ESP8266 NODEMCU PROJE

Başlatan Bilgin.055, 13 Mayıs 2024, 12:05:29

Bilgin.055

Herkese merhaba; bu projede ULN2003 ve ESP modül kullanarak roleli bir sistem kurmaya çalışıyorum. Yapmış olduğum bağlantılarda bir sorun görünmüyor ama konu ile ilgilenen arkadaşlar yardımcı olabilir mi. Voltaj girişi 12Volt fakat 7805 regülatör üzerinden modülü besliyorum. Dolayısıyla roleler 12volt olacak sadece şase hatları ortak olarak belirledim.

Entegre bağlantılarında bir sorun görürseniz bilgi verin ki hatam varsa düzeltebileyim. Bu proje henüz bitmedi tasarlamaya devam edecem.

1.png

Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Yusuf usta

#1
üzerinde wi-fi olan modül 7805'i aşırı ısıtıyordu bir ara hangi malzemenin ne derdi var belirsiz bir pandemi dönemiydi. çoğu esp çalışmıyordu o aralar hatta. 7805 sonrası 3.3v regüle koyup (3.3'ler genelde 5 ile beslenebilir şekil yapılmış) ayrıca beslemeyi yapmıştık (v in) kullanmadık yani. ısınma sorunu olur mu diye modül datasheet incelemesi yapıp max kaç amper çeker bir bak derim.

bir de ortak eksi verme işine hiç girmedim nedenini mühendisler açıklasın, belki gereksiz bir ayrıntıdır bilemem, (uln çıkış transistörü npn görünüyor, + sürersen ve beslemen farklı ise hele, çıkışta kaç volt alacağını garanti edemezsin)

 + ortak verilip eksi ile sürülüyor röleler vs. genel olarak bakarsan internette şemalar da öyle çizilmiş. bunu da bir gözden geçir derim. rölelerin 5 volt ve beslemen de 5 volt ise ve 5voltu 7805 öncesi alırsan belki  olur. ama görülen o ki beslemen 5den yüksek ve röle için 7805 gibi işlemci besleyen bir kaynağa röle götüreceksin. zaten bunlar bir yana röle kapatıp açtıkça sistemin bile etkilenebilir.

beslemede mutlaka 100nf filtre ayrıca kullan derim bir de bu yüksek frekans çalışan işlemcili devrelerde . modülde olsa bile hariçten smd olarak bile taksan sağlama alırsın işi.
Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

Bilgin.055

Eğer dediğiniz gibi yapcak olursam roleleri 5Volt a cevirip beslemeyi de 5volt vermem gerekli. Modül çok fazla akım çekmiyor yanlış bilmiyorsam 100ma bile değildi en azından böyle biliyorum ben. Eğer roleler 5volt olup beslemede 5volt olursa bu sefer 7805 e ihtiyaç kalmıyor. Board üzerinde buna benzzer bir deneme yaptım 12volt role kullandım ve beslemeyi de 12volt olarak verdim herhangi bir sorun görmedim. Ama yukarıda resimde bulunan modülün altındaki entegre ve diyotları kullanmadım, hazır bir role kartı üzerinde denedim sorunsuz çalıştı. Şimdi iki seçeneğim var ki ya roleler 5volt olacak beslemede 5volt, yada dediğiniz gibi extra bir güçlendirme yapmam gerekli 12volt besleme ile role kullanacaksam. Kararsızım...
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Yusuf usta

#3
beslemeyi kaç yaparsan yap, röleleri eksi ile sürüp artıları ortak ver derim.
Modül tam olarak ne kullanıyorsun bilmem ama wi-fi olan w roon modül 1.5 amper ilk açılışta çekiyordu. dediğim gibi bizim modüller sıkıntılı zamandaki çin çöpleriydi. ama tedbir olsun bak yine sen veri sayfasına zarar gelmez.
mesele zaten uln entegresinden sonra başlıyor. npn transistörle çıkış veren bir entegreden + çıkarıp yollamak mantıklı değil bence. beslemen 12 bile olsa 5volt gönderir röleye maksimum. hatta esp lojik1 3.3 ile yapıyor, 5 volt bile vermeyebilir. hazır kartına bak bakalım rölelerin + mı yoksa eksisini mi sürmüş. artıları verip eksiden sürmüştür onlar da.
Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

