hatalı üretilmiştir ve gereken değerleri karşılayamıyordur.

Sorunları önce tespit etmeliyiz ve ona göre yorum yapmalıyız. Kartın bir tarafları bozuk ya da oyunların biryerleri bozuk diyerek hiçbir yere varamayız.

okinkurt

20 Ocak 2015, 17:35:30 #39 Son düzenlenme: 20 Ocak 2015, 17:38:56 okinkurt
Abi bende default ve üst değerler farklı aldığımdan beri böle 4 yıl oldu her türlü driver da sonuç bu .




Birde abi bilirsin kartlar boştayken hız düşürür ama bendeki tüm hızları boşta veya yükte hep full gösteriyor


Mr_YAMYAM

ET ve de kıyma @okinkurt 
Öncelikle bilmelisin ki ekran kartı SAAT (clock) değerlerinde tutarsızlık varsa, sistemindeki diğer donanımların normal değildir.
Başta chipset olmak üzere, RAM ve konfigürasyonun, işlemci yapılandırman, hatta BIOS değerlerinde normal olmayan bir değerler varsa bu gibi sorunlar kaçınılmazdır.
PC bir bütündür ve ekran kartı en uç noktadır.
Bilinçsizce yapılan bir BIOS güncellemesi, doğru yüklenilip yapılandırılmamış chipset sürücüleri, RAM CAS değerlerinin farklı olması ve hatta farkında olmadan yapılan O.C uygulamaları bu gibi hatalara sebebiyet verirler.
Hwcompare sistesindeki değerler bize bir referans teşkil ederler. Bu değerlerin altındaki gördüğümüz değerler, tüm PC yi detaylıca elden geçirmemiz anlamına gelir.
Sürücü sorunları da bu gibi aksaklıklara sebebiyet vereceğinden önemli sürücülerin (özellikle chipset) doğru kurulması gerekmektedir.

okinkurt

Alıntı yapılan: Mr_YAMYAM - 20 Ocak 2015, 18:20:40ET ve de kıyma @okinkurt 
Öncelikle bilmelisin ki ekran kartı SAAT (clock) değerlerinde tutarsızlık varsa, sistemindeki diğer donanımların normal değildir.
Başta chipset olmak üzere, RAM ve konfigürasyonun, işlemci yapılandırman, hatta BIOS değerlerinde normal olmayan bir değerler varsa bu gibi sorunlar kaçınılmazdır.
PC bir bütündür ve ekran kartı en uç noktadır.
Bilinçsizce yapılan bir BIOS güncellemesi, doğru yüklenilip yapılandırılmamış chipset sürücüleri, RAM CAS değerlerinin farklı olması ve hatta farkında olmadan yapılan O.C uygulamaları bu gibi hatalara sebebiyet verirler.
Hwcompare sistesindeki değerler bize bir referans teşkil ederler. Bu değerlerin altındaki gördüğümüz değerler, tüm PC yi detaylıca elden geçirmemiz anlamına gelir.
Sürücü sorunları da bu gibi aksaklıklara sebebiyet vereceğinden önemli sürücülerin (özellikle chipset) doğru kurulması gerekmektedir.


Abi ben bu kartı quad sistemde kullanmıştım aynıydı durum ekonomi modeli olduğu için o.c işine hiç girmedim zaten hız aşırtmaya karşıyım 4-5 fps için riske gerek yok .

YunusGür

Yamyam abi benim ekran kartımın değerleri GPU-Z programından baktığımda oyundayken ve oyunda değilken değişiyor.
Değerler oyundayken yükseliyor.
Soldaki oyunda değilken sağdaki oyun açıkken çıkan değerler.

Ekran kartı AMD Radeon HD 7670M

Mr_YAMYAM

Et @YunusGür 
XP işletim sistemi kur. O kartın eski bir CD'sinden sürücüleri yükle düzelir ;D

YunusGür

26 Ocak 2015, 00:01:43 #44 Son düzenlenme: 26 Ocak 2015, 00:02:30 YunusGür
Windows 8 de hiç çözümü yok mudur ? Benim sürücüler ile alakalı durumu biliyorsun abi. Recovery var bende CD maalesef yok.

Abi bide bu ekran kartına sürücü ayarı yapmak çok zor. Switchable Graphics denen illet şey yüzünden kartı tam performans kullanamıyoruz. Birini kursan diğeri çalışmıyor :-\\


Mr_YAMYAM

26 Ocak 2015, 00:11:23 #45 Son düzenlenme: 26 Ocak 2015, 00:12:26 Mr_YAMYAM
onun çözümünü iki kişi bilir.
1 Ekran kartı üreticisi.
2 İşletim sistemi üreticisi.
Yeni aldığım AMD ekran kartı win 7 de ÇÖP oldu. XP ile eski sürücüleri kurunca cenıfır çalışıyor.
Bu olay yüzünden EVGA ve SAPHIRE kartlara da uyuz oldum.
Üretiyorsanız doğru üretin. İşletim sistemine uygun değilse üretmeyin. Linux altında sürücüsüz çok stabil ve iyi çalışan kartlar windows tabanında kafayı sıyırıyorlar.
kabahati kimde bulacağımı hala bilmiyorum ;D

YunusGür

Haftaya bi XP format atayım olmazsa. Bi de öyle deneyelim. Switchable Graphics gene sorun çıkartıcak o belli zaten de :D