Bilgin.055

@Yusuf usta Kullandığım modül 8266 Nodemcu olup artıları ortak verdim besleme 5 ve roleler 5Volt olacak şekilde. Modülün çektiği max akım 100ma dir. Son kontrollerimi yapıp bu şekilde bi denemek istiyorum.

1.png
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Birşey dikkatimi çekti.

Çizmiş olduğun devrede rölelerin aktif olması için entegrenin çıkışlarının LOW olması gerekiyor bilgin olsun.

Çünkü röleler +'dan enerjileniyor. Bobinlerin diğer bacaklarının eksiye değmesi lazım ki aktif olsunlar. Dolayısıyla entegrenin ona göre programlanması lazım ki rölelerin aktif olunacağı zaman LOW olsun.

Eğer öyle istemiyorsan, röleleri birer NPN transistörler süreceksin demektir.

Bilgin.055

Evet doğru zaten artılar ortak olarak yaptım. Çıkışlar eksi tetikleme ile olacak dediğin gibi low şeklinde. Entegreyi doğru bağladığımı düşünerek gerisini kod ile halledeceğim.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Yusuf usta

#7
Alıntı yapılan: seron - 16 Mayıs 2024, 00:30:59Birşey dikkatimi çekti.

Çizmiş olduğun devrede rölelerin aktif olması için entegrenin çıkışlarının LOW olması gerekiyor bilgin olsun.

Çünkü röleler +'dan enerjileniyor. Bobinlerin diğer bacaklarının eksiye değmesi lazım ki aktif olsunlar. Dolayısıyla entegrenin ona göre programlanması lazım ki rölelerin aktif olunacağı zaman LOW olsun.

Eğer öyle istemiyorsan, röleleri birer NPN transistörler süreceksin demektir.

işlemci high verdiğinde uln girişinde kollektörden + alıp emiterden akıtan birinci transistör iletime geçer.  ikinciyi iletime sokar. iletime sokunca da low dediğinden yani - akar. standart prosedür. ama eğer işlemciden low çıkarmak gereken bir durum olsaydı ona izin veremeyiz, bazen sistemlerde kullandığımız oluyor fakat çıkış ünitesinde bu kabul edilemez. çünkü işlemci devre dışı kalsa varsayılan olarak sistem çıkışında ne varsa aktif olması demek olur ve hiç istemeyiz.
ilk transistörün + akıtması olayında derseniz ki + gerilim akıtmak için de istenince kullanılıyor, o halde neden artıları ortak yapıp transistörden eksi akıtıyoruz? çünkü nihayetindeki çıkış transistörü  eksi sürdüğü için tam iletime geçmesi için diyelim ki 1 volt bile yeter. dolayısı ile ilk transistörün ne girerse tam iletmesine gerek yok. 1 voltla tetiklense, 1 volt bile akıtsa zaten yetiyor.
Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

Bilgin.055

Yukarıdaki görselde bulunan devre üzerinde ufak değişiklikler yapıp devreyi bakır plakete çektim ve montaj sonrasında devre sorunsuz bir şekilde çalışmaktadır.  Devrede 5Volt role kullandım deneme olsun diye 1 tane role bağladım. Sonuç olarak bi sorununu görmedim şuanlık eğer hata görür yada sorun oluşursa bilgi veririm.

Picsart_24-05-21_07-47-49-574.jpg
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Bilgin.055

#9
Devre tamamen güncellendi ve hazır hale getirdim. Devreyi kurdum çalıştırdım sorunsuz bir şekilde çalışıyor. Bu devreye ait tüm dosyalar aşağıda ki .rar dosyasında mevcut ancak ESP'nin içinde ki kodlama olayını ister kendiniz yazın çizin, isterseniz alternatif uygulamalar kullanın orası sizin tercihiniz...

Ben ESP'nin çalışması için alternatif bir uygulama kullanıyorum gayet başarılı ve güzel. Kullandığım uygulama ile ilgili geniş,detaylı ve örnekleriyle beraber makaleleri web sitem de paylaştım umarım sizlere de yardımcı olur.

Not: ESP modülün ayaklarına dişi HEADER takılması gereklidir.

Picsart_24-05-21_16-35-37-642.jpg

ESP ALTERNATİF UYGULAMASI
https://bit.ly/3K9zY9V
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Eline sağlık.

Geçen gün internetim bitti 3 gündür bakamıyordum.

Bilgin.055

#11
Teşekkür ederim, bunu orjinal pcb olarak bi yerde bastırmaya çalışıyorum bakalım uygun fiyat bulursam eğer.


Veeee PCBWAY sagolsun...

1548457246103.png
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Bilgin.055

Projenin son bulmuş hali... Gayet güzel oldu ve sorunsuz bir şekilde çalışıyor.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Bilgin.055

Yukarıdaki proje ile aynı olup tek farkı 30A' lik bir role olmasıdır. Dolayısıyla çok büyük akımları role üzerinden geçirebilirsiniz. Küçük roleler sadece ufak tefek lamba vs. çalıştırmak için daha uygun olur. Gerber dosyasını pcbway sitesine yükleyerek hazır devre şeklinde baskı alabilirisiniz...

1.png
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Ön yüzde neden bakır yol var? Öyle yaparsan imalat fiyatı artar.

Devrenin resmini eklesene bir bakayım.

Yusuf usta

#15
Türkiye'de üretim çok güçlü ve harika olduğu için ve insanımız da kucağına düşene nazik davrandığı için çift yüz baskı burada pahalı. gavur çift yüz tek yüz demiyor aynı ucuz fiyata basıp kartı veriyor. yerli pcb firmalarının sitesinde fiyat hesaplama bölümü vardı yazardın ölçüleri, hemen karşına ebenin... ebenin çadırı  gibi fiyatlar çıkardı. şimdi geçenlerde yazdım ölçüleri, o da ne... hepsi anlaşmış gibi fiyat da vermiyor, bizi arayın, teklif formu doldurun... yazı rtüke takılmasın kısa keseyim de...
her zaman baskılarımızı yapan firma fiyatları 2 katına çıkardıktan sonra bir daha 4 katına çıkardı... yarın ne çıkaracaklar bize bilmiyoruz. bu ülkede harbiden birileri bir şey yapsın, üretsin  isteyen var mı merak ediyorum. ben ar-geye 3 milyon lira harcadım 2 senede. ithal ürünleri satanlar önümüzü kesiyor diye satış bile yapmaya zorlanıyoruz, ticari tekelcilik had safhada. memleketin parasını kime harcıyorsunuz kardeşim, kime gidiyor bu teşvikler, bu halkı aptal yerine koyan herkesin... yazıyı kesecektim kısa afedersiniz.
Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

Bilgin.055

Alıntı yapılan: Yusuf usta - 14 Haziran 2024, 10:23:24gavur çift yüz tek yüz demiyor aynı ucuz fiyata basıp kartı veriyor.

Zaten bu tür sebeplerden dolayı insan kendi memleketinden soğuyor. Elin gavuru yarı fiyatından fazlasını karşılıyor. Bende bu yüzden rahat hareket ediyorum.

Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Bilgin.055

Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

07 Osman

Affınıza sığınarak şimdi bu devre wifi çekim alanı ile sınırlı kalarak   telefon ile röleleri kontrol edebiliyoruz değil mi ?

seron

#19
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 14 Haziran 2024, 10:54:27@seron

Olmaz.

Dolgu alanlarını kesikli çizgi hizasına kadar yukarı al.

Ana yol, lehim noktasına çok yakın geçiyor neredeyse değiyor. O yolu da yukarı al.

2.png

Çizimi yeniden yap, LED'ler için gereken yolu boşlukları kullanarak yeniden çiz, ön katmanda jumper'a gerek kalmasın.

Üşenmesem çizicem de uzun sürer şimdi.

Alıntı yapılan: 07 Osman - 14 Haziran 2024, 11:30:47Affınıza sığınarak şimdi bu devre wifi çekim alanı ile sınırlı kalarak  telefon ile röleleri kontrol edebiliyoruz değil mi ?

Evet, radyo kontrollü ev otomasyon sistemi.

Bilgin.055

@07 Osman Sadece Wifi değil esp nin bir üst versiyonu kullanacam ben, bluetooth ve wifi bağlantı özelliği var. İnternet kesilmiş olsa bile blutooth üzerinden kontrol sağlayacağım. Bu modüle ister kodlama yapın ister alternatif uygulama yapın ve istediğiniz gibi kullanın.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

Bilgin.055

@seron Burada öyle görünüyor ama baskı orjinale dönünce gayet güzel oluyor yani deymiyor hatlar birbirine. Biraz görsellik katmak istedim ledlerin olduğu alana ve merak ettiğim için üst katmana da hat çektim nasıl duracak diye... öyle kaldı.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

#22
4148'ler de ters :(

(röledekiler)

Bilgin.055

Nasıl ters çizgiler besleme hattına bağlı diğer modülü de bu şekilde kurdum.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Ha onu eksi hattı sanmışım ben tamam.

"Çalışıyorsa sökme" Amerikan atasözü.

Bilgin.055

Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Hat çok kalın. Modülün orada işler karışınca doğru takip edemememişim.  :P

Bilgin.055

#27
Ya doğru söylüyorsun da, ben bakır plakete baskı ala ala canımdan bezdim. Normal bu kartta ince çizgiler hatlar vardı ama bakır üzerine baskı alınca kimi çıkıyor kimi çıkmıyor. Baskıda ince hat bana göre değil, o yüzden kendime inat olsun diye neredeyse lede bile 2mm hat çekicem. Kalın olsun beni uğraştırmasın diye öyle alıştım bende :)

Sipariş verene kadar oynarım artık.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Benim tek sıkıntı yaptığım şey şu campırlar. Yollarda ufak tefek oynamalar yer değiştirmeler yaparak o LED'leri hattın içerisine alabilirsin böylece campırlara gerek kalmaz. Baktığım zaman bunu görüyorum ama ben yapabilir miydim orasını bilemiyorum. Sen bana şu projenin dosyalarını paylaşsana windows tarafına geçip orada yeni versiyonla biraz uğraşayım.

Bilgin.055

Onu dediğin gibi düşündüm de esp modül baskı alanında küçük görünüyor ve kartın üzerine takınca biraz daha uzun oluyor ve sol taraf kedilerin olduğu yer bayağı boş kalıyor bu yüzden de kedileri böyle yapmak istedim. Projeyi gönderirim sana.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

#30
Kediler... :du:
----
Şu anda windows tarafına geçtim özelden bana T röleli projeyi at biraz kurcalayayım.

Bilgin.055

Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

#32
Sendeki KiCAD'ın versiyonu ney?
---

Vazgeçtim. Yeni versiyon benim win8.1'e uygun değilmiş.

7.0.1'e geri döndüm.

Neyse idare et işte.

Bilgin.055

Proje iyi hoş güzelde ufak bir sorun var. L7805 regülatör, kart üzerindeki bildirim ledlerinin hepsi yani 5 tanesi yandığı zaman ve bununla beraber 4 adet role de aktif olduğu zaman toplamında 300mah akım çekiyor. Baktığımız zaman çok değil ama 7805 deli gibi ısınıyor ve el yakıyor çok çok fazla. Yani 300mah da bu kadar ısınması çok normal değil. Bunun yerine başka bir alternatif ne kullanabilirim acaba düşünceleriniz nedir.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

#34
Merhaba bilgin.

78XX regülatörlerle çok çalışmadım. Ancak bilgim dahilinde şunu söyleyebilirim. Piyasada şu anda kaliteli 78XX yok. Datasheet'te 1,5A yazmasına rağmen ben o kadar kapasiteye sahip olduğuna inanmıyorum. Çünkü çoğu taklit ürün.

Elindeki 7805'in neden gavur gibi ısındığına bir bakalım.

Giriş gerilimin tahminim o ki 12V'dir.

12-5= 7Volt.

300mA akım çektiğini söylüyorsun;

7 x 0,3 = 2,1Watt.

Bu wataj oldukça ısıtıcıdır. Hele ki soğutucu kullanmıyorsan ısısını dağıtamadığı için pil gibi bu ısıyı depolar ve 2W gibi değil 10W gibi olur bir süre sonra. Dolayısıyla regülatörü iyi bir soğutucu radyatöre vidalamanı ve sonuçları kontrol etmeni öneriyorum.

Başından beri aklımın ucunda birşey var, sana bunu söylemem lazım, ama bir türlü dilimin ucuna gelmiyordu. Şimdi sen bu sorunla karşılaşınca aklıma geldi.

Güç kaynaklarını ayırmak... NODEMCU'nun güç kaynağı ayrı, röle gurubunun ayrı olması daha avantajlı olur bu tip ısınma muhabbetleri açısından. Maliyeti arttırır, ancak daha iyi sonuç verir. Mesela, 7805'i NODEMCU'yu beslemek için kullanırsın. Röleleri de direkt besleme gerilimi ile beslersin. Ya da üşenmez, onlara da ayrı bir regülatör tayin edersin.

Veya,... Ne yaparsın? Girişi 5V olacak şekilde düşünürsün. Bu bir telefon adaptörü gibi birşey olur. Tüm devreyi o besler, ısınacaksa adaptör ısınır. Girişe de bir tane barrel jack takarsın, onur biter.

Gibi...
---------------
EDİT: Dikkat etmemişim özür, girişe 7Volt yazmışsın. Aynı hesabı 12V yerine 7V koyarak yapacaksın demektir. Yalnız şöyle bir durum var: 7Volt'luk adaptör bulmak çok zor. Bence o yazıyı 9V veya 12V olarak güncellemelisin.

Bilgin.055

Yorumun için teşekkür ederim @seron ancak her türden elimde adaptör var. Evet dediğin gibi piyasada bir sürü muadil eleman var hepsi de Bi halta yaramıyor, hep destekleyici bireyler kullanmak gerekiyor. Nodemcu ya direk adaptör üzerinden giriş gerilimi sağlasam ne olur bilmiyorum datasheet bakmam gerekli. Aslında bu devreyi 12Volt üzerine kurmak istedim ama olmaz etmez gibi yorumlar aldım ama 12Volt besleme verip rolelerin şaselerini gnd ye ortak yapıp nodemcuyu da 5Volt ile ayrı bir güç kaynağı üzerinden destekledim. Sonuçta orijinal bir pcb alacağım için bu sonucu yani 12Volt beslemeyi kurup denemediğim için bu şekilde pek deneyemedim....

Ya senin dediğin gibi olacak yada büyük bir soğutucu ile desteklemem lazım. Elimde bir tane büyük bir smps LED tafosuna ait boş kutu var ve yaptığım pcb yi içine yerlestireceğim. İçi oldukça büyük olduğu için boş yeri değerlendirip bir fan ve otomatik devre kuracağım böylesi çok daha iyi olacak, veya son çare olarak da bu büyük alüminyum kasaya direkt 7805 i bağlayıp koca kutuya ısı yaymasını sağlayacam ve tabii bir tane fan şarj. Bunların hiçbirini yapmayıp da harici bir güç kaynağı ile devam etmek istesem artık çok geç pcb yi yeniden düzenlemem gerek. Artık sipariş geçildi pcb şuan üretimde...

Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Benim programda senin NODEMCU'nun aynısından yok. Olsaydı hem biraz düzeltmeler yapar hem de düzgünce güç olayını hallederdim. Gerçi sipariş geçmişsin artık. Yapacak birşey yok. Olduğu kadar idare et. En azından minik TO-220 soğutucuları var ondan takarsın yatık şekilde.

Aklıma gelmişken senin indirdiğin 3D footprint kütüphanelerini paylaşsana müsait olunca. Yeni programa yükleyeyim.

Bilgin.055

Evet biraz geç oldu artık soğutucu takarak devam edeceğim. Kicad hem kütüphane olsun hem diğer ince detaylar olsun video çekecektim ama yarım kaldı vaktim fazla olmuyor eve geç geliyorum iş güç derken öyle kaldı. İnşallah tamamlayıp devam edeceğim.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Yok video çekme. Ben 3D kütüphaneleri nasıl ekleyeceğimi öğrendim. Sen sadece kütüphaneleri paylaş ben eklerim.

Bilgin.055

2.png

Devre kartını bu şekilde düzenledim ve sipariş geçildi. Artık 7805 in durumuna göre farklı soğutucular kullanırım yada 7805 i kasaya montaj edebilirim. Umarım buda sorunsuz bir şekilde gelir.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Ben hala campırlara kafayı taktım. LED dirençlerini dikey yapsan bütün sorun çözülecek ama dinlemiyorsun ki... :(

Bilgin.055

Haklısın da ben sadece denemek istedim nasıl olacak diye merak ettim yoksa senin dediğin gibi de olur 🤗
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com


Bilgin.055

Picsart_24-06-30_10-01-59-727.jpg

Sorunsuz bir şekilde çalışmaktadır.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

seron

Çok güzel bir iş çıkartmışsın emeğine sağlık. ::ok

Bilgin.055

Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

ipli jeton

4148 ile koruma diyotu olmaz. Shotky diyot kullan. 1N5817 gibi.

gevv

#47
@Bilgin.055  eline sağlık hayırlı olsun  👍   @ipli jeton Shotky daha iyidir ama röle de 1n400x standart bir çok cihaz da gördüm ama hiç  shotky diyot görmedim sanırım maliyet yüksek olduğu içindir..

Bilgin.055

Sayın @gevv teşekkür ederim...  :) 

4148 diyot'u hem hızlı hemde sinyal diyot'u olarak biliyorum o yüzden kullandım ve elimde farklı çeşit fazla yoktu... aslında bu devrede kafamı karıştıran çok şey var ama @seron 'un da dediği gibi çalışıyorsa dokunma tabiri geliyor aklıma o yüzden bende dokunmuyorum. Belki ilerde çok daha farklı tasarımlar yaparım.
Bilgi Paylaştıkça Güzeldir...
https://hobielektronik55.blogspot.com

gevv

Biraz adetli bir projede röleler için 1n4148 çok işime geliyordu  :)  kullanmak için baya araştırdım örnek bulurum vs. zorladım ama olmadı  :D 

Kapılar hep 1n400x serisine çıktığı için vaz geçtim   

Hızlı Yanıt

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.

Adı:
E-Posta:
Doğrulama:
Lütfen bu kutuyu boş bırakın:
IRFP250 Nedir:
kısayollar: göndermek için alt+s veya önizleme yapmak için alt+p'ye basın